Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
11026
rok szkolny
2013/2014

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Jak się uczyć ? Zachowanie uczniów

Referat na wywiadówkę w ramach pedagogizacji rodziców.

Bezwzględny priorytet w wychowaniu młodego człowieka ma dom rodzinny. Podmiotem wychowania i kształcenia jest uczeń, a zadaniem domu i szkoły jest pomóc dziecku w kształceniu jego osobowości. Przewodnią myślą wspólnych działań wychowawczych rodziców i nauczycieli mogą być słowa Janusza Korczaka o prawie dziecka do pełnego rozwoju: "Szczytem nauki pedagogicznej jest możliwość dania dziecku poznania siebie, zrozumienia siebie". Podstawą działań wychowawczych powinno być rozbudzenie w uczniach chęci dążenia do szukania i rozwijania wewnętrznych możliwości. Osiąganie celu takiego wychowania zależy zarówno od postawy nauczyciela jako wychowawcy, jak i rodziców.

Czynnikami niezbędnymi w realizacji celów wychowawczych są uczenie:

  • miłości (wobec siebie i innych ludzi)
  • życzliwości (pomoc słabszym, młodszym itp.)
  • optymizmu (odwagi w podejmowaniu decyzji szukania możliwości w rozwiązywaniu różnych problemów)
  • odpowiedzialności i dbałości o pozytywne myśli, słowa i czyny (wskazanie na troskę o rozwój swojego umysłu, ducha i ciała)


    REKLAMA

    Celem rodziców i wychowawców jest zmiana sposobu myślenia u dzieci, czyli zmiana myślenia negatywnego na pozytywne.

    Myślenie negatywne polega na:

  • zakładaniu rzeczy nierealnych, np. "wszyscy muszą mnie lubić"
  • stosowaniu stwierdzeń samoniszczących: "i tak sobie z tym nie poradzę, i tak się tego nie nauczę itp."
  • koncentrowaniu się na negatywnych stronach sytuacji, zdarzeń
  • rozpatrywaniu zdarzeń w izolacji od kontekstu, np. "skoro dostałem dwóję, to jestem głupi"
  • pochopnym wyciąganiu wniosków, np. "nauczyciel nie uśmiechał się do mnie, na pewno mnie nie lubi" itp.
  • przecenianiu niektórych zdarzeń, np. "jak nie dostanę się do wybranej szkoły, to już nie mam co robić w życiu"

    Myślenie pozytywne polega na:

  • realnym patrzeniu na życie i wydarzenia, np. nie wszyscy muszą mnie lubić, to jest naturalne
  • stosowaniu pozytywnych stwierdzeń w stosunku do siebie, np. "na pewno to dobrze napiszę, przecież się uczyłem"
  • koncentrowaniu się na pozytywnych stronach sytuacji i zdarzeń
  • kontroli myślenia, gdy pojawiają się myśli negatywne, trzeba powiedzieć im : stop! i zająć się czymś przyjemnym
  • wyciąganiu prawidłowych wniosków, np. nauczyciel nie uśmiechnął się, bo może ma jakiś problem, może się źle czuje
  • wykorzystaniu pewnego poziomu lęku jako czynnika dopingującego do działań

    Aby osiągać pozytywne wyniki w nauce, należy odpowiednio gospodarować czasem. Wyróżniamy następujące strategie umiejętnego gospodarowania czasem:

  • prowadzenie kalendarza zajęć, rozplanowanie w czasie tego, co należy zrobić
  • nie zostawianie wszystkiego "na ostatnią chwilę"
  • zarezerwowanie trochę czasu na załatwienie rzeczy, które nie sposób przewidzieć
  • uszeregowanie zadań od najbardziej do najmniej ważnych oraz odpowiednie planowanie czasu do tego
  • skoncentrowanie się na rozwiązaniu sprawy, zadania, a nie na wspominaniu dawnych niepowodzeń lub przewidywaniu problemów związanych z realizacją zadania
  • niewykonywanie kilku rzeczy na raz
  • dzielenie na etapy większych zadań, rozkładanie ich w czasie
  • przeznaczenie czasu również na odpoczynek, relaks
  • praca w optymalnym dla siebie tempie, bez pośpiechu (powolność jest lepsza od pośpiechu)

    Najskuteczniejsze sposoby uczenia się języków obcych:

  • widoczna jest jednoznaczna preferencja uczenia się w ciszy i spokoju, co uczniowie odnoszą nie tylko do pracy w warunkach domowych, ale i podczas lekcji w szkole
  • wyraźnie wzrasta tendencja do uczenia się języków obcych z pomocą środków technicznych-radia, telewizji, komputera i podręczników z kasetami, co do niedawna było w stadium prawie szczątkowym
  • dla ponad połowy młodzieży lekcje w klasie szkolnej są najskuteczniejszą formą uczenia się języków obcych
  • dość powszechne przeświadczenie o wielkim znaczeniu korepetycji w uczeniu się języków obcych potwierdza jedna trzecia uczniów, których rodzice są w stanie finansować taką formę dodatkowej nauki
  • zupełnie znikły wpływ, w sensie udzielania skutecznej pomocy w uczeniu się mają rodziny badanych uczniów
  • słowa i zwroty można kojarzyć z przedmiotami lub sytuacjami
  • można to, czego się dziecko uczy, zapisywać na niewielkich karteczkach, które rozwiesza się wszędzie, aby móc ciągle powtarzać

    Otaczająca nas rzeczywistość wymusza coraz wyraźniej konieczność posługiwania się językami obcymi.

    Bibliografia:

  • "Języki obce w szkole"
  • "Materiały dla wychowawców" - Elżbieta Gapińska

    Emilia Marszałek


  • Zaświadczenie online



    numer online: 87 gości

    reklama