Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
11884
rok szkolny
2015/2016

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Pijmy wodę dla zdrowia

Dlaczego woda jest nam tak potrzebna?

Woda jest ważnym składnikiem każdej komórki ciała, tkanek, organów oraz procesów biologicznych. Bierze również udział w następujących funkcjach organizmu:

  • w procesach termoregulacji,
  • w usuwaniu ubocznych produktów przemiany materii,
  • w przenoszeniu składników odżywczych, tlenu i glukozy do komórek w celu dostarczenia energii,
  • naturalnie nawilża skórę i inne tkanki,
  • amortyzuje stawy i pomaga wzmacniać tkankę mięśniową,
  • rozpulchnia masy kałowe.


    REKLAMA

    Upewnij się Rodzicu, czy dostarczasz sobie i swojemu dziecku wystarczającą ilość wody!!!

    Kiedy czekamy, aż poczujemy uczucie pragnienia, prawdopodobnie nasz organizm jest już odwodniony i możliwe, że straciliśmy nawet ponad 1 litr wody. Ważne jest więc, aby pić wodę zanim poczujemy pragnienie. Napoje zawierające kofeinę oraz napoje słodzone nie stanowią rozwiązania, ponieważ same w sobie mogą spowodować odwodnienie (glukoza zawarta w napojach jest jedynie źródłem pustych kalorii). Woda jest optymalnym napojem zarówno dla dorosłych jak i dla dzieci.

    Dla dorosłych i dzieci ważących powyżej 45 kg ilość spożywanej dziennie wody powinno ustalić się w następujący sposób: pomnożyć swoją wagę wyrażoną w kg razy 30 ml wody na 1 kg masy ciała (uzyskamy ilość zalecanych mililitrów). Na przykład, przy wadze 67 kg należy wypić w ciągu dnia 2,3 litra wody. Im wyższy i cięższy człowiek, tym większy poziom metabolizmu i tym większe zapotrzebowanie na wodę. Dzieci ważące poniżej 45 kg mają inne potrzeby, są na ogół bardziej ruchliwe i aktywne dlatego powinny pić więcej wody - minimum 2 litry dziennie.

    Nie powinniśmy bać się picia wody nawet w większej niż zalecana dawka dla organizmu (wg wagi ciała) gdyż wody nie da się "przedawkować". Nasz organizm korzysta tylko z takiej ilości wody, której potrzebuje na bieżąco, a pozostałą część usuwa. Zaleca się picie wody małymi łyczkami zamiast wypijania jednorazowo większych ilości, co może wywołać zaburzenia żołądkowe.

    Woda jest niezbędna dla prawidłowej pracy nerek. Kiedy pobór wody jest niewystarczający, nerki muszą ten stan kompensować produkując bardziej zagęszczony mocz, co może po jakimś czasie spowodować formowanie się złogów w drogach moczowych (znane medycynie są nawet przypadki dzieci 2-letnich z kamicą nerkową).

    Kiedy w naszym organizmie brakuje odpowiedniej ilości wody, organizm traktuje ten stan, jako bezpośrednie zagrożenie dla przeżycia, co sprawia, że woda jako deficytowy płyn jest zatrzymywana w tkankach. Wypijanie odpowiedniej ilości wody pomoże utrzymać prawidłową gospodarkę wodną, a także usunąć nadmiar sodu, który wywołuje skłonność do zatrzymywania płynów.

    Jakie są objawy odwodnienia?

    Uczucie pragnienia nie pojawia się, dopóki poziom odwodnienia jest niewielki lub umiarkowany.

    Najbardziej prawdopodobne jest, ze organizm ulegnie odwodnieniu podczas bardzo wysokiej i bardzo niskiej temperatury, zarówno w lecie jak i w zimie, w trakcie znacznego wysiłku fizycznego, a nawet podczas podróży samolotem lub nawet samochodem. Ponieważ mózg zbudowany jest w 75% z wody, zrozumiałe jest, że pierwsze objawy odwodnienia wyrażają się obniżonym poczuciem energii, uczuciem zmęczenia, bólem głowy, sennością. Innymi objawami niedoborów wody są:

  • suche usta - wysychające śluzówki w jamie ustnej,
  • sucha skóra,
  • nudności, zaparcia,
  • ciemne zabarwienie i/lub mała ilość oddawanego moczu,
  • podniesiona ciepłota ciała, uczucie duszności.


    Księgarnia HELION poleca:

    Kilka podpowiedzi, jak upewnić się, że pijemy wystarczającą ilość wody

  • Jeśli spędzacie z dzieckiem cały dzień w domu, napełnij dwa dzbanuszki 2-3 litrowe wodą. Jeśli do końca dnia wypijecie wodę ze swojego dzbanka oznacza to, że Wasze zapotrzebowanie na wodę zostało pokryte.
  • Jeśli Ty i Twoje dziecko spędzacie większość czasu poza domem (praca, przedszkole) przygotuj dla siebie i oddzielnie dla swojego dziecka 3-4 butelki o pojemności 0,5 litra. Postarajcie się wypić przynajmniej zawartość dwóch butelek do godziny 14:00.
  • Na wszelki wypadek zabierajcie ze sobą butelkę wody do samochodu, w torbie lepiej mieć stały dostęp do wody.
  • Rozwijajcie w sobie zwyczaj nawadniania organizmu - 250 ml (szklanka) wody rano, do każdego posiłki i przed snem.
  • Aby zaszczepić w swojej rodzinie nawyk picia wody podawajcie do każdego posiłku dzbanek z wodą zamiast soków, herbat czy kompotów.
  • Sprawdzajcie wygląd moczu - powinien być jasnożółty i przejrzysty. Jeśli korzystacie z toalety co 2-3 godziny poziom nawodnienia Waszych tkanek jest prawidłowy.

    Marta Walisiak-Szkudlarek
    Przedszkole Miejskie Nr 4
    w Ozorkowie


  • Zaświadczenie online



    numer online: 92 gości

    reklama

    Księgarnia HELION poleca: