Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
13020
rok szkolny
2018/2019

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Omówienie innowacji pedagogicznej "Master Chef Junior w przedszkolu - wiem co jem"

Przez wiele lat pracy w przedszkolu wykonywałam z dziećmi różnorodne wypieki. Głównie z okazji świąt Bożego Narodzenia piekliśmy pierniczki poznając tym samym tradycję polską. Zimą wykonywaliśmy "Chatkę Baby Jagi", na którą przepis zawarty był w podręczniku dla dzieci 6-letnich. Zajęcia te cieszyły się zawsze dużym zainteresowaniem i oczekiwane były przez dzieci z niecierpliwością. Postanowiłam zatem z grupą koleżanek opracować innowację pedagogiczną związaną ze zdrowym odżywianiem dzieci w wieku przedszkolnym by móc w pełni wykorzystać aktywność wychowanków.


REKLAMA

Gotowanie stało się bardzo modne. Paradoksalnie być może dlatego, że mamy na nie coraz mniej czasu. Niestety rodzice coraz częściej sięgają po jedzenie typu fast food oszczędzając na czasie. Dlatego starałyśmy się stworzyć coś co zachęci dzieci do zdrowego żywienia poprzez wspólne z nimi gotowanie. Zazwyczaj dzieci lubią to co dla nich łatwe, miłe, co daje im radość i przyjemność stroniąc od nieznanych im rzeczy, przede wszystkim jedzenia. Dzieci są wrażliwe na wygląd i zapach. Jeśli postrzegają coś jako nieapetyczne czy nieładne nie będą chciały próbować. Najprostszym sposobem, a jednoczenie najbardziej skutecznym będzie samodzielne działanie pozwalające im przezwyciężyć lęki do nowych i nieznanych potraw. Stąd też pomysł na stworzenie innowacji pedagogicznej opartej na praktycznym działaniu. Atrakcyjność proponowanych działań pozwoliła wdrożyć wychowanków małymi kroczkami do zasad zdrowego stylu odżywiania.

Wdrażając innowację chciałyśmy kształtować właściwe nawyki żywieniowe tak by wychowankowie potrafili orientować się w zasadach zdrowego żywienia. Chodziło nam przede wszystkim by dzieci spożywały zdrową żywność i poznały smaki alternatywne dla słodyczy. Dość ciekawe było też wprowadzenie do zajęć słownictwa angielskiego, które przekazywane było dzieciom w korelacji z panią prowadzącą zajęcia tego języka w naszej placówce. Podczas aktywności kulinarnej dzieci poznawały proste zwroty i nazewnictwo wybranych składników w języku angielskim. W zajęciach brał udział nauczyciel posiadający kwalifikacje językowe, dzięki czemu dzieci miały okazje osłuchać się z poprawną fonetycznie wymową angielskich słówek.


REKLAMA

Innowację pedagogiczną "Master Chef Junior w przedszkolu - wiem co jem" przeznaczyłyśmy do realizacji w oddziale masowym i oddziale integracyjnym. Zajęcia wplatane były w tygodniowe planowanie materiału. Na każdy miesiąc planowałyśmy dwa zajęcia kulinarne. Zaczynały się zawsze czynnościami higienicznymi, założeniem fartuszków i czapek kucharskich. Każdorazowo dzieci zapoznawane były z celem przygotowania posiłku, jego składnikami, przyrządami i zasadami bezpieczeństwa. Zawsze planowałyśmy aktywność tak by każde dziecko miało swoje zadanie do wykonania, by mogło poczuć się ważnym, potrzebnym - aby odniosło sukces. Po wykonaniu danej potrawy dzieci porządkowały miejsce pracy i przygotowywały stoły do degustacji posiłku ze szczególnym zwróceniem uwagi na estetykę nakrycia stołu. Dzieci wspólne spożywały posiłki dzięki czemu uczyły się kulturalnego zachowania przy stole i czerpania radości ze wspólnego biesiadowania.

Przeprowadzając ewaluację innowacji pedagogicznej Master Chef Junior w przedszkolu - wiem co jem" okazało się, że to duży sukces. Rodzice wypowiedzieli się wypełniając ankietę ewaluacyjną. Zgodnie uznali, że wprowadzona innowacja była atrakcyjną formą pracy z dziećmi, które chętnie w niej uczestniczyły. Rodzice kilkorga dzieci nie zaobserwowali zmiany nawyków żywieniowych u swoich pociech. Natomiast większość zdecydowanie zauważyła zmiany w wyborze przez ich dzieci produktów, które wybierały teraz zdrowsze niż wcześniej przekąski. Zdaniem większości rodziców ich dzieci wzbogaciły zasób słownictwa w języku angielskim.

Z naszych obserwacji nauczycielskich wynika, że wszystkie dzieci chętnie brały udział w innowacji oraz spożywały przygotowane posiłki. Zaznaczyć trzeba, że często wychowankowie dopytywali kiedy znów będziemy gotować. Zajęcia wniosły dużo radości w życie grupy. A także sporo wiedzy, o którą nam najbardziej chodziło. Wszyscy potrafili rozróżnić produkty zdrowe od niezdrowej żywności. Wychowankowie chętnie stosowali słownictwo w języku angielskim dotyczące innowacji.

Z powyższego wynika, że innowacja pedagogiczna "Master Chef Junior w przedszkolu - wiem co jem" była atrakcyjną formą zajęć, w której wykorzystane zostały przybory i stroje kuchenne. Podczas wspólnego gotowania dzieci współdziałały ze sobą i potrafiły przygotować proste, zdrowe potrawy.

Wprowadzenie innowacji pedagogicznej "Master Chef Junior w przedszkolu - wiem co jem" uatrakcyjniło pracę z dziećmi jednocześnie podniosło jakość pracy przedszkola. Ważne jest to, że dzieci zrozumiały konieczność spożywania zdrowej żywności, potrafiły ją rozróżnić i wiedzą, że są zdrowe zamienniki niezdrowych produktów. Duże znaczenie miało wprowadzenie przyborów kuchennych (nożyki, deseczki, wałki) oraz fartuchów i czapek kucharskich dla każdego dziecka. Istotne jest także to, że rodzice dzieci uznali prowadzoną innowację pedagogiczną "Master Chef Junior..." za atrakcyjną i w dużej części zauważyli zmiany żywieniowe u swoich pociech. Zauważono także (nauczycielki i rodzice) zainteresowanie językiem angielskim w tym zakresie i wzbogacenie słownika czynnego. Największe zadowolenie odczuwałyśmy gdy dzieci dopytywały o kolejne zajęcia z zakresu gotowania i przygotowywania potraw. Podsumowanie innowacji nastąpiło podczas pikniku rodzinnego, który zorganizowany został pod hasłem "Zdrowo się odżywiamy i o formę dbamy". Rodzice, którzy byli współorganizatorami stanęli na wysokości zadania i mogliśmy poznać i posmakować wielu dań przygotowanych ze zdrowych składników.

Kolejnym krokiem w następnym roku szkolnym było zaproponowanie rodzicom i dzieciom przygotowania urodzin dziecięcych organizowanych w przedszkolu, podczas których będziemy serwować zdrowe przekąski będące alternatywą dla słodyczy. Rodzice chętnie włączyli się w przygotowania i przynieśli dla swoich pociech by uatrakcyjnić świętowanie: owoce, orzechy, migdały, suszone morele, rodzynki i babeczki marchewkowe ozdobione pokruszonymi orzechami. Myślę, że jest to duży sukces. Mierzony przede wszystkim smakiem dzieci. Okazało się, że nie musi być tradycyjnego tortu, a może być smacznie i zdrowo !

Na zakończenie zaprezentuję dwa przepisy, który cieszyły się największym powodzeniem:

Sok owocowy pełen witamin

Cele:
- zapoznanie z funkcjonowaniem wyciskarki,
- poznanie alternatywny odnośnie soków w kartonie,
- rozwijanie zamiłowania do naturalnej słodyczy,
- wdrażanie do nawyku picia świeżo wyciśniętych soków.

Składniki:

  • 12 średnich jabłek
  • 6 marchewek
  • 12 pomarańczy
  • natka pietruszki
  • 250 ml wody

    Przybory:
    Wyciskarka, szklaneczki na sok, nożyki, miska na obrane owocowe

    Zasady bezpieczeństwa:
    Podczas wyciskania soków dzieci korzystają z wyciskarki obsługiwanej przez dorosłego. Podczas dozowania owoców do wyciskarki dzieci zwracają szczególną uwagę na powolne i ostrożnie wkładanie owoców.

    Słowniczek angielski: jabłko- apple, sok- juice, owoce- fruits

    Sposób przygotowania:
    1. Przy wykonaniem soku myjemy dokładnie ręce.
    2. Owoce i warzywa dokładnie myjemy i obieramy.
    3. Pomarańcza i jabłka dzielimy na ćwiartki.
    4. Całe marchewki wkładamy do wyciskarki, następnie wrzucamy pomarańcza, jabłka, a na końcu natkę pietruszki.
    5. Świeżo wyciśnięty sok nadaje się od razu do spożycia

    Pizza

    Cele:
    - nabywanie zdrowych nawyków żywieniowych,
    - pogłębianie wiedzy na temat zdrowego odżywiania,
    - poznanie możliwości tworzenia zdrowej pizzy,

    Składniki:

  • 1,5 kg mąki pszennej,
  • 0,5 kg mąki żytniej,
  • 20 dag płatków owsianych górskich,
  • 5 dag drożdży,
  • 0,5 litra letniej wody,
  • 3 jaja,
  • oregano
  • 1 łyżka oliwy
  • plaster szynki i sera żółtego,
  • 2 papryki,
  • 1 pieczarka dla każdego dziecka,
  • rukola.

    Przybory:
    Miska, mikser kuchenny, łyżka, ręcznik kuchenny, blaszki do pieczenia, papier do pieczenia, fartuszki i czapki kucharskie.

    Zasady bezpieczeństwa:
    nożyki dla dzieci powinny mieć zaokrąglone końcówki. Mikser i piekarnik obsługuje osoba dorosła,

    Słowniczek angielski: ser-chees, szynka- ham, sos pomidorowy- tomato sauce

    Sposób przygotowania:
    1. Z drożdży, wody i mąki oraz szczypty cukru przygotowujemy rozczyn. Odstawiamy w ciepłe miejsce do wyrośnięcia.
    2. Do miski wsypujemy mąkę pszenną, żytnią, płatki owsiane, wbijamy jaja, wlewamy letnią wodę.
    3. Dodajemy wyrośnięty rozczyn drożdżowy i miksujemy. Pod koniec miksowania dodajemy oregano i łyżkę oliwy.
    4. Przykrywamy ręcznikiem kuchennym i odstawiamy do wyrośnięcia.
    5. W tym czasie przygotowujemy pozostałe składniki. Dzieci kroją plasterki szynki, sera, paprykę i pieczarki. Następnie mieszamy wyrośnięte ciasto i wydzielamy porcję dla każdego dziecka.
    6. Z ciasta robimy kulkę, którą następnie ręką rozciągamy na boki by uzyskać właściwy kształt. Na tak przygotowane ciasto wkładamy żółty ser, plasterki pieczarek, paseczki papryki, paseczki szynki.
    7. Przygotowane pizze wkładamy na blachę wyłożoną papierem do pieczenia i zanosimy do kuchni przedszkolnej do wypieczenia.
    8. Pieczemy w piekarniku nagrzanym do 180 stopni Celsjusza przez 10 – 15 minut.

    Bibliografia:
    1. Fordham Henry "Nakarmić dziecko" wydawnictwo Publicat 2010,
    2. Łapanowski Grzegorz "Smakuje" wydawnictwo Burda Publishing 2011,
    3. Dworacka Katarzyna "Zdrowo sie odżywiamy i o dobrą formę dbamy" 2016.

    Aldona Jędarszyk
    Przedszkole Miejskie nr 21
    z Oddziałami Integracyjnymi i Oddziałami Specjalnymi
    im. Przyjaciół Kubusia Puchatka
    w Lesznie


  • Zaświadczenie online



    numer online: 138 gości

    reklama