Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
10584
rok szkolny
2013/2014

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Metody antykoncepcyjne - stan wiedzy uczniów 3 klasy gimnazjum

W obecnych czasach jednym z najbardziej palących problemów polskiej oświaty jest stosunek uczniów, nauczycieli i władz szkoły do tematy edukacji młodzieży w zakresie znajomości metod antykoncepcyjnych. Głównym założeniem tej pracy jest pokazanie stopnia wiedzy jakim dysponują uczniowie klasy trzeciej szkoły gimnazjalnej w zakresie znajomości metod antykoncepcyjnych lub jej braku.


REKLAMA


W ankiecie przeprowadzonej w jednej z prywatnych szkół wrocławskich przeprowadziłam ankietę składającą się z 14 pytań, na które odpowiedzi udzieliła dwudziestoosobowa klasa składająca się z 12 dziewcząt i 8 chłopców. Wszyscy uczniowie chętnie wzięli udział w badaniu, a swoimi odpowiedziami nakreślili sposób podejścia społeczności do tematu antykoncepcji. W pytaniu gdzie zostali poproszeni o podanie dowolnej ilości odpowiedzi na pytanie "Skąd miałeś dostęp do informacji o antykoncepcji?" Wszyscy uczniowie podali 3 odpowiedzi, przy czym najpopularniejsze z nich wśród dziewcząt to: "czasopisma kobiece takiej jak Joy" potem "rozmowa z rówieśnikami" najmniej popularna odpowiedzią był "telewizja" i "rozmowa z rodzicami". Chłopcy najczęściej zaznaczali "rozmowę z kolegami" i "fora internetowe", natomiast nie zaznaczyli oni w ogóle odpowiedzi: "rozmowa z rodzicami" i "telewizja". Kolejne pytanie dotyczyło stopnia wiarygodności. Największym zaufaniem dziewczęta darzą czasopisma kobiece najmniejszy zaś rozmowę z rodzicami i telewizję - podobnie odpowiadali chłopcy, jednak oni ufają najbardziej informacją uzyskanym od kolegów. Nie wskazano tu zajęć WDŻ - być może powodem jest wrażenie jakie odbierają uczniowie w czasie zajęć gdy widzą, iż nauczyciel omija niektóre treści nie przekazując im pełnej informacji. Za najmniej wiarygodne źródło wskazano rodziców, którzy podchodzą raczej niechętnie do tematu, unikają go lub mówią że wszystkiego dowiedzą się w szkole. Gdy poruszono kwestię odpowiedzialności za "zabezpieczanie się" widać znaczące różnice. Dziewczęta najczęściej zaznaczały siebie lub "oboje", natomiast chłopcy wskazywali kobietę jak odpowiedzialną lub siebie nie wybierali oni odpowiedzi "oboje". Różnice tu widoczne mogą być niepokojące gdyż wielu chłopców nie uważa iż oboje - kobieta i mężczyzna są odpowiedzialni za zabezpieczenia się przed niechcianą ciążą lub zarażeniem chorobą weneryczną, większość wskazuje kobiety co jest niepokojące zwłaszcza iż zwykle to chłopcy inicjują stosunek, jeżeli założą że dziewczyna ma sama zadbać o uniknięcie przykrych komplikacji to może się to zakończyć źle, ponieważ dziewczęta wskazują iż oboje partnerzy biorą odpowiedzialność za swoje bezpieczeństwo. Na pytanie "Czy wszystkie środki antykoncepcyjne zabezpieczają przed chorobami wenerycznymi?" odpowiedź wszystkich badanych była jednakowa -"nie". Gdy w ankiecie padło pytanie "Czy twoim zdaniem posiadasz wystarczającą wiedzę na temat antykoncepcji?", 67% dziewcząt i 50% chłopców twierdziło że nie posiadają wystarczającej wiedzy na temat antykoncepcji. Wskazuje to na chęć zdobycia tej wiedzy w przyszłości być może w krótkim czasie, tylko od najbliższego otoczenia (rodziców i nauczycieli) zależy czy będzie ona wartościowa i rzetelna. W pytaniu o 100% skuteczność metod antykoncepcyjnych większość odpowiedzi wskazywała że takie metody nie istnieją, innego zdania były 3 osoby( jedna dziewczyna i dwóch chłopców). Gdy badani zostali poproszeni o podanie środków antykoncepcyjnych które można kupić tyko na receptę wszyscy podali "tabletki antykoncepcyjne", sześć osób podało "zastrzyki" i jedna dziewczyna wpisała "prezerwatywy". W pytaniu o powód stosowania pigułek antykoncepcyjnych dokonano następujących wyborów odpowiedzi: dziewczęta zaznaczały - głównie "by uniknąć nieplanowanej ciąży", wiele wskazało "uregulowanie cyklu" oraz "by poprawić wygląd.." menstruacyjnego jednak jedna wskazała" uniknięcie zarażenia "chorobami wenerycznymi" odpowiedzi chłopców to dotyczyły uniknięcia ciąży i chorób przenoszonych droga płciową, nie wskazali oni w ogóle chęci poprawienia wyglądu co świadczy o ich niewiedzy o działaniu tabletek antykoncepcyjnych oraz ich wpływie na ciało kobiety. Trzy kolejne pytania wskazują znajomość wszystkich metod antykoncepcyjnych oraz stopień wiedzy na ich temat. Dziewczęta wskazywały iż wiedzą wszystko o następujących metodach : plastrach antykoncepcyjnych, stosunku przerywanym, prezerwatywie męskiej, metodzie kalendarzykowej, metodzie śluzu szyjkowego, metodzie dni standardowych oraz metodzie objawowo-termicznej. Tabletki jedno i dwuskładnikowe pojawiły się w kategorii wiem wszystko lub wiem prawie wszystko co może świadczyć o braku rozróżnienia tych metod na lekcjach WDŻ. Za nieznane metody podano pierścienie dopochwowe, prezerwatywę żeńską, gąbki i żele plemnikobójcze. Za chroniące przed chorobami wenerycznymi uznano prezerwatywę męską i żeńską ,mimo iż w pytaniu wcześniejszym dziewczęta wskazały, iż nie znają tej metody. Pozostałe metody zostały uznane w większości za nie zabezpieczające przed niebezpieczeństwem zachorowania. W przypadku zabezpieczenia przed nieplanowana ciążą największym powodzeniem cieszyły się oba rozdaje tabletek antykoncepcyjnych, prezerwatywa męska oraz metoda objawowo-termiczna, za nieskuteczne uznano metody wcześniej zaznaczone jako nie znane. Pozostałe wskazania i ich rozstrzał widać na wykresie w załączniku 2. Jeżeli zaś chodzi o wybory chłopców w pytaniu o znajomość metod antykoncepcyjnych to tylko stosunek, przerywany i prezerwatywa męska wskazywane była jako znane bardzo dobrze. Stopień znajomości pozostałych metod jest bardzo zróżnicowany przy czym pierścienie dopochwowe, prezerwatywa żeńska, gąbka i żel plemnikobójczy nie są znane zupełnie. Najlepiej zabezpieczające przed ciążą metody to tabletki dwuskładnikowe, prezerwatywa męska, metoda śluzu szyjkowego, metoda dni standardowych, niechroniące przed ewentualną ciążą to metody wskazywane jako nieznane. Natomiast za najlepiej zabezpieczającą metodę przed zachorowaniem na chorobę weneryczną uznano prezerwatywę męską a co niepokojące na kolejnym miejscu znalazł się "stosunek przerywany" do niechroniących chłopcy zaliczyli niemal wszystkie pozostałe metody.
Kolejny elementem do badań nad stanem wiedzy gimnazjalistów o metodach antykoncepcyjnych są listy przesłane do organizacji edukatorów seksualnych Ponton. Oto treść listów Adama lat 14 (zachowano oryginalną pisownię):

Seks na jeźdźca czy gdy uprawiamy seks w tej pozycji po wystapieniu wytrysku jest mozliwosc zeby plemniki zostaly niejako "wyduszone" z prezerwatywy? chodzi mi o sytuacje gdy czlonek jeszcze jest w czesciowym wzwodzie ( niepelnym ale takim ze prezerwatywa przylega dobrze i nie spada) i pozostaje w pochwie partnerki jeszcze jakis czas (powiedzmy 30 s) wykonujac przy tym jeszcze pare ruchow.
Pozdrawiam

czytalem FAQu ale nie rozwialo moich watpliwosci do konca.. czy mozna uprawiac seks w prezerwatywie ktora nie jest rozwinieta do konca a mimo tego dobrze przylega do czlonka? Nie niesie to za soba jakis konsekwencji i ewentualnego wiekszego prawdopodobienstwa na zsuniecie?

Witam,
Chciałbym się dowiedzieć czy możliwe jest, aby prezerwatywa pękła od odrastających włosów łonowych na wargach sromowych i w innych tzw. miejscach intymnych. Chodzi mi o moment, w którym penis jest wprowadzany do pochwy (możliwość zahaczenia przy wprowadzeniu) lub już podczas stosunku.

Treść tych listów wskazuje na brak wiedzy o zastosowaniu tak powszechnej i ogólnie dostępnej metodzie antykoncepcyjnej jaką jest prezerwatywa. Mimo iż większość chłopców zna mechanizm korzystania z tej metody jednak jest to złudnie, które Adam mógł już skonfrontować z rzeczywistością, nie znamy warunków w jakich zdobywał swoją dotychczasową wiedzę jednak zdecydował się zasięgnąć porady osób kompetentnych, a poza tym szukał informacji w sieci.
Wyniki przeprowadzonej ankiety i treść listów pozwalają wysnuć wniosek, iż młodzi ludzie wiedzą iż nie posiadają wystarczającej wiedzy, poszukują jej w różnych źródłach i z różnym skutkiem. Fakt zaniedbania tej sfery edukacji i wychowania młodych ludzi jest co najmniej niepokojący. Nie znają oni środków antykoncepcyjnych ani ich wpływu na organizm. Uznają metody pozwalające obserwować cykl miesięczny kobiety czy tez stosunek przerywany za metodę antykoncepcyjną. Nie potrafią wskazać właściwych metod chroniących przed zarażeniem się chorobą weneryczną od partnera. Warto zadać pytanie czy nie lepiej widoczne w wynikach ankiety barki zapełnić rzetelną wiedzą i zabezpieczyć młodzież przed niebezpieczeństwem zarażenia się chorobą weneryczną czy zajściem w nieplanowaną ciąże czy też udawać, że problem nie istnieje lub zrzucać jego brzemię z szkoły na rodziców i odwrotnie. Warto stworzyć warunki by wiarygodnie i rzetelnie przeprowadzona edukacja w szkole miała atmosferze otwartość, tak by to tam młodzi ludzie mogli swobodnie zadawać nurtujące ich pytania nie bojąc się wyśmiania lub też wyzwania.

Anna Maria Janiak


Zaświadczenie online Certyfikat publikacji



numer online: 128 gości

reklama

Księgarnia HELION poleca: