Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
10190
rok szkolny
2012/2013

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Hello Kitty produktem konwencjonalizującym znaczenia w języku i kulturze popularnej

Tekst traktuje o problemie popularności postaci Hello Kitty we współczesnej kulturze, noszącej miano kultury popularnej. Autorka, stosując wybrane narzędzia semantyki kognitywnej, próbuje ukazać mechanizm wyłaniania się i konwencjonalizacji znaczeń w języku i kulturze. Nie byłoby w tym niczego nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że ta konwencjonalizacja, to utrwalenie, odbywa się w sposób bardzo szybki i, co więcej, zakres sensów generowanych przez produkty masowej konsumpcji jest zawężony i skończony. Można wysnuć tezę, iż za popularnością zabawek z logiem Hello Kitty stoi pozorny uniwersalizm, który manifestuje się tym, że po akcesoria z Hello Kitty sięgają nie tylko dzieci, ale także młodzież i dorośli. Ponadto, w każdej grupie wiekowej produkt ten generuje określony, skończony i nie przez każdego pożądany, zasób znaczeń. W skutek automatyzacji postaw i zachowań, odbiorca zdaje się bezkrytycznie, bezmyślnie przyjmować narzucone znaczenia, utożsamia się ze stereotypami, zawsze w imię identyfikacji z gronem równieśników czy statusem społecznym. Odbiorcami Hello Kitty są małe dziewczynki, nastolatki oraz młode kobiety. Dla każdej z tych grup wizerunek Hello Kitty jest w stanie wytworzyć inny zasób znaczeń i przypisać inne role społeczne, jednakże za każdym razem i w każdym przypadku, zakres ten jest ograniczony.

(...)


REKLAMA

Pełna publikacja dostępna bezpośrednio ze stron serwisu:

otwórz (PDF)
lub prawym przyciskiem myszy: Zapisz element docelowy jako...
Do odczytu dokumentu konieczny jest np. program Adobe Reader

Magdalena Grabowska
Uniwersytet Gdański


Zaświadczenie online



numer online: 98 gości

reklama

Księgarnia HELION poleca: