Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
11209
rok szkolny
2014/2015

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Autorski program terapii logopedycznej "Słyszę, rozumiem, mówię"

"Mowa jest niezwykle ważnym elementem życia każdego człowieka...". Takie i podobne zdania znajdujemy w prawie każdym artykule dotyczącym zagadnień logopedycznych. Czy będzie banalne jeśli i ja na wstępie swojego programu użyję tego sformułowania? Być może tak, ale mimo wszystko zrobię to, gdyż jest to zdanie niezwykle prawdziwe. Stanowi bowiem bazę do dalszych rozważań na temat wpływu mowy na jakość naszego życia.
Wolałabym jednak zamiast słowa "mowa" używać słowa "komunikacja". Nie wszyscy z nas mogą mówić, czyli artykułować zrozumiałe dla innych dźwięki, ale wiele z tych osób może się komunikować, chociażby za pomocą gestów.
Dzięki komunikacji możemy wyrażać swoje potrzeby, pragnienia. Nie jesteśmy zamknięci w swoim świecie, nierozumiani. Współistniejemy z resztą społeczeństwa, wchodzimy w relacje, rozumiemy się a to powoduje, że czujemy się bezpieczni...

Osoby z niepełnosprawnością intelektualną bardzo często mają problemy z komunikacją. Począwszy od opóźnionego rozwoju mowy, aż po całkowitą niemożność komunikacji. Praca terapeuty mowy nie będzie polegała wtedy na korekcji wad wymowy, ale na tym, by jak najpełniej umożliwić porozumiewanie się osób niepełnosprawnych z otoczeniem. Czasem już ogromnym sukcesem będzie gdy dziecko zacznie przejawiać motywację, chęć do komunikowania się.
Terapia mowy osób niepełnosprawnych intelektualnie jest często długotrwałym procesem. Oprócz rozwijania mowy, istotne jest usprawnianie wszystkich funkcji, rozwijanie procesów poznawczych, czyli skupienie się na ogólnym rozwoju. To wszystko musi ze sobą współgrać aby były widoczne efekty naszej pracy.

Program logopedyczny "Słyszę, rozumiem, mówię" przeznaczony jest dla dzieci przedszkolnych o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej, z autyzmem dziecięcym oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi uczęszczających do Przedszkola Specjalnego nr 49 w Rybniku.
Sam tytuł programu jest już wstępem do jego istoty. Te trzy obszary tj. słuch, rozumienie oraz mowa czynna (często występująca dopiero po długim okresie terapii), stanowią jedne z najważniejszych części składowych rozwijania komunikacji. Nie mam na myśli jednak tylko słuchu fizycznego, ale także mowny, pozwalający rozróżniać dźwięki mowy. Z kolei by rozwinęła sie poprawnie mowa czynna musi wystąpić jej rozumienie, czyli mowa bierna.


REKLAMA

Pełna publikacja dostępna bezpoœrednio ze stron serwisu:

otwórz (PDF)
lub prawym przyciskiem myszy: Zapisz element docelowy jako...
Do odczytu dokumentu konieczny jest np. program Adobe Reader

Weronika Pilch-Pierchała


Zaświadczenie online



numer online: 221 gości

reklama

Księgarnia HELION poleca: