Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne
Program nauczania edukacji medialnej z warsztatami dziennikarskimi "Młodzi i media"
Edukacja medialna nie jest obecnie osobnym przedmiotem w podstawie programowej. Wcześniej istniała ścieżka edukacyjna czytelniczo-medialna, wprowadzona do szkół podstawowych i gimnazjów rozporządzeniem w sprawie podstawy programowej z 15 lutego 1999 roku. Obowiązywała ona w szkołach podstawowych, gimnazjach, liceach i technikach do 2009 roku. Po wejściu nowej podstawy programowej została wycofana, a jej treści częściowo weszły do niektórych przedmiotów na każdym etapie edukacyjnym.
Edukacja medialna jest natomiast przedmiotem proponowanym i niezbędnym w klasie o profilu dziennikarskim, ponieważ środki społecznego przekazu odgrywają coraz większą rolę zarówno w życiu społecznym, jak i indywidualnym. Celem edukacji medialnej jest przygotowanie uczniów do właściwego odbioru i wykorzystania mediów. Potwierdza to KRRiT, która definiuje edukację medialną następująco: "to proces kształtowania i upowszechniania umiejętności świadomego i krytycznego korzystania ze środków społecznego przekazu we wszystkich grupach społecznych oraz wiekowych. Proces edukacji medialnej to działania, które powinny trwać przez całe życie, ponieważ formy i technologie przekazu ulegają zmianom, a ponadto społeczeństwo także ulega ciągłym przeobrażeniom" (Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, 2011) W tym samym miejscu zawarta jest odpowiedź, co to jest kompetencja medialna: "W procesie edukacji medialnej zdobywa się kompetencję medialną, która charakteryzuje świadomego i aktywnego odbiorcę przekazu medialnego. Odbiorca ten, rozumiejąc stosowane w mediach mechanizmy tworzenia i selekcji informacji, potrafi nie tylko skutecznie i bezpiecznie korzystać z mediów tzn. krytycznie ocenić odbieraną treść, w tym reklamy i inne przekazy handlowe, ale także twórczo używać środków przekazu w codziennym życiu" (Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, 2011).
REKLAMA
Publikacja do pobrania bezpośrednio ze stron serwisu:
Katarzyna Dzieł