Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
12150
rok szkolny
2015/2016

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Uczeń nieśmiały w klasie

W szkole obok energicznych dzieci łatwo nawiązujących kontakty są i takie, do których trudniej dotrzeć, są gdzieś z boku, mają problemy w nawiązywaniu relacji z rówieśnikami. Przejawami nieśmiałości jest brak pewności siebie, poczucie wstydu. Dzieci z zaniżoną samooceną często uciekają przed światem, który wydaje się być dla nich niezrozumiały. Konsekwencją takich zachowań może być brak aktywności, wycofanie a w skrajnych przypadkach izolacja. Zauważenie takich dzieci na początku roku szkolnego daje duże szanse na przezwyciężenie słabości, integrację w grupie i wzmocnienie poczucia własnej wartości.


REKLAMA

W pracy z nieśmiałymi uczniami najważniejsza jest cierpliwość. Dziecko musi mieć poczucie akceptacji. Nie należy w żadnym stopniu dawać mu do zrozumienia, że jest inne przez swoją nieśmiałość.

Warto angażować takiego ucznia w różne gry zespołowe, gdzie łatwiej będzie mu nawiązać relacje z innymi i stopniowo przełamywać swoje opory. Ważne jest delikatne nakłanianie, bez zbytniego nacisku. Metoda mały kroczków jest najskuteczniejsza a jednocześnie pozwala dziecku łatwiej odnaleźć się w nowej sytuacji.

W relacjach z wycofanymi uczniami zrozumienie stanowi pierwszy krok do sukcesu. Takie dzieci mają obawy przez negatywną oceną, lęk przez odrzuceniem grupy rówieśniczej, brak wiary w siebie i umiejętności nawiązywania relacji. Przyzwyczajone są do samotności.

Możemy pomóc dziecku doceniając każdy jego sukces, nic tak nie motywuje jak pochwała i uznanie nauczyciela. Starajmy się rozmawiać z uczniem i zachęcać do wyrażania swojego zdania. Stwarzajmy sytuacje do nawiązywania relacji z innymi. Warto czytać opowiadania, w których bohaterowie pokonują swoją nieśmiałość w różnych okolicznościach. Dobrze jest angażować dzieci w role aktorskie. Takie wcielanie się w różne postacie pozwala im być przez chwilę kimś innym. Uczeń wzmacnia w ten sposób poczucie własnej wartości i przełamuje wewnętrzne ograniczenia. Niewątpliwie pozytywne znaczenie ma relaksacja czyli słuchanie opowiadań relaksacyjnych, muzykoterapia czy zabawy rozładowujące napięcie. Rozwijanie predyspozycji, zainteresowań pozwala obniżyć lęk i pobudzić do aktywności. Słuchanie muzyki, taniec daje wiele radości a jednocześnie pozwala przełamywać bariery i zahamowania.


Księgarnia HELION poleca:

W pracy z dzieckiem nieśmiałym zadaniem nauczyciela jest rozpoznawać i wzmacniać mocne strony dziecka, stwarzać sytuacje, w których stopniowo będzie budowało poczucie własnej wartości. Niezbędna jest współpraca z domem rodzinnym, wzajemne wsparcie i pomoc.

Agnieszka Thomas


Zaświadczenie online Certyfikat publikacji



numer online: 74 gości

reklama

Księgarnia HELION poleca: