Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
11871
rok szkolny
2015/2016

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Jak pomóc dziecku z ADHD ?

Wszyscy wiedzą co to jest ADHD i jakie są przyczyny. W szkołach jest coraz więcej dzieci, których problem nadpobudliwości psychoruchowej dotyczy. Postepowanie z uczniami w placówkach oświatowych jest jasno i dokładnie określone: proste i krótkie polecenia, nagroda, kara, kontrakty, praca terapeutyczna, powierzanie uczniom różnych zadań, aby nie przychodziły im do głowy dziwne pomysły. W większości przypadkach postępowanie według tego schematu przynosi efekty i w szkole, przedszkolu dziecko bywa spokojne, nie przeszkadza na zajęciach i daje sobie radę z nauką. Jednakże, co z dziećmi, których zaburzenie jest na wysokim poziomie? Co robić, kiedy zwykłe polecenia wydawane w prosty sposób i pojedynczo nie przynosi rezultatu? Co robić jeśli dziecko roznosi energia i chodzi po klasie, pokoju, nie jest wstanie usiedzieć w jednym miejscu nawet przez minutę? Co zrobić, jeśli rodzice nie dają sobie rady i proszą o pomoc?


REKLAMA

Zazwyczaj w takich przypadkach zarówno nauczyciele jak terapeuci zalecają jak najwięcej zajęć ruchowych. Do takich należeć mogą: piłka nożna, hokej, pływanie, karate, judo, wszystko co związane z ruchem. Jednakże czy na pewno tylko to może pomóc dziecku?
Przez wiele lat pracowałam z uczniami z ADHD w mniej lub bardziej zaawansowanych formach. Z moich obserwacji i praktyki doszłam do wniosku, że dziecku nadpobudliwemu nie są potrzebne tylko zajęcia ruchowe, na których może się wybiegać i spożytkować swoją energię. Dzieciom pobudliwym potrzebne są też zajęcia relaksacyjne i wyciszające. Zwłaszcza, że każde dziecko jest inne, ma swoje własne zainteresowania i predyspozycje fizyczne i psychiczne. Poniżej zamieściłam przegląd zajęć wyciszających, relaksacyjnych, które mogą wspomóc dzieci z nadpobudliwością.

1. Gimnastyka Mózgu - Kinezjologia Edukacyjna.
Gimnastyka Mózgu uczy i przedstawia w praktyce możliwości wykorzystania naturalnego ruchu fizycznego niezbędnego do organizowania pracy mózgu i ciała w celu zdobycia doświadczenia i samorealizacji jednostki. Ćwiczenia Kinezjologii edukacyjne stymulują pracę motoryczną, rozciągają mięśnie ciała, energetyzują i ćwiczą postawę dzięki czemu sprzyjają pogłębianiu pozytywnego nastroju. Dzięki ćwiczeniom Gimnastyki Mózgu dzieci staja się skoncentrowane na tyle, aby wytrzymać prawie 45 minut lekcji. Większość dzieci również lepiej i sprawniej wykonuje zadania, szybciej kojarzy fakty i posiadają lepszą motywację do nauki.

2. Ćwiczenia relaksacyjne
Ćwiczenia relaksacyjne są niezbędne dla dzieci, które nie potrafią się wyciszyć i są w ciągłym ruchu. Do tego rodzaju ćwiczeń zaliczyć możemy Jogę. Jest to sposób osiągania harmonii w warunkach różnorodności zjawisk. Joga przynosi człowiekowi zdrowie, szczęście, pozytywne myślenie oraz harmonijne życie, rozwój. Mając powyższe na uwadze, zajęcia te sa idealne dla dzieci z ADHD, które nie potrafią zapanować nad swoimi odruchami, zachowaniem. Ćwiczenia relaksacyjne przyniosą im możliwość prawidłowego funkcjonowania pod kątem fizycznym jak i psychicznym. Ponad to, joga uczy odpowiedzialności, dyscypliny oraz kontroli nad różnorodnymi odruchami impulsywnymi dla wiecznie niespokojnego umysłu.


Księgarnia HELION poleca:

3. Zajęcia origami
Zajęcia origami w ostatnich latach stały się bardzo modą i atrakcyjna forma plastyczną zarówno dla dzieci jak i dorosłych. Wiele badań udowodniło, iż są korzystne dla dzieci z ADHD, które mają problem z koncentracja i zachwianą koordynację całego ciała. Zajęcia z origami polegają na składaniu papieru w odpowiedni sposób, zgodnie z instrukcją. Każde dziecko musi się przy tym skupić, aby na koniec powstał odpowiedni kształt. Po przez ruchy jakie wykonuje się podczas składania dotleniają się obie półkule mózgowe, co prowadzi do ich synchronizacji. Niby proste i łatwe składanie papieru, ale do realizacji składanki są zaangażowane wszystkie zmysły dzięki czemu dziecko z ADHD jest w stanie się skupić i lepiej poznawać świat.
Ciekawostką jest to, iż dzieci z ADHD mimo swoich ograniczeń, zaburzeń są w stanie złożyć trudniejsze modele niż ich rówieśnicy.

4. Masażyki
Masażyki to specyficzna forma kontaktu rodzica z dzieckiem. Oparty jest on na technice delikatnego głaskania dziecka. Masażyki polegają na tym, iż jedna osoba siedzi, stoi, leży w wygodnej dla siebie pozycji, a druga ją głaszcze np.: po plecach za pomocą wewnętrznej części dłoni, pisze litery palcami, delikatnie szczypie, ryzuje figury geometryczne, naciska. Formy te można stosować również na nogach, rękach. Podczas masażu można stosować muzykę relaksacyjną w tle, lub mówić wierszyki, które są specjalnie napisane do wielu masażyków.

5. Hipoterapia
Wbrew powszechnej wiedzy, hipoterapia nie jest tylko dla osób niepełnosprawnych. Obcowanie z końmi bardzo dobrze wpływa na dzieci z ADHD. Osoby z ADHD po cyklu zajęć hipoterapeutycznych osiągają widoczną poprawę w zakresie: zachowania równowagi i prawidłowej postawy ciała, koordynacji wzrokow-ruchowej, koordynacji czuciowo- ruchowej, równowagi emocjonalnej. Oprócz tego dzieci wydają się być bardziej zrelaksowane i posiadają większa motywacje do wykonywania powierzanych im zadań.

6. Zajęcia grupowe
Zajęcia grupowe maja na celu podwyższenie samooceny dziecka, pokazują, iż można działać w grupie. Zajęcia takie pokazują, uczą zabawy z kolegami, pomagają minimalizować niepożądane ruchy i redukują nadmierne napięcie. Dzieci uczą się bezpieczeństwa i więzi w grupie, współdziałania. Zajęcia można oprzeć na Ruchu Rozwijającym Weroniki Sherbore, aby efekt działań był jeszcze bardziej skuteczny.

Wszystkie te metody miały pozytywny wpływ na dzieci, które były nimi prowadzone. Jednak praca z dzieckiem to nie wszystko. Należy pracować też z rodzicami. Oni muszą zaakceptować problem dziecka, powinni chcieć go zrozumieć. Często poradnie psychologiczno- pedagogiczne prowadzą zajęcia terapeutyczne dla rodziców. Rodzice powinni nauczyć się, iż należy chwalić dziecko nawet za najdrobniejsze rzeczy, a nie tylko karać. Powinni również uporządkować świat swojego dziecka, wyznaczyć mu plan dnia. To mu pomoże w koncentracji na zadaniach. Uporządkowanie pokoju, nadanie każdej rzeczy swojego miejsca pozwoli dziecku mniej się rozpraszać i bardziej koncentrować na tym, co ważne.
Ważną rolę odgrywa również nauczyciel, który powinien posiadać odpowiednie kwalifikacje do pracy z tego typu dziećmi, oraz powinien mieć możliwość skorzystania z pomocy nauczyciela wspierającego.
Dzieci z klasy powinny również być poinformowane, iż wśród nich znajduje się osoba z ADHD i należy być dla niego wyrozumiałym.
Analizując powyższe ilu jest uczniów z ADHD tyle też metod pracy. Nauczyciel, pedagog, rodzic powinien umiejętnie dobrać odpowiednią metodę do typu zaburzeń dziecka. Ważny tez jest kontakt dziecka z osobami dorosłymi, poświęcanie mu więcej czasu, mniej złości i czasami stosowanie więcej pochwał.

Aleksandra Krauze


Zaświadczenie online



numer online: 97 gości

reklama

Księgarnia HELION poleca: