Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
13435
rok szkolny
2018/2019

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Rola ścieżki sensorycznej w pracy z dziećmi w klasie pierwszej

Z pięciu zmysłów - słuchu, wzroku, zapachu, smaku i dotyku - ten ostatni stanowi skomplikowany zbiór wielu zmysłów. Służy także pomocą innym podstawowym zmysłom - często korzystamy z dotyku, aby upewnić się, czy informacje o świecie zewnętrznym otrzymane z pozostałych, źródeł są prawdziwe : na przykład bardzo często wyciągamy rękę i dotykamy jakiegoś przedmiotu, by się przekonać, że jest taki, na jaki wygląda. W przeciwieństwie do pozostałych czterech zmysłów, które są umieszczone w jednym określonym organie - w uszach, oczach, nosie i ustach - narządy dotyku są rozłożone na powierzchni całego ciała. Poza tym inne zmysły reagują wyłącznie na jeden rodzaj bodźca, podczas gdy dotyk jest czuły na temperaturę i ból. Właściwie najlepiej uważać dotyk za grupę zmysłów, z których część jest wyposażona w wyspecjalizowane zakończenia nerwowe, czyli receptory, umieszczone w skórze, mięśniach i innych punktach ciała, reagujące na różne bodźce i przekazujące do mózgu wrażenia otrzymywane z zewnątrz. Wyczuwając bezpośrednio kształty i faktury dostarczamy do mózgu informacje nawet bardziej szczegółowe niż wrażenia przekazywane przez oczy, uszy, nos czy usta.


REKLAMA

Ścieżka sensoryczna, którą sama zrobiłam, posłużyła mi jako środek dydaktyczny na lekcjach związanych tematycznie właśnie ze zmysłami człowieka. Można ją również wykorzystać i wykorzystuję] na lekcjach przyrody wychowania fizycznego, zajęciach świetlicowych oraz innych lekcjach czy zajęciach, według potrzeb nauczyciela.

Zrobiona jest z pociętej na prostokąty maty łazienkowej, na których naklejone lub naszyte są kolorowe i bezpieczne dla dzieci, różnego rodzaju gąbki, ściereczki do mycia naczyń, miękkie plastikowe klocki, worki wypełnione folią, papierem, watą, grochem, gumowymi zabawkami. Można ją jeszcze przedłużyć, dodając kolejne prostokąty, na których znajdzie się na przykład piasek, drobne kamyki, nasiona fasoli, szyszki itp., umieszczone w przygotowanych workach z materiału.

Bodźce powstające w czasie poruszania się po ścieżce - na bosaka, na czworakach czy na kolanach, wpływają na zmysły dziecka, pobudzając je, rozwijają jego motorykę dużą i małą, koordynację wzrokowo- ruchową i spostrzegawczość. Zatem dziecko rozpoznaje dotykiem stopy, dłoni, czy powierzchnia jest gładka, chropowata, równa, miękka itp. Widzi też kolory i kształty na ścieżce, odbiera bodźce słuchowe, takie jak szelest papieru, folii, gumowych zabawek.

Dzieci bardzo lubią ten rodzaj aktywności i dlatego często korzystamy ze ścieżki na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych, jest to dla nich coś nowego, coś, co sprawia im frajdę, a jednocześnie ma pozytywny wpływ na rozwój. Chodząc po ścieżce są radosne, uśmiechnięte, dzielą się spostrzeżeniami, mówią o własnych odczuciach. Same potrafią rozłożyć elementy ścieżki sensorycznej w klasie, przenieść je na salę gimnastyczną, boisko przyszkolne, czy w inne wybrane miejsce, a po skończonych zajęciach ułożyć w kąciku sensorycznym, który znajduje się w naszej sali lekcyjnej.

Wykorzystanie ścieżki sensorycznej w pracy z dziećmi pokazuje, że był to dobry i trafiony pomysł, że jest to właściwie dobrana i zorganizowana forma aktywności dziecięcej, która z całą pewnością ma pozytywny wpływ na ich rozwój psychofizyczny.

ilustracja

ilustracja

ilustracja

Monika Holeksa


Zaświadczenie online



numer online: 79 gości

reklama