Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
1012
rok szkolny
2004/2005

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Uczniowie zdolni - co o nic wiemy ?
Wskazówki praktyczne dla rodziców i nauczycieli

"Nie powinno zabraknąć dobrych ludzi,
lubiących dzieci i dbających o ich sprawy,
mających różne pasje i zainteresowania.
Ważne, by umieli i chcieli płonąć,
by umieli zapalić innych.
Sukces podobnie jak porażka jest udziałem wielu ludzi.
Nie ma wybitnych uczniów bez wybitnych nauczycieli"
/J.Lipszyc/

Kim jest uczeń zdolny?

Uczniem zdolnym jest takie dziecko, które oprócz widocznych i wysokich zdolności ogólnych odznacza się równocześnie wybitnymi uzdolnieniami specjalnymi, a także znaczącymi osiągnięciami w nauce szkolnej, jak również dyspozycjami twórczymi.

Cechy dziecka zdolnego wyróżniające go spośród innych dzieci:

  • Posiada nieprzeciętne możliwości rozumowania, radzenia sobie z abstrakcją, generalizowaniem faktów, rozumienia znaczeń i widzenia powiązań między nimi.
  • Posiada wielką ciekawość poznawczą.
  • Ma szerokie zainteresowania.
  • Posiada szerokie zainteresowania.
  • Posiada szeroką rozpiętość uwagi, która umożliwia mu koncentrowanie się i bycie wytrwałym w rozwiązywaniu problemów i pogłębianiu zainteresowań.
  • Jest nieprzeciętne w ilości i jakości słownictwa, w porównaniu z dziećmi w jego wieku.
  • Posiada zdolność do samodzielnej, efektywnej pracy.
  • Posiada umiejętność przenikliwej obserwacji.
  • Okazuje inicjatywę i oryginalność pracy umysłowej.
  • Czujnie u szybko odpowiada na nowe idee.
  • Ma zdolność szybkiego zapamiętywania.
  • Interesuje się bardzo naturą człowieka i świata (problem pochodzenia, przeznaczenia, etc.)
  • Posiada niezwykłą wyobraźnię.
  • Potrafi łatwo podążać za złożonymi wskazówkami.
  • Ma wiele zainteresowań (hobby).
  • Uczy się szybko i ławo.


    REKLAMA

    Założenia tworzenia programu zajęć grupowych dla dzieci zdolnych:

    Najkorzystniejsze z punktu widzenia przyszłości dziecka jest rozwój wszechstronny i harmonijny, zakłócenia w jednej dziedzinie mogą bowiem powodować ograniczenia w pozostałych.

    Najważniejszym etapem życia, w którym można wpływać na wszechstronny rozwój dziecka, jest okres od urodzenia do 10 r.ż. Kształtowanie potrzeb poznawczych w tym przedziale wieku daje najlepsze efekty. Dziecko wdrożone do twórczego myślenia na początku kariery szkolnej, nabierają nawyków samodzielnej, twórczej aktywności w różnych dziedzinach.

    Tak więc pracując z dziećmi, należy stymulować i rozwijać w miarę możliwości wszystkie najistotniejsze sfery funkcjonowania jednostki, tj. intelekt, emocje, ekspresję słowną, plastyczną, ruchową, a także umiejętność dobrego współżycia z ludźmi.

    Metody, jakie mogą być stosowane w trakcie nauki szkolnej, aby pomagały uczniów rozwoju zdolności uczniów:

  • Stopniowe zwiększanie wymagań, jednak nie przekraczające możliwości ucznia,
  • Ciekawe prowadzenie lekcji- wprowadzenie inspirujących elementów materiału, wykorzystanie wiadomości pozaszkolnych, prowadzenie zajęć w oparciu o prace grupową uczniów i samopomoc koleżeńską,
  • Realizacja indywidualnych programów kształcenia,
  • Podejmowanie indywidualnego toku nauki z poszczególnych przedmiotów lub przenoszenie do klas programowo wyższych z jednego lub kilku przedmiotów, o ile jest to uzasadnione względami społecznymi,
  • Zachęcanie do wymyślania, tworzenia rzeczy w sposób społecznie użyteczny, oryginalny i dotychczas nieznany,
  • Uczenie twórczego rozwiązywania problemów, motywowanie do samodzielności i podejmowania inicjatyw,
  • Zachęcanie do konfrontacji wiedzy w konkursach, olimpiadach,
  • Wskazywanie dodatkowych źródeł wiedzy oraz inspirowanie do korzystania z rozmaitych zajęć pozalekcyjnych w celu rozwijania zainteresowań oraz aktywności poznawczej,
  • Stwarzanie atmosfery akceptacji, wyrażanie zadowolenia z sukcesów, uczenie przyjmowania uwag i radzenia sobie z niepowodzeniami.

    Przyczyny, z powodu których niektórzy uczniowie zdolni nie mają wysokich osiągnięć w nauce:
    - Nadpobudliwość wyobrażeniowa
    - Nadpobudliwość emocjonalna
    - Nadpobudliwość zmysłowo-sensoryczna
    - Nadpobudliwość psychomotoryczna

    Wbrew przekonaniu dzieci zdolne wymagają szczególnej opieki, którą uzasadnia chociażby ich indywidualność (cechy inności) oraz niezwykła złożoność ich problemów szkolnych, społecznych i emocjonalnych. Wychowując i kształcąc dzieci zdolne warto mieć świadomość ich cech inności.

    Gdzie można zgłosić się po pomoc i poradę w sprawie dziecka zdolnego?

    POWIATOWE PORADNIE PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNE

    KRAJOWY FUNDUSZ NA RZECZ DZIECI
    ul. Chocimska 14, 00-791 Warszawa, tel. (0..22) 848-24-68, 848-23-98

    CENTRUM INFORMACYJNO- KONSULTACYJNE DS. DZIECI ZDOLNYCH
    ul. Raszyńska 8/10, 02- 026 Warszawa, tel. (0..22) 822-71-68

    STOWARZYSZENIE SZKÓŁ TWÓRCZYCH
    ul. Konrada 21/78, 01-922 Warszawa , tel. (0..22) 663-64-65

    Literatura:

  • Borzym, I. (1979). Uczniowie zdolni, Warszawa: PWN
  • Lewowicki, T. (1986). Kształcenie uczniów zdolnych, Warszawa: WSiP
  • Partyka, M. (1999). Zdolni utalentowani twórczy. Poradnik dla pedagogów, psychologów i rodziców, Warszawa: CPP-P MEN

    Anna Wołpiuk-Ochocińska
    Lublin


  • Zaświadczenie online



    numer online: 81 gości

    reklama

    Księgarnia HELION poleca: