Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
12667
rok szkolny
2017/2018

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

O rączki dbamy, do zabawy je zapraszamy

Od samych narodzin ruch towarzyszy dziecku, stanowi jego naturalną potrzebę. Na początku dziecko porusza się w sposób mało skoordynowany i planowy, aby wraz z wiekiem nabyć umiejętności planowania ruchu i wykonywania go w sposób precyzyjny.

W okresie przedszkolnym mają miejsce intensywne i bardzo znaczące zmiany w sferze sprawności oraz koordynacji ruchowej i z tego powodu wiek przedszkolny nazywa się złotym wiekiem motoryczności.

Mówiąc o "motoryce" mamy na myśli ogólną sprawność ruchową człowiek i jego zdolność do wykonywania wszelkich działalności związanych z ruchem. Motoryka nie jest zespołem umiejętności, z którymi dziecko się rodzi, musi ją dopiero wykształcić, a odbywa się to przede wszystkim poprzez ruch: częsty, swobodny, niewymuszony.


REKLAMA

Motoryką małą nazywamy sprawność dłoni i palców, im sprawniejsze ręce, tym bardziej precyzyjne prace można nimi wykonać. Jeśli mowa o dziecku, to najważniejsza wydaje się być taka sprawność, która umożliwi nabycie umiejętności pisania, rysowania, wycinania, czyli umiejętności niezbędnych w czasie edukacji. Motoryka duża to sprawność fizyczna całego ciała. Jest bardzo ważna, ponieważ precyzyjne ruchy dłoni są możliwe tylko wówczas, gdy dziecko będzie umiało skoordynować pracę mięśni pleców, rąk, szyi. By prawidłowo stymulować rozwój ruchowy dziecka należy pamiętać, że zaczyna się on od motoryki dużej (ogólnej sprawności ruchowej), aby później przejść do rozwoju motoryki małej.

Czynności z zakresu motoryki małej pobudzane są poprzez naśladowanie, percepcję, motorykę dużą, a przede wszystkim koordynację wzrokowo-ruchową, potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania.

Wszystkie te działania powinny wypływać ze spontanicznej działalności i dawać dziecku radość i satysfakcję z osiąganych sukcesów, a nie być dla niego żmudną pracą. Stosując różnorodne metody wspomagające motorykę małą, można wzbudzić w dziecku motywację i chęć do działania w tym zakresie.

Pełna publikacja do pobrania bezpośrednio ze stron serwisu:

pobierz (ZIP)
Program do kompresji dostępny w Pomocy

Anna Grzegorzewska, Anna Rosińska
Przedszkole Publiczne nr 3
w Brzegu


Zaświadczenie online



numer online: 233 gości

reklama