Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
10130
rok szkolny
2012/2013

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Program autorski gimnastyki korekcyjnej dla klas I-III

Gimnastyka korekcyjna jest skierowana głównie do dzieci młodszych nie wymagających jeszcze postępowania rehabilitacyjnego, są to dzieci z przedszkoli i młodszych klas szkoły podstawowej, u których wady postawy są wynikiem słabego umięśnienia lub nieprawidłowego nawyku utrzymania postawy ciała. W postępowaniu korekcyjnym zasadniczą role odgrywają: ćwiczenia, właściwa organizacja warunków życia, przestrzeganie zasad higieny pracy i wypoczynku, żywienia oraz ogólna ruchliwość dziecka. Proces ten jest przeważnie długotrwały i wymagający współdziałania lekarza, nauczyciela, rodziców i dziecka. Samo dziecko powinno zrozumieć sens i cel stosowanych ćwiczeń i zabaw korekcyjnych, które mają nie tylko rozwijać potrzeby ruchowe, ale także stanowić źródło wiedzy o sposobach i formach samodzielnego usprawniania się, a każda wada wymaga odrębnych ćwiczeń. Zajęcia z gimnastyki korekcyjnej w szkole mogą stanowić ciekawą propozycję oddziaływań dotyczących nie tylko motoryki. Można uwzględnić w nich zadania, które umożliwią dziecku, ćwiczenie pamięci, koncentracji uwagi, postrzegawczości, rozbudzą motywację do wszechstronnej aktywności stanowiącej niezbędny warunek jego rozwoju.

Zajęcia z gimnastyki korekcyjnej prowadzę już wiele lat i obserwuję, jak z roku na rok przybywa dzieci z różnymi wadami postawy oraz deformacją stóp. Z pewnością ma na to wpływ mniejsza aktywność fizyczna, długotrwałe siedzenie przed telewizorem i komputerem, niejednokrotnie zbyt ciężkie torby z podręcznikami nieodpowiednio noszone, złe odżywianie oraz brak systematycznego ruchu. Rozwój cywilizacji, nieustanne i szybkie tempo zmian zachodzących w środowisku otaczającym dziecko odbija się w znaczny sposób na narządy ruchu, a także na narządy wewnętrzne, zwiększając tym samym niewydolność układu oddechowego i sercowo – naczyniowego. Ważne jest, aby wyposażyć uczniów i rodziców w odpowiednią wiedzę na temat tego zjawiska, uświadomić wagę problemu i oczywiście wyrobić u uczniów określone nawyki przyjmowania prawidłowej postawy ciała. Pamiętać należy, że wady nie zauważone i nie korygowane nasilają się w miarę dojrzewania i dorastania dziecka. Nie korygowane w porę mogą nawet doprowadzić do trwałych zniekształceń i w konsekwencji do kalectwa.

(...)


REKLAMA

Publikacja do pobrania bezpośrednio ze stron serwisu:

pobierz (ZIP)
Program WinZip 8.0 dostępny w Pomocy

Justyna Pasternak
Zespół Szkół nr 6
Szkoła Podstawowa
im. Komisji Edukacji Narodowej
w Poznaniu


Zaświadczenie online Certyfikat publikacji



numer online: 80 gości

reklama

Księgarnia HELION poleca: