Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
13558
rok szkolny
2018/2019

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Reklama książki w szkole średniej

Nie trzeba dłuższej obserwacji zarówno w środowisku szkolnym, jak i rodzinnym, aby dojść do wniosku, iż książka w znacznym stopniu została zastąpiona przez współczesne technologie informacyjne takie jak smartfon, tablet, czy komputer. Sprzyja temu coraz większy dostęp do nich, przekonująca reklama oraz wygoda ich stosowania. Uczniowie coraz częściej wybierają nie książkę tradycyjną, ale jej wersję elektroniczną, czy słuchową (e-booki i audiobooki). Dostęp do wersji cyfrowej książek i czasopism promuje coraz więcej bibliotek i stron edukacyjnych związanych z czytelnictwem. Jest to dobra alnernatywa dla książki drukowanej w dobie kryzysu czytelnictwa wśród młodego pokolenia.


REKLAMA

Jest wiele czynników wpływających na poziom zainteresowania książką wśród uczniów, m.in. nawyki wyniesione z dzieciństwa, zasób własnego księgozbioru, korzystanie z bibliotek publicznych, czy uczestnictwo w wydarzeniach kulturalnych związanych z książką. Jednak niezależnie od tego, jak często czytelnik korzysta ze zbiorów książkowych, szkoła powinna podtrzymywać i kształować u młodych ludzi zamiłowanie do literatury, wskazywać dobre wzorce, czy dbać o kulturę czytelniczą ucznia. Największa rola pod tym względem należy do nauczycieli polonistów oraz nauczycieli bibliotekarzy. Jak zatem skutecznie promować książki i czytelnictwo wśród społeczności szkolnej? Jak dotrzeć do jak największej liczby odbiorców? Oto kilka propozycji działań edukacyjnych:

1. Stałe poszerzanie kręgu czytelników poprzez:

  • systematyczne spotkania w bibliotece szkolnej w ramach zajęć edukacyjnych z uczniami (prezentowanie nowości książkowych, krótkie ich recenzowanie oraz czytanie fragmentów książek na lekcjach)
  • zapewnienie wolnego dostępu do półek, tak aby czytelnik mógł samodzielnie dokonywać wyboru lektury z interesującej go dziedziny wiedzy
  • indywidualne spotkania z czytelnikami poszukącymi ciekawych książek
  • tworzenie szkolnych kół przyjaciół biblioteki zrzeszających miłośników książek

    2. Bookcrossing

    To nic innego jak uwalnianie książek. Polega na pozostawianiu przeczytanych książek w miejscach publicznych po to, by ten kto ją znajdzie mógł je przeczytać i znów puścić w obieg. W szkole można wykorzystać do tego celu przede wszystkim parapety w bibliotece szkolnej, w świetlicy oraz na korytarzu szkolnym. 3. Reklamowanie nowości książkowych w bibliotece:

  • w gablotach umieszczonych przy bibliotece szkolnej, świetlicy szkolnej oraz korytarzu szkolnym
  • umieszczanie fragmentów książek na stolikach czytelni, mających na celu przybliżenie treści samej książki
  • reklamowanie książki na stronie internetowej szkoły oraz szkolnym Facebooku
    (prezentowanie nowości książkowych z krótką ich recenzją lub czytanie fragmentów książek)
  • całoroczne organizowanie akcji "Książka Tygodnia" poprzez rozmieszczanie plakatów informacyjnych reklamujących daną książkę
  • organizowanie poranków lub popołudnia z dobrą książką (jeżeli książka występuje również w wersji słuchowej, można odtworzyć fragment audiobooka w czytelni biblioteki)
  • organizowanie plebiscytów szkolnych na ulubioną książkę


    REKLAMA

    4. Zachęcanie uczniów do korzystania z dostępnych forów młodzieżowych, portali, blogów czy grup czytelniczych na portalach społecznościowych. Oto niektóre z nich:

  • chmuraczytania.pl
  • na kanapie.pl
  • CzytajPL.pl
  • Lustro Biblioteki

    5. Obchody świąt związanych z biblioteką i książką oraz akcji czytelniczych

    Każda forma rozpowszechniania książki i czytelnictwa prowadzi do poszerzenia grona stałych czytelników. Służy temu coraz większa liczba akcji oraz świąt związanych z książką. Są to np.:

  • Miesiąc Bibliotek (organizowanie w tym dniu wycieczek do lokalnej biblioteki lub zaproszenie do szkoły jej przedstawiciela)
  • Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich (wykonanie okolicznościowej wystawy dotyczącej historii święta lub prezentacji multimedialnej, rozdawanie w tym dniu zakładek do książek z cytatami znanych pisarzy lub fragmentami książek)
  • akcje czytelnicze np. CzytajPL.pl (promocja książki elektronicznej), Jak nie czytam, jak czytam (uczniowie wraz ze swoimi nauczycielami czytają w tym samym czasie książki, celem pobicia rekordu)

    6. Organizowanie konkursów i quizów czytelniczych w bibliotece szkolne.

    Jest to popularna forma spędzania wolnego czasu z uczniami zarówno na lekcjach bibliotecznych jak i w czasie wolnym od zajeć lekcyjnych. Oto kilka przykładów:

  • quiz czytelniczy "Wiedza jest słodka i daje owoce" (uczniowie losują pytanie z dziedziny literatury, za które dostają słodki upominek, najlepiej zdrowy, np. jabłko, albo szaszłyk z owoców).
  • konkurs "Bliżej książki" z okazji Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich (uczniowie systematycznie odpowiadają na pytania z dziedziny literatury, a odpowiedzi wrzucają do skrzynki z odpowiedziami. Wygrywa osoba, która zdobędzie najwiekszą ilość punktów). Konkurs można przeprowadzić także w wersji on -line)

    7. Spotkania z pisarzami, autorami książek

    Ta forma rozpowszechniania książki cieszy sie dużą popularnością, gdyż czytelnik ma bezpośredni kontakt z twórcą książki, może uczestniczyć aktywnie w spotkaniu autorskim poprzez zadawanie pytań, jak również zdobyć jego autograf. To również pierwszy krok w kierunku zainteresowania się samym pisarstwem.

    Im większa różnorodność działań zmierzających do rozpowszechniania książki i czytelnictwa, tym większe prawdopodobieństwo powiększenia grona stałych czytelników. Im więcej książek w otoczeniu uczniów, tym większe prawdopodobieństwo zainteresowania czytaniem. Bardzo dużo zależy od warunków, w których pracujemy, całego zaplecza, którym dysponuje bibliotekarz, ale jeszcze więcej zależy od nas samych, od naszej inwencji twórczej i osobistego zaangażowania na terenie szkoły. Tylko wówczas, pomimo znacznego rozwoju technologii cyfrowej, sprawimy, iż książka nadal będzie towarem atrakcyjnym i powszechnym wśród młodego pokolenia.

    Renata Chomiuk


  • Zaświadczenie online



    numer online: 104 gości

    reklama