Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
12537
rok szkolny
2016/2017

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Cechy twórczości plastycznej dzieci

Znajomość cech twórczości plastycznej dziecka, zdolność patrzenia na nią przez pryzmat najmłodszych i umiejętność zobiektywizowanej oceny są niezbędne dla każdego nauczyciela przedszkola prowadzącego zajęcia plastyczne z dziećmi. Nauczyciele powinni dobrze orientować się w tej problematyce i nie pozwalać dzieciom na stosowanie wyłącznie technik odtwórczych, takich jak kopiowanie i odwzorowywanie.
Rysunek dziecka jest wyrazem jego przeżyć i wiedzy o świecie. Już w wieku przedszkolnym dziecko chętnie sięga po ołówek. Początkowo są to nieuporządkowane linie proste "bazgroty" (od 2 roku życia). W okresie bazgroty zaawansowanej (3 i 4 rok życia) pojawiają się zygzaki, spirale, kształty. Dziecko bezwiednie wchodzi w świat form plastycznych. Stopniowo z bazgroty formuje się schemat rysunkowy. Początkowo jest to rysunek abstrakcyjny z rytmicznymi motywami znaków graficznych kreski i linie o cechach dekoracyjnych. W tym okresie dzieci dorysowują kropeczki, kółeczka. Gdy dostają farby i pędzle, tworzą kolorowe kompozycje, często o ciekawych zestawieniach barw. Najbardziej ulubionym tematem dziecka jest postać ludzka lub zwierzęca. Początkowo rysuje ono postać uproszczoną - głowonoga o wielkiej głowie i połączonej z nią krótkich kończynach zakończonych wieloma palcami. Po okresie rysowania głowonogów następuje okres rysowania ludzików.


REKLAMA

Zmienną cechą rysunków dziecięcych jest dowolna zmiana proporcji. Dziecko powiększa na rysunku to, co jest najważniejsze. Wypływa to z jego stanu emocjonalnego i stosunku do osób, przedmiotów. W ten sposób wyraża swój stosunek uczuciowy do otaczającego go świata i zjawisk. Tę cechę doskonale widać w rysunku postaci.
W wieku sześciu lat, dzieci na swój sposób wyrażają przestrzeń. W miarę poszerzania swoich spostrzeżeń dzieci wzbogacają swoje kompozycje o plany przestrzenne. Zwykle to co znajduje się dalej, rysują wyżej, a to co bliżej, niżej.

Znajomość właściwości rysunku dziecka, rozumienie jego przeżyć twórczych i zdawania sobie sprawy z tego, czym jest sztuka w dziecięcym wydaniu, pomogą nauczycielowi w wyciąganiu właściwych wniosków do pracy wychowawczo-dydaktycznej, szczególnie w kontekście organizowania zajęć plastycznych w przedszkolu. Twórczość dziecka sama w sobie jest najpiękniejsza i najwartościowsza.

Magdalena Świderska


Zaświadczenie online



numer online: 107 gości

reklama

Księgarnia HELION poleca: