Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
11600
rok szkolny
2014/2015

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Współpraca z rodzicami dziecka niepełnosprawnego

Efektywna współpraca z rodzicami stanowi duże wyzwanie dla nauczyciela, a jej warunkami są życzliwość, empatia i profesjonalizm pedagoga. Zwłaszcza dla opiekuna niepełnosprawnych maluchów istotne są doświadczenie i odpowiednie kompetencje pracujących z nimi osób. Co zrobić, aby współdziałanie z rodzicami dzieci było owocne i bezkonfliktowe?

Termin, miejsce i okoliczności spotkania.

Zapraszając rodzica na spotkanie, ustalmy dogodny dla obu stron termin, w taki sposób, aby mieć wystarczająco dużo czasu na spokojną rozmowę, a nie na podanie opiekunowi kilku suchych faktów. Bardzo ważne jest też miejsce spotkania. Dobrej atmosferze nie służy rozmowa na korytarzu szkolnym, zwłaszcza w czasie przerwy. Wiele szkół nie posiada wyznaczonego miejsca na spotkania z rodzicami, dlatego dobrze jest zorganizować spotkanie tak, aby znaleźć pustą salę lekcyjną lub gabinet pedagoga, zapewniając odpowiednią atmosferę do rozmowy. Warto zaprosić na takie spotkanie również psychologa lub pedagoga, który wesprze rodzica propozycjami rozwiązań problemów, z jakimi boryka się dziecko. Aby stworzyć należyte warunki do swobodnej rozmowy, warto usiąść przy biurku lub ławce, w taki sposób, aby siedzieć obok siebie, a nie naprzeciw siebie. Jeśli jesteśmy zmęczeni, starajmy się tego nie okazywać - uśmiech, uprzejmość i życzliwość to podstawa tworzenia wszelkich dobrych kontaktów.


REKLAMA

Pierwsze spotkanie.

Podczas pierwszej rozmowy z rodzicami niezwykle ważne jest to, aby rodzic poczuł, że to, co nam mówi, jest dla nas istotne, ponieważ naszym wspólnym celem jest dobro jego dziecka. Nie chodzi o to, aby zadawać dużo pytań, ale żeby pozwolić opiekunowi powiedzieć to wszystko, co jest dla niego ważne. Zachęćmy rodziców, aby pozwolili nam poznać swoje dziecko i opisali nam, kiedy i w jakich okolicznościach stwierdzono niepełnosprawność dziecka oraz jakie działania przedsięwzięli w celu poprawy funkcjonowania malucha. Warto też wykazać zainteresowanie preferencjami kulinarnymi i zabawowymi dziecka, a także dowiedzieć się, czego nie lubi i czego się boi. W czasie pierwszego spotkania należy ustalić formy kontaktu z rodzicem, w celu dobrego przepływu informacji, wykorzystując na przykład pocztę elektroniczną, esemesy. Następnie wyjaśnijmy opiekunom, w jaki sposób zamierzamy z dzieckiem pracować oraz jakie zamierzamy osiągnąć efekty.


Księgarnia HELION poleca:

Trudne sytuacje.

W zależności od rodzaju i stopnia niepełnosprawności dziecka, w codziennej pracy mogą zdarzyć się trudne sytuacje, o których musimy poinformować rodziców. Nigdy nie prowadźmy rozmowy z rodzicami, kiedy dziecko jest obok. Nie mówmy, że maluch jest niegrzeczny, ponieważ to określenie jest ogólnikowe. Starajmy się mówić o faktach obiektywnie, poszukując wspólnie z opiekunem przyczyn nieodpowiedniego zachowania. Rozmowę o dziecku zawsze warto zacząć od zrelacjonowania sytuacji, w której dziecko świetnie sobie dało radę, na przykład: Jaś pomógł dzisiaj koleżance posprzątać zabawki. Dopiero po przekazaniu tej informacji, możemy omawiać z rodzicem zaistniałą trudną sytuację, pamiętając o tym, aby przekazać to w sposób możliwie delikatny i życzliwy, nie oceniając dziecka, na przykład: Zauważyłam, że Jaś lubi bawić się samochodem, należącym do Piotrusia, ale często zabiera mu go bez jego zgody. Okażmy gotowość do niesienia pomocy i zaproponujmy różne możliwości rozwiązania problemu dziecka, jednocześnie będąc otwartym na sugestie i opinie rodzica. Naszym zadaniem jest podpowiadanie rodzicom pewnych sposobów radzenia sobie z niewłaściwymi zachowaniami dziecka, praz wspólne poszukiwanie dróg umożliwiających dziecku lepsze funkcjonowanie w życiu społecznym oraz zdobywanie nowych umiejętności. Ważne jest, by traktować rodziców po partnersku, szanować ich wolę, uważnie wsłuchiwać się w to, co nam mówią. Oczekują od nas postawy profesjonalisty, który otoczy ich dziecko serdeczną opieką, a im swoją empatią, życzliwością pomoże w codziennych zmaganiach z trudnościami dziecka.

Dagmara Wodzińska


Zaświadczenie online



numer online: 88 gości

reklama

Księgarnia HELION poleca: