Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
10155
rok szkolny
2012/2013

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Rola komputera w życiu dziecka

Referat z zakresu pedagogizacji rodziców dla nauczania wczesnoszkolnego.

Coraz częściej zastanawiamy się, od jakiego wieku dzieci wprowadzać w świat komputerów. Pytanie to stawiają sobie przede wszystkim rodzice.

Komputery wkroczyły w nasze życie codzienne i nie sposób dzisiaj obejść się bez umiejętności posługiwania się nim. W wielu domach pojawił się komputer i dzieci domagają się możliwości korzystania z niego, zazwyczaj zaczyna się to od prostych gier i zabaw.

Niestety w większości domów jest on wykorzystywany jako uniwersalna gra wideo, często typu "celuj i strzelaj" lub jako "maszyna ucząca" do sprawdzania u dzieci wiadomości z dziedziny arytmetyki czy ortografii.

Nic więc dziwnego, że wiele osób obserwując takie wykorzystanie komputera wyraża sceptycyzm i krytykuję stosowanie tego nowoczesnego narzędzia w pracy z małym dzieckiem. Osoby te zwracają uwagę, że praca przy komputerze męczy wzrok, powoduję agresję, głównie przez stosowanie nieodpowiednich dla małych dzieci gier pełnych przemocy, nadweręża kręgosłup przez przesiadywanie godzinami w niewygodnej pozycji, ogranicza kontakt z ludźmi- siedzenie przed monitorem zamiast zabawy z rówieśnikami na podwórku, uzależnia, czy w końcu powoduję zmęczenie.


REKLAMA

Jeśli chodzi o gry komputerowe, to częsta ich krytyka wywodzi się stąd, że rodzice i nauczyciele sami w większości nie grają w gry, wobec tego nie rozumieją ich i nie potrafią o nich z dzieckiem dyskutować. Zakazywanie wszystkiego nie jest tutaj dobrym rozwiązaniem.

Nie ma najmniejszej wątpliwości, że komputer jest nowoczesnym narzędziem edukacyjnym o szerokich możliwościach zastosowań. Urządzenie to stawia jednak większe wymagania nam rodzicom. To my przecież powinniśmy decydować o tym, jakie programy będą uruchamiane na komputerze i w jaki sposób dziecko z niego korzysta. Jeżeli jednak dziecko zostawiamy sam na sam z komputerem, nie wytłumaczymy, że gry dotyczą fantastyki, a nie rzeczywistego świata, to z pewnością odbiję się to na jego psychice.

Chciałabym wymienić nie tylko niektóre, moim zdaniem najważniejsze korzyści, jakie przynosi prawidłowo stosowany komputer.

1. Komputer ułatwia naukę. Edukacja poprzez zabawę stanowi jeden z ważniejszych argumentów dla zastosowań komputera w pracy z małym dzieckiem. Wiele programów realizuję zasadę "bawiąc uczyć" tak efektywnie, że młodsze dzieci nie uświadamiają sobie nawet procesu uczenia się. Wiele programów edukacyjnych wzorowanych jest na grach- do poprawnych treści merytorycznych dodaję się kolorowe animacje, dźwięk, wideo, a nawet humor. Są programy, które umożliwiają dzieciom kształtowanie konkretnych umiejętności, związanych np. z rozpoznawaniem liter, czytaniem, nauką języków obcych i liczeniem. Inne są ogólniejsze i bardziej otwarte,wspomagają rozwój umiejętności myślenia; ten rodzaj programów jest często określany jako " umysłowa sala gimnastyczna"

2. Komputer umożliwia dostęp do ogromnych zasobów informacji. Seymur Papert, jeden z największych współczesnych teoretyków nauczania, docenił zdumiewające intuicyjne zdolności dzieci w wieku od roku do kilku lat do chłonięcia olbrzymich ilości informacji, zdolności mogą być wykorzystywane. Początkowo małe dzieci mogą korzystać ze specjalnych dla nich przygotowanych encyklopedii, np. zwierząt, ptaków, utworów muzycznych, świata itp. Następnym krokiem na przód będzie korzystanie z zasobów Internetu. Rodzice powinni zostać doradcami dziecka w korzystaniu z tego nowoczesnego medium. Dziecko powinno uczyć się nie tylko wyszukiwania informacji, ale także uczyć się oceniania ich wartości. Jest to ważna umiejętność, której znaczenie stale wzrasta, zwłaszcza obecnie w dobie informatyzacji społeczeństwa.

3. Komputer zapewnia interakcyjność, czyli wzajemny dialog pomiędzy użytkownikiem, programem komputerowym, ułatwia komunikowanie się. Dziecko może wpływać na pracę programu, może wykonywać te funkcję, które szczególnie go interesują lub przerwać te działania, które nudzą. Jest to sytuacja odmienna np. od oglądania telewizji, kiedy dziecko jest biernym obserwatorem tego co, co dzieje się na ekranie.

4. Komputer rozwija zainteresowania, rozwija samodzielność, dostarcza rozrywki i relaksuje. Musimy pamiętać, że nasze dzieci mogą być obdarzone rożnymi talentami. Rozumienie jak pracuje komputer, umiejętność pracy z rożnymi programami, to także talent. Dziecko może wówczas wykazać się w tej dziedzinie, może zabłysnąć. Dzięki temu może łatwiej sobie poradzi z pokonywaniem trudności w innych dziedzinach.

5. Komputer stanowi nieocenioną pomoc, szczególnie dla dzieci niesprawnych fizycznie, czy nie nadążających w rozwoju intelektualnym za rówieśnikami. Przy pomocy odpowiednich programów możemy przeprowadzić trening logopedyczny, pomoc w nauce czytania i pisania, umożliwić pisanie dziecku, które ze względu na rodzaj schorzenia nigdy nie napisze tekstu ręką. Komputer może być wówczas wykorzystywany jako bardzo cierpliwy nauczyciel, który jest w stanie wielokrotnie powtórzyć te same czynności, zawsze tak samo starannie i dokładnie.

Reasumując komputer jest nieodzowny w życiu dziecka, dorośli muszą jednak kontrolować jak go używa . Gry i programy jakich korzysta muszą być odpowiednie do wieku i zainteresowań. Pamiętajmy również, że "bezpieczeństwo w różnorodności" jest bardzo ważne.

Ewa Mioduszewska
Szkoła Podstawowa nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi
im. Mikołaja Kopernika w Gołdapi


Zaświadczenie online



numer online: 103 gości

reklama

Księgarnia HELION poleca: