Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
10712
rok szkolny
2013/2014

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Trening Umiejętności Społecznych a problemy wychowawcze w szkole

Problemy wychowawcze w szkole często spowodowane są zaburzeniami funkcjonowania w społeczeństwie, zarówno młodzieży jak i dorosłych.

Od kilku lat z powodzeniem prowadzę Treningi Umiejętności Społecznych wśród dzieci i młodzieży szkolnej, z pełna odpowiedzialnością mogę powiedzieć, że jest to jedna z najskuteczniejszych metod wychowawczych oraz socjalizacyjnych dzieci i młodzieży w dzisiejszym świecie, opartym głownie na cyberprzestrzeni.

Trening Umiejętności Społecznych przeznaczony jest dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych (mam tu na myśli również nauczycieli) którym trudno jest funkcjonować w sytuacjach społecznych - w szkole, w grupie rówieśniczej na podwórku, w sytuacjach wystąpień publicznych, etc.


REKLAMA

Trening Umiejętności Społecznych jest zalecany również dla osób z objawami lęku społecznego.

Trening umiejętności społecznych (TUS) ma na celu kształtowanie umiejętności niezbędnych do tego, aby móc efektywnie podejmować określonego typu wyzwania społeczne. TUS opiera się na technice odgrywania roli (symulowania sytuacji społecznych) (Argyle, 1994, 1999). U osób, u których stwierdza się znaczne deficyty umiejętności społecznych i które nie wiedzą, jak się zachować w określonego typu sytuacjach interpersonalnych TUS może zwiększyć poczucie własnej skuteczności oraz umożliwić bardziej pewne siebie i skuteczne działanie podczas interakcji społecznych. TUS, aby był skuteczny, zarówno w redukowaniu lęku społecznego, jak i kształtowaniu umiejętności społecznych, musi spełnić szereg warunków. Przede wszystkim, ćwiczenia symulacyjne, w sztucznych warunkach treningowych, powinny być wsparte indywidualnym coachingiem w rzeczywistych sytuacjach społecznych (Leary i Kowalski, 2001; por. Argyle, 1994; 1999; Cherniss, 2000).

Najważniejsze w stosowaniu tej metody jest systematyczne trenowanie danych umiejętności, odgrywanie scenek przez uczestników oraz modelowanie sytuacji problemowych. Radzenie sobie z pominięciem, unikanie bójek czy radzenie sobie z presja grupy to najpopularniejsze - niestety - umiejętności w naszej szkolnej rzeczywistości do przetrenowania. Uczestnik już po trzecim spotkaniu zaczyna zastanawiać się czy ta "zabawa" ma sens?? I w większości dochodzi do wniosku, że tam ma sens i duże znaczenie na przyszłość w funkcjonowaniu w społeczeństwie.

Czy to, że uczeń nie potrafi się zachować w sposób akceptowalny przez nauczyciela jest wynikiem jego złego wychowania - jak to się zwykle zakłada, wśród nauczycieli - przez środowisko rodzinne? Moim zdaniem, nie jest to główna przyczyna, problem tkwi w braku posiadania umiejętności społecznych przez ucznia. Nie każdy rodzic jest idealnym wychowawca i nie każdy nauczyciel jest wspaniały pedagogiem, dlatego trzeba poświęcać czas na kształcenie umiejętności społecznych wśród naszych wychowanków, szczególnie na lekcjach wychowawczych.

Częsta przyczyną słabych wyników ucznia w nauce nie jest lenistwo i brak systematyczności a zrozumienie dlaczego dobry wynik ma wpłynąć na jego przyszłość, na jego funkcjonowanie w społeczeństwie. Żeby uczniowi chciało się chcieć osiągać coraz to wyższe wyniki w nauce rozpocząć musimy od wskazania drogi do zrozumienia problemu - jedyna droga jest właśnie kształcenie umiejętności społecznych takich jak proszenie o pomoc, dziękowanie, umiejętność radzenia sobie z porażka. Tak wiele mówi się o wspieraniu ucznia o indywidualizacji pracy na lekcjach itd., niestety za mało mówi się o uspołecznianiu dzieci już w wieku wczesnoszkolnym, czas zacząć pracować nad uspołecznianiem a później nad osiąganiem przez ucznia sukcesu szkolnego i nie tylko szkolnego. Kluczem jest trening umiejętności społecznych.

Polecam wszystkim zainteresowanym poczytać materiały zamieszczone, chociażby, w Internecie na temat Treningu Zastępowania Agresji (w którym pierwszym komponentem jest właśnie Trening Umiejętności Społecznych).

Mariusz Krysiak
Zespół Szkół
w Radzanowie


Zaświadczenie online Certyfikat publikacji



numer online: 66 gości

reklama

Księgarnia HELION poleca: