Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
1343
rok szkolny
2004/2005

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Program Pedagogizacji Rodziców "Wychowujmy razem"

"Rodzice jako pierwsi nauczyciele swoich dzieci ponoszą
szczególną odpowiedzialność za ich edukację, zaś edukacja
szkolna ma wspierać domową, nie ją zastępować."
frag. Statutu Europejskiego Stowarzyszenia Rodziców

Pedagogizacja rodziców - zadaniem współczesnej szkoły.

Według encyklopedii pedagogicznej "pedagogizacja rodziców jest to działalność zmierzająca do stałego wzbogacania posiadanej przez rodziców potocznej wiedzy pedagogicznej o elementy naukowej wiedzy o wychowaniu dzieci i młodzieży, dostarczanie rodzicom wiadomości o celach, zadaniach, treściach, metodach, środkach i uwarunkowaniu procesu wychowania zachodzącego w rodzinie, szkole, zakładzie wychowawczym, w różnych organizacjach ze szczególnym położeniem nacisku na uzupełnienie ich wiedzy o wychowaniu ich dzieci w rodzinie". Dzięki pedagogizacji zatem, rodzice wzbogacają swoją wiedzę poprzez przyswajanie wybranych zagadnień z pedagogiki.

Jednym z zadań wpisanych do programu działalności wychowawczej szkoły jest pedagogizacja rodziców. Dokument Ministerstwa Oświaty i Wychowania formułując zadania dotyczące współpracy rodziny i szkoły postuluje między innymi "upowszechnianie wśród rodziców kultury pedagogicznej w zależności od konkretnej sytuacji wychowawczej każdego środowiska, rzeczywistych potrzeb i zainteresowań rodziców, zwłaszcza młodych."

Toteż rola nauczycieli w podnoszeniu kultury pedagogicznej ma fundamentalne znaczenie dla usprawnienia wychowawczej działalności rodziny i jej ogólnego właściwego funkcjonowania. Wychowywanie dzieci to dziedzina, do której większość rodziców nie jest dobrze przygotowana. Brakuje im elementarnej wiedzy na temat procesu wychowania i trudno jest im dostrzec związek trudności dziecka z niewłaściwą sytuacją rodzinną. Nie zawsze też znają w dostatecznym stopniu swoje dziecko, jego zainteresowania, potrzeby, problemy, przeżycia czy kontakty ze środowiskiem poza rodzinnym. Znanym ogólnie zjawiskiem socjologicznym jest niewystarczający i mało efektywny wychowawczo kontakt pokolenia współczesnych rodziców z ich dorastającymi dziećmi. Dlatego też niezbędna jest pedagogizacja rodziców - jej zadaniem jest spowodowanie, aby rodzice kierowali się w wychowaniu przede wszystkim wiedzą i umiejętnościami pedagogicznymi a nie intuicją i tradycją. Powinni być świadomi własnej roli rodzicielskiej, znać potrzeby dziecka, stawiać jasne cele wychowawcze, umiejętne nagradzać i karać, interesować się sprawami dziecka i w prawidłowy sposób okazywać uczucia.

Podstawowym elementem kultury pedagogicznej jest świadomość wychowawcza rodziców. Brak takiej świadomości oznacza, że rodzice nie zdają sobie w pełni sprawy ze swej roli wychowawczej i zrzucają odpowiedzialność za rozwój i wychowanie na inne instytucje: szkołę, państwo, kościół,organizacje młodzieżowe, które mogą tylko wspierać, natomiast nie mogą zastąpić rodziny. Modyfikowanie działań rodziców, ukazywanie właściwej drogi w pracy z dzieckiem, ułatwia wzajemne porozumienie między rodzicem a nauczycielem , pozwala wypracować wspólny kierunek oddziaływań wychowawczych . Brak wspólnej płaszczyzny wychowawczej, wspólnie przekazywanych zasad i wartości wprowadza chaos w życiu młodego człowieka. Ani dom rodzinny ani szkoła nie wywiążą się z postawionych im zadań wychowawczych bez ścisłej, szczerej i mądrej współpracy. Doświadczenia wykazują, że im lepszy kontakt między rodzicami i nauczycielami, tym lepiej układa się ich współpraca wychowawcza. Niestety kontakty te zwykle ograniczają się do oficjalnych zebrań i wywiadówek, które w większości przypadków - mają charakter informacyjny. Rodzice niechętnie przychodzą na takie spotkania i przejawiają bierną postawę wobec propozycji współpracy ze szkołą . Zebrania te traktują jako przykry obowiązek i stratę czasu .Należy przełamać dotychczasowe stereotypy i zacząć postrzegać rodziców jako sojuszników i partnerów w wychowaniu młodzieży. Szkoła ma być miejscem, w którym rodzic znajdzie kompetentne wsparcie dla swoich działań wobec dziecka, toteż niezbędne jest przygotowanie różnych form systematycznej pedagogizacji rodziców.

Pedagogizacja rodziców powinna być prowadzona w sposób nowoczesny i atrakcyjny. Poruszana problematyka powinna uwzględniać problemy wychowawcze występujące w danym środowisku szkolnym. Rodziców powinien pedagogizować nie tylko pedagog, ale także nauczyciel wychowawca, który ma najczęstszy kontakt z rodzicami i powinien im służyć pomocą w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych. Pedagogizację należy rozumieć nie jako przekazywanie wiedzy, ale jako okazję do wymiany informacji o dziecku i wspólnego poszukiwania rozwiązań problemów wychowawczych.

Rodziców należy umiejętnie zachęcać do korzystania z różnych oferowanych im form pedagogizacji, które powinny stać się stałym elementem życia szkolnego. Zamiast ciągle zarzucać rodzicom złą wolę i lekceważenie obowiązków, warto poświęcić uwagę przyczynom, dlaczego tak się dzieje i próbować temu zaradzić.

Program Pedagogizacji Rodziców "Wychowujmy razem" napisano w oparciu o doświadczenia z wcześniejszych lat praktyki wychowawczej a bezpośrednim materiałem, na bazie którego powstał były propozycje tematyczne samych rodziców, wskazane w przeprowadzonej ankiecie.

(...)


REKLAMA

Publikacja archiwalna do pobrania z serwera FTP.

Aby pobrać daną publikację wpisz jej numer:
i naciśnij > > >

UWAGA:
Numer ukazuje się w lewym górnym rogu okna danej publikacji.

mgr Justyna Hałgas


Zaświadczenie online



numer online: 160 gości

reklama