Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
10232
rok szkolny
2012/2013

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Dziecko w szkole

W artykule "Dziecko w szkole" omówiono zagadnienie dotyczące dziecka rozpoczynającego naukę w szkole. Zwrócono uwagę na rolę rodzica, najbliższej osoby, jego wsparcie, pomoc w rozwiązywaniu wszelkich problemów jakie wiążą się ze zmianą środowiska w życiu małego człowieka.


REKLAMA

Wakacje się kończą, dziecko nie może doczekać się pójścia do szkoły, a rodzic często zastanawia się:
- czy wybrał odpowiednią szkołę dla niego,
- czy jego syn , córka sprosta obowiązkom szkolnym.

Proces adaptacji dziecka do nowej sytuacji zależy od jego dotychczasowych doświadczeń, od warunków życia w rodzinie, w środowisku, od dojrzałości szkolnej, odporności psychofizycznej. Rozpoczęcie nauki wiąże się z dużymi zmianami w życiu dziecka. Nauka jednak nie zaczyna się w szkole, lecz od pierwszych momentów życia. Uczy się zatem patrzeć, chwytać, jeść, chodzić, mówić, ubierać się, bawić, używać różnych narzędzi, materiałów, zaspokajać swoje potrzeby, porozumiewać z innymi ludźmi.
Dlaczego zatem przekroczenie progów szkoły traktujemy jako wielkie, ważne wydarzenie, skoro dziecko uczy się od pierwszych lat życia intensywnie.

Nauka w szkole różni się zasadniczo od dotychczasowego procesu uczenia się - jest czynnością zorganizowaną, systematyczną (małe dziecko uczy się w trakcie zabawy, przy okazji, kiedy czuje potrzebę, jest to najczęściej nauka wykorzystywana natychmiast w praktyce). W szkole dziecko poznaje różne treści po kolei, stopniowo. Wielu rzeczy musi się nauczyć, zapamiętać, wiele czynności wykonać. Jest ono z nich rozliczane, np. : za punktualne przychodzenie do szkoły czy przynoszenie przyborów szkolnych itp.

Pójście do szkoły to zmiana trybu życia i środowiska. Im dziecko jest młodsze tym jego układ nerwowy jest delikatniejszy. Dlatego też jego reakcja, zachowanie zależy od indywidualnych właściwości a zwłaszcza od typu układu nerwowego i jego odporności na działanie licznych bodźców wokół niego. Dzieci na ogół są podekscytowane szkołą, nowymi koleżankami, kolegami "całym środowiskiem szkolnym". Okres adaptacji do szkoły trwa od kilku tygodni do kilku miesięcy. Nasz pierwszoklasista musi znaleźć sobie właściwe miejsce - pozycję w zespole klasowym. Poznać obowiązujące zwyczaje, reguły, stopniowo dostosować się do nich.
Wolnymi kroczkami wejdzie w rolę ucznia. A szkoła to nie jest tylko nauka, to wejście w szerszy świat, duży krok do samodzielności naszego malca.
Zabawy u dzieci klas pierwszych, drugich są zbliżone do zabaw przedszkolaków (w grupach starszych). Są to zabawy ruchowe, tematyczne czy konstrukcyjne. Dzieci lubią również różne gry, zabawy zespołowe, przestrzegają ustalonych reguł, zasad. Angażują się emocjonalnie uczestnicząc w grach ze współzawodnictwem zespołowym czy indywidualnym. Zdarza się, że niektóre dzieci będą jednak przedkładać zabawę nad naukę.
Z biegiem czasu dziecko interesuje się grami umysłowymi. Krok po kroku uczy się pisać, czytać, liczyć, radzić sobie z codziennymi szkolnymi obowiązkami.

Ważną rolę spełni rodzic, jeśli będzie blisko dziecka, zrozumie jego zachowanie, będzie mieć wobec niego wiele cierpliwości, wyrozumiałości. Przede wszystkim tak zorganizuje swoje życie rodzinne, aby sprzyjało osiąganiu powodzenia dziecka w nauce, będzie na bieżąco rozwiązywać jego problemy. Należy również pomóc dziecku w uzyskaniu samodzielności, rozbudzaniu poczucia obowiązku i odpowiedzialności.
Może się zdarzyć, że nasza pociecha powie: "nic mi się nie udaje". Nasza pomoc będzie niezbędna.
Ważne jest, aby wskazać mocne strony dziecka, porozmawiać z nauczycielem.
Poczucie bezpieczeństwa, przyjazna atmosfera w rodzinie, w szkole jest ważna, a w jaki sposób ukształtuje się postawa dziecka wobec szkoły, taki będzie jego stosunek do innych obowiązków życiowych.

Barbara Albin


Zaświadczenie online



numer online: 146 gości

reklama

Księgarnia HELION poleca: