Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
13087
rok szkolny
2018/2019

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Procedura postępowania z rodzicami dziecka upośledzonego

Procedura postępowania z rodzicami na podstawie rozdziału 11 książki J. Kielina "Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego".

Część diagnostyczna:
- ocena postawy rodzicielskiej;
- poznanie rozkładu dnia rodziny.


REKLAMA

Narzędzia terapeutyczne do pracy z rodzicem dziecka z niepełnosprawnością:

1. Zawarcie kontraktu i dbanie by rodzice dotrzymywali warunków;

2. Osiąganie podczas spotkań celów w trzech sferach jednocześnie:
- poznawczym (rodzice powinni rozumieć czego uczymy);
- motorycznej (rodzice powinni wykonywać fizyczne czynności, których ich uczymy)
- emocjonalnej (powinniśmy motywować rodziców do wykonywania czynnosci, których ich uczymy).

3. Wykorzystanie w czasie spotkań z rodzicami transferu (obejmującego sferę poznawczą, emocjonalną i motoryczną.

4. Proponowanie rodzicom nowych form zabawy, pracy lub innego sposobu spędzania czasu z dzieckiem, tak aby jak najmniej ingerować w rozkład dnia rodziny;

5. Wznacnać zachowanie rodziców za pomocą słów, gestów, wpisów do dzienniczka lub rozmów telefonicznych.


REKLAMA

Terapia czyli praca z rodzicem to uczenie rodziców lepszych bardziej satysfakcjonujących relacji z dziećmi uczenie rodziców jak być lepszym rodzicami.
Jeżeli podczas naszej pracy rodzic powie o dziecku coś sprzecznego z naszą opinią nie reagujemy, ignorujemy wypowiedz. Nie komentujemy i nie oceniamy wypowiedzi rodzica. naszym zadaniem jest zwracać uwagę na zachowania, których uczymy. Celem terapeuty jest uczyć rodziców jak przybierać pozytywną postawę rodzicielską.
Rodzica wymagającego często spostrzegany jako nadmiernie roszczeniowego lub odrzucającego, który do dziecka powie: - "Ty niezdaro! - Głupku !
Rodzic pozytywny w takiej samej sytuacji krytykuje konkretne zachowanie dziecka, a nie wszystkich jego cech. Rodzić pozytywny powie: - "Nie podoba mi się że zbiłeś kubek".
Pozwala na samodzielne podejmowanie decyzji, kształtowanie zainteresowań dziecka.
Realizuje osobiste aspiracje. Gdy dziecko nie potrzebuje pomocy nie udziela jej. Interesuje się poczynaniami dziecka, angażuje się w jego zabawę i pracę. Chętnie nawiązuje kontakty, nie ignoruje prób utrzymania relacji. Odczuwa przyjemność z przebywania z dzieckiem, wspólnie bawi się, pracuje, rozmawia. Jest czuły, częściej chwali niż gani, cieszy się z osiągnięć, rozumie i zaspakaja potrzeby dziecka. Nie rezygnuje z aspiracji zawodowych i zainteresowań
Dziecko jest ważne ale nie jedyną wartością. Dziecko rodzica pozytywnego jest pogodne, otwarte na kontakt z innymi ludźmi, pewny siebie, potrafi nawiązać więź z ludźmi, troszczy się o siebie, współdziała z innymi, jest lojalny, samodzielny, twórczy.

Dorota Gębala


Zaświadczenie online



numer online: 108 gości

reklama