Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
11466
rok szkolny
2014/2015

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Zdrowe odżywianie z e-Twinning

Czy małe dzieci wiedzą jak się zdrowo odżywiać? Co należy położyć na talerzu, by był odpowiednio zbilansowany? Udział w projekcie "Healthy eating" realizowanym od października 2014 r. pomógł znaleźć odpowiedzi na te pytania.


REKLAMA

Projektami e-Twinning zainteresowałam się kilka lat temu – podczas forum "Bliżej Przedszkola". Jednym z prelegentów forum była pani Ewa Kurzak, mająca w swym dorobku wiele ciekawych projektów, które przedstawiała w formie prezentacji, dzieliła się doświadczeniami. Pomyślałam – może spróbuję… Od tego czasu udało mi się zrealizować 4 projekty w ramach e-Twinning. Zaangażowanie jakie w to wkładam, radość na twarzach dzieci, ich zapał przynoszą również wymierne efekty. Dwa nasze projekty otrzymały wyróżnienie: "Using the internet as means of communication and language development" otrzymało Europejską Odznakę Jakości (2010r) oraz "Make a difference" Krajową Odznakę Jakości (2015r.). Tematyka zdrowego odżywiania, odciąganie dzieci od fast foodów – jest niezwykle bliska wszystkim rodzicom i pedagogom. Budowanie zdrowych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat jest gwarantem ich przestrzegania w wieku dojrzałym. Pojawia się pytanie: jak zainteresować tym tematem, by stał się atrakcyjny i ciekawy? Jak rozbudzić w dzieciach dążenie do jego zgłębiania? Naprzeciw takim dylematom wyszedł zrealizowany przez nas projekt "Healthy eating" – zdrowe odżywianie. Dzieci z grupy II "Pieski" z Samorządowego Przedszkola nr 49 w Krakowie (oddział w terenie) postanowiły dołączyć do projektu w październiku 2014r. Poszerzyliśmy krąg partnerów z takich krajów jak: Litwa, Łotwa, Estonia, Białoruś, Rumunia, Grecja, Turcja, Bułgaria, Portugalia. Językiem komunikacji w projekcie jest angielski. Postawiłam sobie za cel zainteresowanie dzieci ogromnym bogactwem i różnorodnością, jakie można znaleźć wśród owoców, warzyw, zdrowych nasion oraz zachęcenie do ich zjadania. Pragnęłam, by przedszkolaki zrozumiały, jak wielki wpływ ma dobrze zbilansowana dieta na utrzymanie zdrowia, dobrej kondycji fizycznej i psychicznej człowieka.

ilustracja

Platforma e-Twinning oferuje szereg narzędzi dzięki, którym mogliśmy się komunikować. Wszyscy partnerzy projektu po zalogowaniu mieli dostęp do twin space – przestrzeni, w której publikujemy nasze osiągnięcia, dzielimy się sukcesami. Nauczyciele wraz z dziećmi przygotowywali zabawy ruchowe, muzyczne, teatralne związane z tematem zdrowego odżywiania. Robiliśmy zdrowe sałatki, przekąski, wyciskaliśmy soki owocowo-warzywne. Nasze zainteresowanie zdrowym jedzeniem przejawiało się też w szerokim wachlarzu prac plastycznych. Wszystkie dokonania były starannie dokumentowane i publikowane w formie zdjęć, obrazów, filmów video, animacji. Niezwykłą popularnością cieszyły się gry komputerowe przygotowywane dla dzieci przy użyciu takich aplikacji jak: goanimate (goanimate.com), purposegames (purposegames.com) czy zondle (zondle.com). Jednym z założeń programu e-twinning jest wprowadzanie dzieci i nauczycieli w świat technologii informacyjno-komunikacyjnej (ICT). Nauczyciel zarejestrowany w programie ma dostęp do bezpłatnych profesjonalnych szkoleń internetowych z zakresu narzędzi, przydatnych do dokumentowania osiągnięć dzieci, jak i do bezpośredniego wykorzystania w pracy z nimi. W naszym projekcie z powodzeniem wykorzystałam wiadomości zdobyte na szkoleniu: TIK dla najmłodszych. Dzieci tworzyły interaktywne chmury wyrazów, bawiąc się niesamowicie przy tworzeniu skojarzeń ze zdrową żywnością (tagxedo.com), nadając im różne kształty, zmieniając kolory. Udało nam się również wykonać książeczkę interaktywną typu flip-flap. Dzieci uczą się w ten sposób, że możliwości jakie daje oprogramowanie komputerowe mogą być niezwykle przydatne, mogą pobudzać do kreatywności, twórczości. Nasz projekt zakończył się w marcu 2015. Partnerzy podejmowali bliskie im aktywności i realizowali je w dowolnym czasie. Wszystkie materiały zamieszczone na platformie twin space pozostają do dyspozycji partnerów. Swobodnie z nich korzystamy, przeglądamy dokonania innych nauczycieli, dzieci. Zaczynamy rozumieć, jak wielkie bogactwo pomysłów kryje się w drugim człowieku. Chociaż dzielą nas odległości, mówimy w różnych językach, wychowaliśmy się w odmiennych kulturach – jednoczy nas troska o właściwe odżywianie. Będziemy poszukiwać wciąż nowych rozwiązań. Zachęcam wszystkich nauczycieli do udziału w projektach e-Twinning. Korzyści płynące z tej aktywności są ogromne, zarówno dla nauczycieli, przedszkoli i szkół jak i dla dzieci, które bezpiecznie wprowadzamy w świat technologicznych nowinek.

Agnieszka Borek
Samorządowe Przedszkole nr 49
w Krakowie


Zaświadczenie online



numer online: 133 gości

reklama

Księgarnia HELION poleca: