Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne
Biopsychiczne przyczyny trudności w czytaniu
Kiedy dziecko przychodzi do szkoły po raz pierwszy, ma ono już swoją "przeszłość", jest już pod wieloma względami tak lub inaczej ukształtowane. Od ukształtowania tego zależeć będą w poważnym stopniu jego postępy w nauce.
Mówiąc o biopsychicznych przyczynach niepowodzeń szkolnych Cz. Kupisiewicz ma na myśli zarówno zadatki wrodzone jak i warunki sprzyjające lub hamujące prawidłowy rozwój tych zadatków. Innymi słowy przyczyny biopsychiczne można nazwać mianem "przyczyn tkwiących w samym dziecku".
Biopsychiczne przyczyny braku postępów w nauce uczniów już od wielu lat są przedmiotem badań naukowych w różnych krajach. Badania te zmierzały do ustalenia zależności pomiędzy poziomem rozwoju umysłowego dzieci a ich powodzeniem czy niepowodzeniem w nauce. Badano też korelację pomiędzy poziomem inteligencji uczniów a warunkami ich życia w środowisku rodzinnym, szkolnym, lokalnym i okolicznym. Założenia te nie dotyczą zmian patologicznych, niedorozwoju umysłowego, wynikającego z zaburzonego rozwoju ciąży czy uszkodzenia układu nerwowego dziecka wskutek choroby.
(...)
REKLAMA
Pełna publikacja dostępna bezpośrednio ze stron serwisu:
 |
otwórz (PDF)
lub prawym przyciskiem myszy: Zapisz element docelowy jako...
Do odczytu dokumentu konieczny jest np. program Adobe Reader
|
Donata Żmuda
Szkoła Podstawowa Nr 2
w Tomaszowie Lubelskim