Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
12078
rok szkolny
2015/2016

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Elementy socjoterapii już od przedszkola ?

W każdej grupie przedszkolnej mamy dzieciaki nieśmiałe, te bardziej odważne i tzw. "przywódców" grupy, którzy mają problem z zaakceptowaniem norm panujących w przedszkolu. Czy w związku z tym dzielimy grupę przedszkolną na kilka podgrup i pracujemy z każdą inaczej, stosując odmienne formy oddziaływań na dzieci? Oczywiście, że nie. Prowadzimy, zazwyczaj w pojedynkę, grupę 25-ciu dzieciaków stosując jedną metodę, jeden temat i poruszając jeden obszar, który chciałyśmy omówić danego dnia. Dzieci, które, potrafią dostosować się do naszych poleceń i te, które wykonują postawione przed nimi zadania zazwyczaj osiągają cele, które sobie założyłyśmy przed zrealizowaniem danych zajęć. A co, w związku z tym, z dzieciakami tak zwanymi "niegrzecznymi"? Z tymi, które swoją uwagę potrafią skupić zaledwie przez moment albo z tymi, które zwyczajnie rozbijają nam zajęcia swoim głośnym i niestosownym do sytuacji zachowaniem? Często rodzice takich dzieci pod koniec dnia słyszą od Pani z przedszkola: Pani syn/córka był/była dzisiaj niegrzeczny/niegrzeczna. Zazwyczaj na takim komunikacie się kończy, ewentualnie tacy rodzice są proszeni o wizytę z dzieckiem w poradni psychologiczno-pedagogicznej i dostarczeniu do przedszkola opinii o dziecku i wskazówek jak z nim pracować. Z praktyki wiem, iż rodzice niechętnie przyjmują negatywne informacje o swoim dziecku a jeszcze niechętniej odwiedzają ów poradnie. Opinie często gdzieś rodzicom się gubią albo terminy w poradni są tak odległe, że rodzice rezygnują....


REKLAMA

Czy w takim razie nauczyciele przedszkola powinni ignorować zachowania dzieci, które wzbudzają ich niepokój, przeczekać aż dziecko pójdzie do szkoły? Osobiście uważam, że warto działać jak najszybciej. Najlepiej już na poziomie przedszkola, bo wtedy mamy jeszcze szanse, aby zapobiegać, eliminować i zastępować nieodpowiednie zachowania tymi, prze nas akceptowanymi.

Gdy zaczynamy pracę, zazwyczaj we wrześniu, warto założyć sobie zeszyt z listą dzieciaków z grupy. Przez dwa miesiące obserwować dzieci i zapisywac wszystkie sytuacje, które miały miejsce i które nas zaniepokoiły, zaciekawiły lub zdziwiły. Gdy będziemy analizować zapiski wyklarują się nam problemy, nad którymi chcielibyśmy popracować. Łatwiej będzie, gdy stworzymy sobie obszary, w których zauważamy problemy, np. zauważam, iż w mojej grupie jest kilkoro dzieci, które mają problem z nieśmiałością; widzę, iż są dzieci, które są agresywne; stwierdzam, że są dzieci, które mają potrzebę bycia zauważonym itp., Gdy stworzymy kategorie łatwiej nam będzie stworzyć scenariusz zajęć dla konkretnej grupy dzieci. Osobiście jestem zwolenniczką wplatania, w codzienne zajęcia, elementów zajęć socjoterapeutycznych, zazwyczaj wychodzi to bardzo spontanicznie, bo często bywa tak, iż to same dzieci sprowadzają rozmowę na obszar, który ja chciałabym poruszyć, ale w innym momencie.

Tak jak wspomniałam na początku, w każdej grupie przedszkolnej znajdziemy dzieci nieśmiałe, tzw. gwiazdy socjometryczne, konie pociągowe, ale i te agresywne, dlatego chciałabym przedstawić scenariusz zajęć socjoterapeutycznych, które można przeprowadzić już w przedszkolu i pokazać, iż nie jest to takie straszne a okaże się, że nieświadomie same organizujemy zajęcia o podłożu socjoterapii nawet o tym nie wiedząc. Zajęcia mają za zadanie wesprzeć dzieci w wszechstronnym ich rozwoju, w zrozumieniu świata ich otaczającego i samych siebie. Aby zajęcia socjoterapeutyczne przyniosły wymierne korzyści muszą realizować cele edukacyjne, rozwojowe i terapeutyczne. Mówiąc dokładniej, cele rozwojowe powiązane są ściśle z wiekiem dzieci, gdyż na każdym etapie życia nasze potrzeby są inne. Każda grupa wiekowa charakteryzuje się innymi potrzebami, zainteresowaniami i celami. Cele edukacyjne natomiast mają pomóc dziecku poznać samego siebie i świat go otaczający oraz relacje zachodzące między ludźmi. Mają pomóc mu zrozumieć samego siebie. Kluczową rolę, w powodzeniu zajęć socjoterapeutycznych, pełnią zrealizowane cele terapeutyczne, "czyli organizowane takie doświadczenia korekcyjne, które będą przeciwstawne doznawanym wcześniej urazom oraz sprzyjać będą odreagowaniu napięć emocjonalnych i posłużą uczeniu się nowych umiejętności społecznie akceptowanych".

(...)

Scenariusz do pobrania bezpośrednio ze stron serwisu:

pobierz (ZIP)
Program do kompresji dostępny w Pomocy

Joanna Barankiewicz


Zaświadczenie online Certyfikat publikacji



numer online: 104 gości

reklama

Księgarnia HELION poleca: