Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne
Rola nauczyciela przedszkola w rozwijaniu twórczości plastycznej dzieci
Twórcze wychowanie stanowi jedną z wielu dróg umożliwiającą pełne, kompetentne funkcjonowanie dziecka na kolejnych etapach jego życia, które nierzadko pogrążone jest w chaosie nacechowanym wieloma sprzecznościami. Kształtowanie postawy twórczej generuje niezbędne warunki do uczenia się, przyczynia się przełamywaniu schematów w myśleniu i działaniu, sprzyja realizacji pomysłów oraz pobudza ciekawość poznawczą małego artysty. Metody pobudzające twórczość plastyczną dzieci muszą być adekwatne do wieku jednostki, jej obecnych możliwości oraz zgodne predyspozycjami jakie posiada. Optymalnym czasem na rozpoczęcie działań aktywizujących staje się wiek przedszkolny, wiek gwałtownego rozwoju wyobraźni oraz zabaw twórczych. Mentorem i zrazem przyjacielem dziecka w placówce przedszkolnej staje się nauczyciel, który pobudza jego dyspozycje do działań twórczych. Stwierdzić można, że "nauczyciel wychowania plastycznego: wychowuje, kształci, kieruje, współdziała, inicjuje, zachęca do twórczego działania, udostępnia wartości, opiekuje się wychowankami, ocenia wyniki działania i proces rozwoju." Związku z powyższym jego rola polega na permanentnym oddziaływaniu na intensyfikację potrzeb podopiecznych, wzbogacając zarazem ich praktykę, zainteresowania celem przygotowania do czynnego i kreatywnego uczestnictwa w szeroko pojętej sztuce.
(...)
REKLAMA
Pełna publikacja dostępna bezpośrednio ze stron serwisu:
 |
otwórz (PDF)
lub prawym przyciskiem myszy: Zapisz element docelowy jako...
Do odczytu dokumentu konieczny jest np. program Adobe Reader
|
Edyta Kozłowska