Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne
Hello Kitty produktem konwencjonalizującym znaczenia w języku i kulturze popularnej
Tekst traktuje o problemie popularności postaci Hello Kitty we współczesnej kulturze, noszącej miano kultury popularnej. Autorka, stosując wybrane narzędzia semantyki kognitywnej, próbuje ukazać mechanizm wyłaniania się i konwencjonalizacji znaczeń w języku i kulturze. Nie byłoby w tym niczego nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że ta konwencjonalizacja, to utrwalenie, odbywa się w sposób bardzo szybki i, co więcej, zakres sensów generowanych przez produkty masowej konsumpcji jest zawężony i skończony. Można wysnuć tezę, iż za popularnością zabawek z logiem Hello Kitty stoi pozorny uniwersalizm, który manifestuje się tym, że po akcesoria z Hello Kitty sięgają nie tylko dzieci, ale także młodzież i dorośli. Ponadto, w każdej grupie wiekowej produkt ten generuje określony, skończony i nie przez każdego pożądany, zasób znaczeń. W skutek automatyzacji postaw i zachowań, odbiorca zdaje się bezkrytycznie, bezmyślnie przyjmować narzucone znaczenia, utożsamia się ze stereotypami, zawsze w imię identyfikacji z gronem równieśników czy statusem społecznym. Odbiorcami Hello Kitty są małe dziewczynki, nastolatki oraz młode kobiety. Dla każdej z tych grup wizerunek Hello Kitty jest w stanie wytworzyć inny zasób znaczeń i przypisać inne role społeczne, jednakże za każdym razem i w każdym przypadku, zakres ten jest ograniczony.
(...)
REKLAMA
Pełna publikacja dostępna bezpośrednio ze stron serwisu:
 |
otwórz (PDF)
lub prawym przyciskiem myszy: Zapisz element docelowy jako...
Do odczytu dokumentu konieczny jest np. program Adobe Reader
|
Magdalena Grabowska
Uniwersytet Gdański