Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
12024
rok szkolny
2015/2016

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Bliżej Irlandii - bliżej języka i wartości. Realizacja projektu "Irlandia w szkole"

Jednym z ważniejszych zadań związanych z uczeniem się języków obcych jest niewątpliwie przybliżenie uczniom kontekstu kulturowego krajów nauczanego języka. Znajomość realiów kulturowych na pewno zwiększa motywację do doskonalenia umiejętności językowych, wzbudza w uczniach autentyczne zainteresowanie krajami, w których ojczystym językiem jest ten, jakiego się uczą w szkole. W naszej szkole staramy się już od wielu lat wprowadzać programy i projekty takie jak Comenius, eTwinning, Program ASEF Classroom Network, czy realizowany w zeszłym roku szkolnym pod patronatem Fundacji Kultury Irlandzkiej z Poznania projekt "Irlandia w szkole". W bieżącym zaś roku szkolnym postanowiłyśmy przybliżyć Irlandię chętnym uczniom, proponując im udział w projekcie edukacyjnym Za co kochamy Irlandię? Jednak nie tylko edukacja językowa i kulturowa jest ważna podczas realizacji tego typu projektów w szkole, ale również związane z nią przekazywanie wartości uniwersalnych, współdziałanie i integracja uczestników projektu. Jest to szczególnie ważne w przypadku szkół takich jak nasza, do których wraz ze zdrowymi rówieśnikami uczęszczają uczniowie niepełnosprawni.


REKLAMA

Pierwszy etap podjętych w naszej szkole działań obejmował zorganizowany w dniach 16-20 marca 2015 roku Tydzień Kultury Irlandzkiej. Impreza wymagała starannego zaplanowania działań i została poprzedzona kilkutygodniowymi przygotowaniami polegającymi na ogłoszeniu różnorodnych konkursów i rozpropagowaniu projektu wśród uczniów oraz innych nauczycieli. Wszyscy nauczyciele języka angielskiego, zarówno w okresie poprzedzającym imprezę szkolną jak i w tygodniu jej realizacji, na lekcjach języka angielskiego oraz zajęciach dodatkowych zapoznawali uczniów z tematyką poświęconą Irlandii. Podczas lekcji nauczyciele korzystali z różnorodnych materiałów takich jak broszury, ulotki, zdjęcia, plakaty, prezentacje multimedialne i albumy. Wiele prac uczniowie przygotowali samodzielnie. Niektóre lekcje odbywały się przy użyciu tablicy interaktywnej, dzięki czemu uczestnicy projektu mogli podziwiać przepiękne irlandzkie krajobrazy, posłuchać tradycyjnej muzyki celtyckiej, poznać hymn Irlandii oraz dowiedzieć się wielu ważnych i interesujących informacji. Poprzez takie oddziaływania uczniowie poznawali Irlandię wieloma zmysłami. Celem tych zajęć było również przygotowanie uczniów do udziału w Konkursie Wiedzy o Irlandii. Najważniejszym dniem podczas tego wyjątkowego tygodnia był Dzień Świętego Patryka, w którym to atrakcjami były konkursy na Najlepsze Przebranie Skrzata lub innej postaci z legend i podań celtyckich, na najciekawsze tłumaczenie tekstu piosenki zespołu U2, na najciekawsze selfie oraz na plakat lub prezentację o tematyce irlandzkiej. Na parterze powstało tzw. "Selfie Corner" przy którym wszyscy chętni mogli wykonać sobie zdjęcie z wykorzystaniem znajdujących się tam zabawnych rekwizytów kojarzących się z Irlandią.

W pracowni języka angielskiego przygotowaliśmy dla uczniów, pracowników szkoły oraz gości stoiska tematyczne poświęcone Irlandii, bufet ze słodkościami oraz wystawę prac uczniowskich. Wszyscy odwiedzający stoiska mogli nie tylko zasmakować tych wszystkich pyszności, ale także uczestniczyć w quizie, poznać swój horoskop celtycki, posłuchać tradycyjnej muzyki irlandzkiej, wylosować myśl jednego ze znanych Irlandczyków, poznać najważniejsze zwroty w języku irlandzkim i poszerzyć swoją wiedzę na temat Irlandii, jej kultury i tradycji. Wraz z Samorządem Szkolnym przygotowaliśmy dla wszystkich muzyczną przerwę obiadową, podczas której przez szkolny radiowęzeł na korytarzach całej szkoły brzmiały utwory irlandzkich zespołów i wykonawców.


REKLAMA

Tydzień Kultury Irlandzkiej stał się okazją do doskonałej zabawy, wzbogacenia wiedzy na temat Szmaragdowej Wyspy. Cieszymy się, że w jego organizację zaangażowało się tak wielu uczniów, w tym uczniów zakwalifikowanych do kształcenia specjalnego, którzy wraz ze swoimi kolegami i koleżankami z klasy wspólnie przygotowywali prace plastyczne, potrawy i dekoracje. Co więcej, wielu z nich mogło wykazać się swoimi zdolnościami artystycznymi, czy wziąć udział w konkursie na najciekawsze przebranie. Wszystkie zaproponowane uczniom atrakcje i zadania wymagały współdziałania. Konkursy zaś przeznaczone były dla drużyn dwuosobowych, co dawało równe szanse wszystkim naszym uczniom, a ponadto promowało ideę integracji i wzajemnej pomocy.

Poza organizacją Tygodnia Kultury Irlandzkiej, w ramach realizacji projektu, w maju odbyły się w naszej szkole warsztaty tańca irlandzkiego poprowadzone przez przedstawicieli znanego zespołu tańca irlandzkiego Galway. Warsztaty zorganizowano we współpracy z panią Justyną Schramm z Fundacji Kultury Irlandzkiej. Uczestniczkami zajęć były uczennice zajęć artystycznych oraz naszego szkolnego zespołu Lose Control. Uczennice miały możliwość poznania podstawowych kroków tańca. Nauczyły się synchronizować swoje kroki z resztą ciała oraz współpracować w grupie. Zdobywanie nowych doświadczeń tanecznych dostarczyło też dużo śmiechu, zabawy i radości. Warto podkreślić, że na zajęcia artystyczne uczęszcza również spora grupa uczennic zakwalifikowanych do kształcenia specjalnego oraz dziewczęta z problemami emocjonalnymi, mające trudności z samoakceptacją, wyrażaniem siebie i swoich uczuć. Zajęcia z tańca niewątpliwie pomagają im otworzyć się na innych, wyrazić siebie i pokonać lęk poprzez ruch i muzykę. Taniec, muzyka i zabawa sprzyja rozładowaniu emocji, uspokaja i wycisza, a kiedy trzeba, dodaje pozytywnej energii i motywacji do działania.

Kolejnym z zaplanowanych działań było przybliżenie młodzieży w atrakcyjny sposób literatury irlandzkiej. Uczniowie zapoznali się z twórczością Oscara Wilde'a - poznali wybrane elementy z biografii autora oraz dwie z jego bajek: "Szczęśliwego Księcia" oraz "Słowika i Różę". W obu utworach autor porusza ważne kwestie takie jak miłość, poświęcenie, przyjaźń, ale także próżność i egoizm.

Dzięki analizie bajki "Słowik i Róża" gimnazjaliści dowiadują się, że "Miłość jest dziwna, przedziwna. Cenniejsza jest od szmaragdów, droższa od cudnych opali. Nie można jej nabyć za perły i granaty ani też sprzedać na targu. Nie kupują jej kupcy i nie podobna też wymienić jej na złoto". Mają okazję wczuć się zarówno w rolę studenta chcącego zatańczyć z ukochaną dziewczyną na balu oraz w słowika, który bezinteresownie postanawia pomóc chłopakowi w spełnieniu tego marzenia. I w tym celu poświęca swoje życie w imię miłości. Omawiany na lekcjach utwór był dla naszych uczniów okazją do chwili refleksji nad tym, co jest w życiu najcenniejsze? Czym jest miłość i co warto dla niej poświęcić? Wszyscy pracujący z młodzieżą, w tym z młodzieżą z deficytami intelektualnymi, wiemy, jak ważne miejsce w ich życiu odgrywa akceptacja i miłość. Wiemy również, jak trudno jest nastolatkom pogodzić się z porażką i odrzuceniem. Inny omawiany utwór "Szczęśliwy Książę" również dotyczy istotnych dla młodzieży wartości takich jak miłość, przywiązanie, niesienie pomocy innym, dobro.

Interpretowanie twórczości Wilde'a pomogło włączyć w edukację językową ważne cele wychowawcze. Mogliśmy wspólnie z uczniami zastanowić się nad ważnymi zagadnieniami: Jak poznać prawdziwą miłość? Jak ją okazywać? Na co się absolutnie nie można zgodzić w imię miłości? Przy okazji obu utworów możemy też poruszyć jeszcze jedną niezwykle ważną kwestię - jak radzić sobie w trudnych sytuacjach? Jak poradzić sobie z odrzuceniem? Jak pokonać smutek i do kogo zwrócić się o pomoc? Mamy szansę nauczyć naszych uczniów, którzy często z powodu swojej inności spotykają się z odrzuceniem, że nie są "samotnymi wyspami", że wokół nich jest sporo osób, które chcą i potrafią im pomóc i że nie muszą sami radzić sobie ze smutkiem oraz odrzuceniem. Dzięki wprowadzeniu elementów dramy na lekcji języka angielskiego umożliwiamy uczniom "kontrolowane przeżycie" sytuacji odrzucenia.

Obcowanie z literaturą podejmującą tematykę emocji pozwala młodzieży z trudnościami rozpoznawać uczucia i wyrażać je w sposób zrozumiały dla siebie i innych. Dzięki odgrywanym scenkom uczniowie mieli okazję zmierzyć się z trudnymi dla siebie uczuciami, wyrazić ruchem i słowem przeżycia postaci literackich, które przecież nieobce są również im samym. Tak jak bohaterowie bajek Wilde'a nasi uczniowie są zagubieni, szukają miłości, potwierdzenia swojej atrakcyjności, próbują walczyć z kompleksami i niedoskonałościami. Taka forma obcowania z literaturą stała się więc dla nich okazją do bezpiecznego wyrażenia siebie i swoich emocji.

W celu przybliżenia uczniom naszego gimnazjum muzyki irlandzkiej podczas zajęć lekcyjnych zapoznawałyśmy ich zarówno z tradycyjną, muzyką celtycką jak i z twórczością popularnych wykonawców takich jak U2, Enya, Cranberries, Hozier czy Sinnead O'Connor. Niektórzy uczniowie doskonalili w praktyce swoje umiejętności wokalne, przygotowując się podczas zajęć dodatkowych do wykonania utworów irlandzkich artystów na akademii podsumowującej projekt. Podczas realizacji lekcji z piosenką irlandzką uczniowie poznawali wybrane elementy biografii poszczególnych wykonawców, różne ciekawostki z ich życia, poszerzając przy okazji zakres słownictwa i utrwalając umiejętności z zakresu gramatyki języka angielskiego. Muzyka to nie tylko tekst, to także melodia, rytm i ogromny świat emocji oraz przeżyć. Muzyka jest integralną częścią życia naszych uczniów, dlatego chcąc dotrzeć do nich, nie możemy o niej zapominać.

W trakcie zrealizowanych zajęć uczniowie uzupełniali luki w tekstach piosenek, dokonywali ich tłumaczeń, powtarzali wybrane fragmenty tekstu w celu ćwiczenia wymowy. Po zapoznaniu się z treścią utworów muzycznych i literackich uczniowie opowiadali, o czym jest dany utwór, nazywali uczucia bohaterów, a nawet dopisywali inne zakończenie utworu.

Dzięki odwoływaniu się w pracy z uczniami do dzieł literackich jak i popularnych piosenek mamy okazję kształcić u naszych podopiecznych wrażliwość, otwartość na innych, empatię, doskonalić umiejętność rozpoznawania i nazywania.

W ramach realizacji projektu prezentowaliśmy uczniom również wybrane dzieła kinematografii irlandzkiej - "W imię ojca" oraz "Bokser" w reżyserii Jima Sheridana.

Uczniowie realizujący projekt edukacyjny zbierali różne informacje związane z wybraną przez siebie dziedziną kultury i przygotowali bardzo ciekawe prezentacje multimedialne, których pokaz odbył się w naszym gimnazjum 17 marca 2016 roku podczas muzyczno - literackiego widowiska podsumowującego oba zrealizowane w naszym gimnazjum projekty. Jednym z głównych bohaterów tej uroczystości i był Oskar Wilde. W tym wyjątkowym dniu zaprosiliśmy całą społeczność szkolną oraz gości na akademię oraz poczęstunek w stylu irlandzkim połączony z wystawą prac uczniów. Akademię rozpoczęła piosenka Ireland's call, którą dumnie zaśpiewali nasi uczniowie ubrani na zielono. Następnie zebranych powitały koordynatorki projektu, a dyrektor szkoły odczytał listy, jakie zostały przesłane do naszej szkoły z ambasady i konsulatu Irlandii. Podczas przedstawienia uczniowie prezentowali zdjęcia, fragmenty filmów i teledysków, opowiadając o historii, krajobrazach, zabytkach, muralach, tańcu, kinie, literaturze oraz znanych osobach pochodzących z Irlandii i oczywiście patronie - św. Patryku. Uczniowie śpiewali również piosenki zespołu U2 oraz The Irish Rovers. Publiczność mogła posłuchać, jak brzmi rozmowa w języku irlandzkim, poznać złote myśli Oscara Wilde'a i wysłuchać pięknej recytacji wiersza Williama Butlera Yeatsa The lake of Innisfree w wykonaniu dwóch uczennic. Zespół taneczny przygotował wzruszający układ choreograficzny do piosenki U2 wykonanej przez naszych uczniów oraz romantyczny taniec do piosenki Caribbean Blue. Podobnie jak w roku ubiegłym, w naszym gimnazjum przeprowadzono konkursy związane z Dniem św Patryka. Pod koniec akademii zorganizowano quiz wiedzy o Irlandii, w trakcie którego wszyscy mogli spróbować słodkich pyszności w kolorach flagi irlandzkiej. Wyłoniono też laureatów konkursu na przebranie w stylu irlandzkim, na plakat o Irlandii a także konkursu wiedzy o Irlandii. Warto dodać, że wśród laureatów znaleźli się też nauczyciele. Po zakończeniu części artystycznej uczniowie biorący udział w projekcie mieli okazję spotkać się przy wspólnym stole z zaproszonymi gośćmi.

Dzięki możliwości kontaktu z wybranymi elementami kultury irlandzkiej (z filmem, muzyką czy literaturą) uczniowie mogli pogłębiać swoje zainteresowania i odkrywać indywidualne zdolności językowe poprzez rozwiązywanie ćwiczeń na materiale, który ich szczególnie interesuje. Co więcej, mieli możliwość pracy w parach i w grupach, współdziałania ze sobą podczas wspólnie wykonywanych zadań oraz przyjrzenia się problemom bohaterów literackich i filmowych, współodczuwania ich problemów i emocji. Uczyli się wyrażania stanów psychicznych, uzewnętrzniania swoich potrzeb i uczuć poprzez identyfikację z fikcyjnymi postaciami. Współpraca z rówieśnikami podczas realizacji celów edukacyjnych nie tylko wspomagała i stymulowała rozwój uczniów, ale miała na celu również umożliwienie im nawiązywania pozytywnych interakcji, kształtowania umiejętności współdziałania i integracji podczas wspólnej pracy i zabawy. Nasza szkoła realizuje wiele projektów o różnorodnej tematyce, w tym tych dla nas anglistów wyjątkowych ze względu na ich kulturowy wymiar wiążący się z przybliżaniem uczniom wiedzy na temat krajów anglojęzycznych, a przy okazji przekazywaniem wartości związanych z tolerancją i otwartością na innych oraz realizowaniem ważnych celów wychowawczych.

Agnieszka Pacyno, Sylwia Jędrach, Katarzyna Wypchał
Gimnazjum nr 16 z Oddziałami Integracyjnymi
im. M. Konopnickiej w Katowicach


Zaświadczenie online



numer online: 165 gości

reklama