Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
11274
rok szkolny
2014/2015

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Wychowanie do życia w nienawiści vs. wychowanie do wartości przez kulturę

Spójrzcie, jak wciąż sprawna,
Jak dobrze się trzyma
w naszym stuleciu nienawiść.
Jak lekko bierze wysokie przeszkody.
Jakie to łatwe dla niej - skoczyć, dopaść.
Nie jest jak inne uczucia.
Starsza i młodsza od nich równocześnie.
Sama rodzi przyczyny, które ją budzą do życia.
Jeśli zasypia, to nigdy snem wiecznym [...]
(Wisława Szymborska "Nienawiść")

Gdy rano włączamy telewizor, sprawdzamy wiadomości w sieci lub słuchamy radia od razu jesteśmy bombardowani strasznymi informacjami. Dowiadujemy się, jakie zagrożenia czyhają na nas ze wschodu, a ponieważ coraz częściej zdarzają się na świecie zamachy, już słyszymy, że niebawem terror islamistów będzie dotyczył kraju nad Wisłą, gdyż jest to tylko kwestią czasu. Nie ma wątpliwości, że w takich okolicznościach nawet dorosły i wykształcony człowiek może poczuć się niepewnie. Pomyślmy, jak w takiej sytuacji ma się odnaleźć nastolatek, który właśnie buduje swój obraz świata, kształtuje światopogląd i wchodzi w dorosłość?


REKLAMA

Dzisiejszy świat jest niezwykle "trudny" dla młodego człowieka. Nie można przecież odciąć go od napływających wiadomości, wszak stajemy się społeczeństwem zinformatyzowanym, w którym obieg informacji stał się bardzo szybki. Nawet jeśli ktoś wcale nie ogląda telewizji, ma pełny dostęp do informacji w Internecie i na portalach społecznościowych, gdzie bardzo często musi się zmagać z problemem odróżniania fikcji, plotki od rzetelnej informacji. To niestety niesie duże zagrożenia. Wystarczy wejść w "świat nastolatka", wchodząc na znany wszystkim portal społecznościowy, żeby przekonać się, jakie są tego skutki. Udostępniane są materiały propagujące rasizm i szerzące nienawiść do innych narodów, które motywowane są powtarzanymi niemal codziennie w mediach wiadomościami o zagrożeniu. Młodzi ludzie, często pod wpływem emocji, przekazują je dalej swoim kolegom, nie zważając na fakt, że zawierają treści pełne nienawiści, wulgaryzmów i stereotypów.

Zjawisko globalizacji, które obecnie obserwujemy, jest wynikiem przemian kulturowo-technicznych na świecie. Ma wpływ na zmianę myślenia i postrzegania świata przez ludzi, w tym i na młodzież. Dlatego też obecnie widzimy potrzebę zmiany modelu wychowawczego, który opiera się na edukacji młodego pokolenia do pewnej kultury, stałej i ponadczasowej. W dzisiejszych czasach musimy edukować młodego człowieka do poradzenia sobie w świecie, który nieustannie się zmienia. Uważamy, że wychowawca powinien przekazać wychowankowi wiedzę opartą na wartościach, podczas poznania i doświadczania innych jakże pięknych kultur, bo odpowiada ona na potrzeby transcendentalne człowieka, czyni go szczęśliwym i zdolnym do budowania społeczeństwa opartego na wzajemnym szacunku.

Przypomnijmy sobie, ile pokoleń musiało walczyć z uprzedzeniami narodowościowymi po zakończeniu II Wojny Światowej. Ile czasu musi jeszcze upłynąć, żeby zapomnieć o stereotypach funkcjonujących w naszym społeczeństwie? Tymczasem nowe pokolenie już dziś boryka się z tym samym problemem, dlatego warto pomyśleć o tym, jak my - nauczyciele - możemy im pomagać w zrozumieniu współczesnego świata i kształtować umiejętność krytycznego myślenia, która w przyszłości pozwoli unikać poddania się wszelkim manipulacjom.

Niechęć i uprzedzenia do przedstawicieli innych narodów i ras możemy niestety już obserwować w szkole. Problem ten od jakiegoś czasu dostrzegałyśmy też w naszym gimnazjum, dlatego wpadłyśmy na pomysł projektu edukacyjnego "Jakie wartości są ważne?", którego celem było uświadomienie uczniom, że pewne wartości niezależnie od kraju, narodu, wyznania, kultury i religii są tak samo ważne dla wszystkich ludzi. Poprzez śpiew i taniec, chciałyśmy również pokazać, że sposób wyrażania uczuć i mówienia o wartościach jest podobny na całym świecie. Uczniowie poszukiwali tekstów lub piosenek mówiących o wartościach i tłumaczyli je z języka angielskiego na język polski. Inna grupa uczniów doświadczyła, czym jest wartość braterstwa i tolerancja wobec innych kultur, poznając tańce narodowe różnych krajów i ich zwyczaje oraz charakterystyczne stroje ludowe.

Nasza szkoła przyłączyła się też do akcji UNICEF, realizując projekt "Wszystkie Kolory Świata", w ramach którego uczniowie z pomocą swoich rodzin oraz nauczyciele tworzyli laleczki różnych narodowości, nadając im tożsamość i zbierając informacje o krajach, z jakich pochodzą. Projekt "Wszystkie Kolory Świata" idealnie wpisywał się w ideę projektu o wartościach, ponieważ pozwalał poznać inne kraje i kultury, a docelowo miał służyć wsparciu dzieci w Sudanie i tym samym dotykać najważniejszej wartości - życia drugiego człowieka.


Księgarnia HELION poleca:

Efektem naszych wspólnych działań było świąteczne przedstawienie, które odbyło się 18 grudnia 2014 roku w nowej hali sportowej. Przedstawienia, które dostarczyło nam wszystkim wielu wzruszeń, nie możemy nazwać tradycyjnymi jasełkami czy też akademią. Uczniowie sami wybierali piosenki, jakie chcieli zaprezentować: śpiewaliśmy o przyjaźni, o wyborze właściwej drogi w życiu i miłości. Dziewczęta ubrane w narodowe stroje prezentowały tańce z różnych stron świata. Młodzież rozpoczęła taneczną wędrówkę przez świat od polskiego poloneza w strojach śląskich, góralskich, krakowskich, lubelskich oraz rzeszowskich. Poznaliśmy i zaprezentowaliśmy również afrykański taniec płodności. W tańcu hinduskim przedstawiliśmy spokój wewnętrzny człowieka, który jest podstawą pokoju między ludźmi. Tańce i stroje bałkańskie oraz rumuńskie pokazywały integrację, wspólną radość ludzi podczas winobrania. Nastrojowe tańce rosyjskie poprzez muzykę i piękno ruchów ukazywały wrodzoną potrzebę bliskości z drugim człowiekiem. Były też kolędy i piosenki świąteczne w różnych językach. "Cicha noc" zabrzmiała w językach niemieckim, angielskim, czeskim, portugalskim i japońskim. Cieszy nas ogromnie fakt, że udało nam się do udziału w przedstawieniu zaangażować bardzo wielu uczniów, ale również chętnych nauczycieli, którzy, tak jak młodzież, uczyli się tekstów piosenek i tańca, uczestniczyli w próbach jako wykonawcy. Nauczyciel fizyki zagrał na gitarze i zaśpiewał piosenkę "Imagine " Johna Lennona, a jedna z nauczycielek języka angielskiego zaprezentowała piękną recytację wiersza "Nienawiść" Wisławy Szymborskiej. Nauczycielki języka angielskiego i niemieckiego wspierały swoich uczniów, śpiewając razem z nimi na scenie i przygotowując ich do występu. Nauczycielka układająca choreografię występowała razem z tańczącymi dziewczętami. Wszyscy występujący - nauczyciele i uczniowie wspólnie zaśpiewali piosenkę "We are the world", której refrenu uczyliśmy się w języku angielskim, hiszpańskim i rosyjskim. Na koniec wszyscy uczestnicy projektu, występujący uczniowie i nauczyciele zatańczyli wspólny taniec pokoju do angielskiej muzyki ludowej. I w tym miejscu dochodzimy do kolejnej wartości. Jest nią braterstwo, współdziałanie, nauka bycia razem w innych okolicznościach niż szkolna klasa, wspólna radość z tego, że razem udało nam się zrobić coś, o czym jeszcze długo będziemy pamiętać.

Po przedstawieniu, na które zaproszeni byli również członkowie rodzin naszych uczniów i przedstawiciele Rady Rodziców, odbyła się prezentacja i licytacja 37 laleczek doskonale przygotowana przez uczennice klasy trzeciej i nauczycielkę języka niemieckiego. Dochód z licytacji przekazany będzie na konto UNICEF i zakup szczepionek ratujących życie dzieciom w Sudanie. Do każdej wylicytowanej laleczki uczniowie przygotowali słodki upominek z logo UNICEF. W całą akcję i licytację zaangażował się też dyrektor naszego gimnazjum, Pan Aleksander Panek, doradzając różne rozwiązania i proponując zakup 12 laleczek, które będą promować naszą szkołę w środowisku lokalnym. Zebraliśmy ponad 700 złotych.

Czy się nam udało? Przeglądając zdjęcia z przedstawienia zamieszczone w sieci przez naszych uczniów i opatrzone komentarzem "Było cudnie!", sądzimy, że tak! Uczniowie pytają nas: "Kiedy znów będzie w szkole podobna impreza? "Mamy nadzieję, że słowa kończące przedstawienie: "Niezależnie od rasy, płci, światopoglądu, wyznania, kraju w którym żyjemy - łączy nas jedno - wszyscy jesteśmy ludźmi i musimy budować przestrzeń braterstwa" zapadły w pamięć, a nasi uczniowie będą się starać inaczej postrzegać skomplikowaną rzeczywistość.

mgr Agnieszka Pacyno
mgr Beata Chrobok
Gimnazjum nr 16 z Oddziałami Integracyjnymi
im. Marii Konopnickiej w Katowicach


Zaświadczenie online Certyfikat publikacji



numer online: 68 gości

reklama

Księgarnia HELION poleca: