Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
11346
rok szkolny
2014/2015

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Uzależnienie, a nowe media - program profilaktyczny

Przed współczesną szkołą stawiane są wciąż nowe wyzwania, dotyczące sfery dydaktycznej, opiekuńczej jak i wychowawczej. Jeszcze kilkanaście lat temu nikt nie myślał o zapewnieniu bezpieczeństwa uczniom w życiu innym niż realne, aż do momentu rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych i rozpowszechnienia się Internetu. W niespełna 20-25 lat dokonała się w naszym otoczeniu wielka przemiana przypisywana "czwartej rewolucji", jaką stało się upowszechnienie komputera. Ponadto posiadanie komputera z dostępem do Internetu nie wymaga dużych nakładów finansowych, jest normą we współczesnych domach. Coraz częściej bezpłatne sieci bezprzewodowe dostępne są w szkołach, w centrach handlowych, kawiarniach i na ulicach. Poza komputerami współczesne urządzenia przenośne np. tablety, telefony umożliwiają uczniom korzystanie z usług online. Korzystanie z komputera i Internetu jest obecnie nieodłączną częścią codziennego życia nastolatków. Multimedia stanowią dla młodzieży stały element ich codziennego funkcjonowania, m.in. są podstawowym narzędziem komunikacji. W Polsce przeciętny wiek pierwszego logowania do sieci wynosi 9 lat. Przynajmniej jeden raz na tydzień loguje się 96% młodych internautów, 72% codziennie, 24% 1-2 razy w tygodniu. Młode pokolenie to dzieci mediów. Mark Prensky w 2001r. współczesną młodzież nazwał "cyfrowymi tubylcami". Pokolenie rodziców, którzy choć starają się podążać za nowymi technologiami i potrafią sprawnie posługiwać się komputerem nazwał "cyfrowymi imigrantami", bo Internet nie jest ich naturalnym środowiskiem.

Powszechne korzystanie przez dzieci i młodzież z komputera i Internetu budzi obawy i jest przedmiotem badań. Naukowcy od połowy lat 90. ubiegłego wieku zajmują się tym zjawiskiem, a mimo to nie zostało ono jednoznacznie rozpoznane i zdefiniowane, wciąż trwają spory o nazewnictwo. Mówi się m.in. o "nadużywaniu Internetu", "patologicznym używaniu", "siecioholizmie", a nawet o "uzależnieniu". Niezależnie od przyjętej terminologii problem istnieje. Nie ma jasnych kryteriów diagnostycznych, charakterystycznych tylko i wyłącznie dla tej grupy patologicznych zachowań. Kryterium nadużywania komputera i Internetu nie dotyczy tylko spędzonego czasu. Aby móc mówić o problemie muszą pojawić się dodatkowe okoliczności, tj. brak kontroli nad czasem spędzanym w sieci oraz zaniedbywanie innych aspektów życia.


REKLAMA

(...)

Pełna publikacja dostępna bezpoœrednio ze stron serwisu:

otwórz (PDF)
lub prawym przyciskiem myszy: Zapisz element docelowy jako...
Do odczytu dokumentu konieczny jest np. program Adobe Reader

Małgorzata Kusińska, Joanna Mikołajczak


Zaświadczenie online



numer online: 64 gości

reklama

Księgarnia HELION poleca: