Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
10294
rok szkolny
2012/2013

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Problematyka przygotowania uczniów szkół gimnazjalnych do wyboru zawodu

W życiu każdego człowieka, przychodzi taki moment, że musi podjąć ważne decyzje, kim chce być, co chce robić w przyszłości.

Nie jest to łatwe, kiedy jest się jeszcze tak młodym. Dorastanie to okres kiedy młody człowiek chce cieszyć się pełnią życia, towarzystwem przyjaciół, poszukuje własnej tożsamości, ideałów. To także okres wzlotów i upadków, a także gwałtownych zmian fizycznych, psychicznych i społecznych. Często towarzyszą im zmiany nastrojów, które zaskakują nawet najbliższych. Jednego dnia młody człowiek może być słodkim i chętnym do współpracy uczestnikiem, a następnego obrażonym na cały świat, zgorzkniałym nudziarzem. Niekiedy zachowują się tak, jakby cały świat stał przed nimi otworem. Głośno mówią, że czują się odporne na wszelkie próby zranienia, czym doprowadzają rodziców do furii. Kiedy indziej zaś wydają się być ciche, przygaszone, jakby przyjmowały postawę obronną, tym samym próbując nawiązać jakiś kontakt z otoczeniem.

Nieraz nie wiadomo, dlaczego uczniowie podejmują takie a nie inne decyzje?

Według mnie i wielu innych mądrych ludzi, wpływ mają na to różne czynniki.

Jednak najważniejszym jest motywacja. To ona sprawia, że ludziom chce się coś robić i działać tak, aby osiągać swoje sukcesy. Jeżeli założymy, że każde zachowanie ma swoją przyczynę, to jest nią właśnie motywacja. Określa ona każdemu młodemu człowiekowi cele, dzięki którym może następować jego rozwój. Dzięki motywacji do działania i próbie zmieniania rzeczywistości może on się rozwijać jako osoba i tworzyć lub doskonalić swój charakter. Dziecko będzie miało właściwą motywację, jeśli będzie wiedziało dokąd zmierza, jeżeli będzie wzrastać w wspierającej go rodzinie, co da mu poczucie bezpieczeństwa i więcej pewności siebie. W szkole będzie sobie radził, jeśli otaczać go będą życzliwi i sympatyczni ludzie.

Problem pojawia się wtedy, gdy rodzice nie mając dobrego kontaktu z dzieckiem, dowiadują się, że ma ono kłopoty i dopiero wtedy zaczynają interesować się i szukać winnych. Stąd też powstało stosunkowo niedawno pojęcie Syndromu Nieadekwatnych Osiągnięć Szkolnych, które uzasadnia wiele zachowań dzieci, zdolnych dzieci, spowodowanych sytuacją najbliższego środowiska, w którym młody człowiek żyje i przebywa w nim stale nie widząc wyjścia z takiej sytuacji. Tylko uświadamianie zarówno środowiska rodzinnego jak i środowiska szkolnego może spowodować, że dzieci będą wzrastały w przyjaznym otoczeniu. Również uczenie dzieci mechanizmów obronnych może spowodować, że będą umiały sobie radzić z różnymi sytuacjami stresującymi i konfliktowymi.

W zależności od tego w jakim środowisku uczniowie żyją ten rozwój zainteresowań i kompetencji może być różny.

Ważnym składnikiem edukacji zawodowej jest wyposażenie młodego człowieka w wiadomości i umiejętności, umożliwiające przemyślane i trafne podejmowanie decyzji zawodowych.

(...)


REKLAMA

Pełna publikacja dostępna bezpośrednio ze stron serwisu:

otwórz (PDF)
lub prawym przyciskiem myszy: Zapisz element docelowy jako...
Do odczytu dokumentu konieczny jest np. program Adobe Reader

Jolanta Sas-Flisak


Zaświadczenie online



numer online: 79 gości

reklama

Księgarnia HELION poleca: