Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
10494
rok szkolny
2012/2013

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Program profilaktyczny "Cukierek"

Krzywda dziecka - ta, o której wszyscy głośno mówią i ta, o której wiedzą tylko same dzieci rozgrywa się w zaciszu domowym, na ulicach, dworcach kolejowych oraz kafejkach internetowych. Dziś wiadomo, że przemoc seksualna dosięga dzieci w każdym wieku, ze wszystkich środowisk, kultur i religii. Niszczy niewinność, odbiera dzieciństwo, a ufność zamienia w strach.

Jak jej przeciwdziałać? Jak chronić dzieci? - to podstawowe pytania, które nurtują naukowców i praktyków różnych dziedzin: socjologii, psychologii, pedagogiki, medycyny oraz wymiaru sprawiedliwości.

Prowadzone w wielu krajach badania ukazują, iż konsekwencje doznanej przez dziecko przemocy seksualnej są nie tylko natychmiastowe, ale i odległe w czasie. Należą do nich między innymi: zaniżona samoocena oraz niskie poczucie własnej wartości, zaburzenia życia uczuciowego, trudności w nawiązywaniu bliskości, intymnych relacji, depresja, zaburzenia seksualne, tendencje samobójcze.

Podstawową formą profilaktyki jest edukacja dziecka w zakresie własnych granic psychicznych i fizycznych, bezpieczeństwa, komunikacji oraz przysługujących mu praw.

Można zaobserwować, iż przemoc seksualna wobec dzieci stanowi temat debat społecznych i licznych programów telewizyjnych, jak i radiowych. Niestety, nadal problematyka ta - ze względu na szczególną delikatność i złożoność - omijana jest na zajęciach w większości placówek wychowawczych (zarówno szkół, jak i przedszkoli), czy w rozmowach rodziców z własnymi dziećmi, a młodzież i dzieci w coraz większym stopniu narażone są na kontakt z pedofilem nie tylko na ulicy, ale także w domu, w trakcie na pozór niewinnych czatów internetowych. Internet stanowi dla pedofilów doskonałe narzędzie do pozyskiwania kontaktów z coraz to nowymi dziećmi. Pozostaje bowiem całkowicie anonimowy, natomiast kontakt bezpośredni z dzieckiem odbywa się poza kontrolą i wiedzą rodziców czy opiekunów.

Nauczyciele, pedagodzy, opiekunowie i rodzice to osoby, które są w stanie najszybciej rozpoznać niepokojące objawy wskazujące na fakt wykorzystania seksualnego dziecka. Znają dziecko i mogą zauważyć zmiany w jego zachowaniu (takie jak: częste i nagłe zmiany w zachowaniu lub osobowości, agresja, płaczliwość, skargi, trudności w nauce - pogorszenie się wyników, wagarowanie, ucieczki, napady wściekłości, samookaleczenia, próby samobójcze, naruszenie granic innych osób, unikanie bliskości fizycznej, lęk przed konkretnymi miejscami i osobami, seksualizowanie relacji i zachowań, zachowania i wiedza nieadekwatne do etapu rozwojowego dziecka.

Mając na uwadze skalę zjawiska przemocy seksualnej wobec dzieci, różnorodne formy wykorzystywania seksualnego - komercyjne i niekomercyjne, łatwą dostępność pedofilów do potencjalnych ofiar oraz konsekwencje ponoszone przez skrzywdzone dzieci często przez całe życie, musimy w mądry, ale i konsekwentny sposób chronić je przed tym dramatem, dlatego też postanowiła napisać ten program w oparciu o nową podstawę programową wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych oraz innych form wychowania przedszkolnego stanowiącej załącznik nr 1 do Rozporządzenia MEN z dnia 23 grudnia 2008 roku (Dziennik Ustaw z dnia 15 stycznia 2009r Nr4, poz.17).

Dzieci w wieku przedszkolnym są szczególnie narażone na wszelkiego rodzaju sugestie i zagrożenia ze strony ludzi dorosłych, gdyż są ufne, optymistyczne i chętnie poznają nowe rzeczy oraz osoby. Wierzą w to co mówią dorośli, dlatego należy im uświadomić, że nie każda dorosła osoba może być przyjaźnie nastawiona. Trzeba pamiętać, iż u dzieci w wieku 5-8 lat przeważa myślenie konkretne i uczenie się przez obserwację różnych osób, wierzą że dobry bohater zawsze wygrywa, a dorośli wiedzą co należy robić.

Duży kłopot sprawia nam rozmawianie z dziećmi na trudne tematy, szczególnie wtedy, gdy mamy mówić o zagrożeniach. Wydaje nam się, że sama rozmowa może krzywdzić, dlatego też dla ich bezpieczeństwa musimy rozmawiać. Ważna jest wczesna profilaktyka - im wcześniej zaczniemy wyjaśniać zagrożenia dotyczące wykorzystania seksualnego, tym większe są szanse na ukształtowanie odpowiedniego podejścia do tego problemu.

Prowadząc program profilaktyczny należy pamiętać aby:

  • informacje podawane były w sposób prosty, zrozumiały i niezbyt obszerny,
  • nie przerażać i nie straszyć dzieci,
  • w jasny sposób ukazywać konsekwencje zachowań,
  • w czasie zajęć oprzeć się na literaturze.

    (...)


    REKLAMA

    Pełna publikacja do pobrania bezpośrednio ze stron serwisu:

    pobierz (ZIP)
    Jak rozpakować archiwum ZIP ? - odpowiedź w Pomocy

    Izabela Moryń
    Miejskie Przedszkole Nr 19
    w Płocku


  • Zaświadczenie online



    numer online: 75 gości

    reklama