Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
10154
rok szkolny
2012/2013

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Zachęcajmy dziecko do ruchu

Nasze dzieci rzadko, niestety uprawiają sport. Najczęściej, uczestniczą jedynie w lekcjach wychowania fizycznego w szkole, co jest stanowczo za mało aby ich rozwój przebiegał prawidłowo, bowiem korzyści jakie daje młodym ludziom aktywność ruchowa są bardzo duże.

Korzyści z aktywności ruchowej nie sposób przecenić. Dzięki regularnym ćwiczeniom młody człowiek jest w dobrej kondycji i rzadziej łapie infekcje. Ma przy tym silne kości, mięśnie i zdrowe stawy. Co więcej, ruch zapobiega także nadwadze, cukrzycy typu 2 oraz nadciśnieniu tętniczemu. To również wspaniałe lekarstwo na codzienne stresy i kłopoty z koncentracją.

Pod wpływem ruchu kształtujmy prawidłową postawę dziecka, rozwijamy takie cechy motoryczne jak: zwinność, zręczność, gibkość, szybkość, siłę i wytrzymałość. Uczymy niezbędnych w życiu umiejętności ruchowych. Poprzez odpowiednie dawkowanie ruchu (szczególnie na świeżym powietrzu) zwiększamy odporność fizjologiczną i kształtujemy pozytywne nawyki ruchowe. Znaczenie aktywności ruchowej dla rozwoju organizmu przejawia się również w sferze psychicznej i społecznej gdyż pozwala wyrabiać cechy, które są niezbędne w życiu dorosłego człowieka takie jak: równowaga emocjonalna, hart psychiczny, odporność na stresy W dzisiejszych czasach człowiek niewiele czasu poświęca na sport i rekreację fizyczną. Aktywność ruchowa, sport i rekreacja jest ściśle powiązana z naszym zdrowiem. Istnieje konieczność harmonijnego i racjonalnego rozwoju człowieka od dzieciństwa po wiek dojrzały, potrzebna jest stała troska o pełny rozwój fizyczny, umysłowy i duchowy człowieka.


REKLAMA

W obecnych czasach dziecko odpoczywa najczęściej przed telewizorem czy komputerem. Zadaniem rodziców jest zachęcić je, by wsiadło na rower, pojeździło na rolkach, czy pobiegało za piłką. Niewykluczone, że syn czy córka złapią dzięki temu sportowego bakcyla i zapragną trenować siatkówkę albo grę w kosza na zorganizowanych zajęciach, np. w sportowym klubie.

Istnieje wiele form i płaszczyzn związanej ze zdrowiem aktywności ruchowej tak dzieci, jak i dorosłych. Zaliczyć do nich można gry i zabawy ruchowe oraz różne rekreacje. Gry i zabawy ruchowe wiążą się z wykonywaniem ruchów, wymagających szybkości, zręczności i wysiłku. Zaspokajają one naturalną potrzebę ruchu dziecka, zapewniając mu harmonijny rozwój psychiczny i fizyczny. Wskazane formy aktywizacji wdrażają do czynnego wypoczynku, uczą też współdziałania i szlachetnej rywalizacji.

Każde pokolenie posiada swój specyficzny system wartości. Dotyczy to również aktywności ruchowej. Należy dać młodemu pokoleniu szansę posiadania własnych form aktywności ruchowej. Muszą one odpowiadać potrzebom i wyobrażeniom młodego pokolenia, a jednocześnie muszą być zgodne z aktualnymi tendencjami, dążeniami i wymogami życia społeczno-kulturalnego. Wiek dorastania jest bardzo dobrym momentem, aby zachęcić do takich właśnie form aktywności ruchowej. Potrzebne są odpowiednie warunki do aktywności fizycznej dzieci i młodzieży, by w ruchu, ćwiczeniach, grach sportowych, znajdowali naturalne wsparcie dla swego rozwoju, by wdrożeni w zdrowy styl życia zwiększali szansę na dobry start w dorosłe życie.

Organizm człowieka genetycznie zaprogramowany został na aktywny styl życia. Ruch jest biologiczną potrzebą organizmu ludzkiego. Zmiany, jakie zachodzą w organizmie pod wpływem systematycznej aktywności ruchowej są ogromne. Wiele z nich objawia się na pierwszy rzut oka. Są to prosta, szczupła sylwetka, lepsze umięśnienie, sprężysty chód, brak objawów zmęczenia przy pracy fizycznej, lepsze samopoczucie w dniach, w których inni czują się gorzej. W wyniku treningu uzyskuje się wyraźną poprawę podstawowych cech motorycznych, takich jak: siła, szybkość, wytrzymałość.

Korzyści jakie odnoszą dzieci aktywne fizycznie:

  • mniejsze ryzyko powstania otyłości,
  • wzrost sprawności układu krążenia,
  • zdrowy rozwój kości, mięśni, więzadeł i stawów,
  • poprawa koordynacji i równowagi,
  • większa zdolność do fizycznego relaksu, unikanie komplikacji i niepotrzebnego napięcia mięśniowego, bólów głowy oraz pleców,
  • poprawa snu i zdrowia psychicznego,
  • poprawa zdolności nawiązywania kontaktów w środowisku,
  • poprawa osobistych zdolności do podejmowania współpracy.

    Grażyna Wilczyńska


  • Zaświadczenie online Certyfikat publikacji



    numer online: 70 gości

    reklama

    Księgarnia HELION poleca: