Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
1634
rok szkolny
2004/2005

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Łódź moje miasto

20 maja 2005 roku zorganizowałam wycieczkę autokarową po Łodzi z cyklu "Poznajemy swoje miasto".
Wycieczka miała na celu ukazanie historii miasta od początków jej powstania, poprzez rozwój Łodzi przemysłowej. Udział w niej wzięły dzieci 5 i 6 letnie. Plan wycieczki i jej przebieg przygotowałam wraz z panią przewodnik.

Etap wstępny przygotowań:

1. Zredagowałam zawiadomienie o planowanej wycieczce, w którym poinformowałam rodziców o terminie wyjazdu, kosztach, a także przedstawiłam szczegółowy plan zwiedzania, którego celem było dostarczenie informacji z zakresu znajomości historii swojego miasta.

2. Wystąpiłam do Biura Promocji, Turystyki i Współpracy z Zagranicą z prośbą o przekazanie materiałów promocyjnych dotyczących miasta. Otrzymałam publikacje pt. "Atrakcje turystyczne Łodzi" i "1, 2, 3 dni w Łodzi" w ilości wystarczającej dla każdego uczestnika.


REKLAMA

3. Przygotowałam dla każdego dziecka teczkę, w której zamieściłam:

  • dyplom za uczestnictwo w wycieczce z życzeniami dalszego zdobywania wiedzy o swoim mieście,
  • informacje dla rodziców i dzieci dotyczące Łodzi pod hasłem "Przeczytaj mi mamo, przeczytaj mi tato"
  • "Pocztówkę z Łodzi" w formie rysunku do uzupełnienia przez dzieci po powrocie z wycieczki.

    4. Przygotowałam scenariusz wycieczki, listę uczestników oraz materiały i rekwizyty niezbędne podczas jej trwania.

    5. Przeprowadziłam pogadankę na temat bezpieczeństwa podczas jazdy autokarem i podczas poruszania się w mieście.

    Przebieg wycieczki:

    Wycieczka rozpoczęła się na Rynku Starego Miasta.

    Dzieci otrzymały "zaczarowane cukierki" pozwalające na szybkie przyswajanie wiedzy oraz mini przewodnik "Atrakcje turystyczne Łodzi".

    Przewodnik w rękach dzieci okazał się znakomitym pomysłem.

    Dzieci doskonale radziły sobie z czytaniem planu, potrafiły dostosować numer miejsca na planie z zamieszczoną ilustracją i przedstawionym obiektem znajdującym się w zasięgu ich wzroku.

    Na Starym Rynku poznały krótką historię powstania Łodzi.

    Chłopiec przebrany za króla Władysława Jagiełłę przypomniał historyczny moment nadania miastu praw miejskich. Dzieci za pomocą kolorowej wstążki zmierzyły upływ czasu od tej chwili do dnia dzisiejszego.

    Po przejściu do Parku Staromiejskiego poznały ciekawostki przyrodnicze związane z tym miejscem.

    Z parku przeszliśmy na Plac Wolności, a następnie ulicą Piotrkowską do pomnika Trzech Fabrykantów.

    Podczas tego spaceru dzieci zobaczyły budowle znane im wcześniej z fotografii pokazywanych przez mnie w klasie i poznały ich krótką historię.

    Przemieszczając się autokarem w stronę Centralnego Muzeum Włókiennictwa dzieci obserwowały charakterystyczną zabudowę miasta, zwracając uwagę na dominujący czerwony kolor łódzkich fabryk.

    Przed wejściem do muzeum obejrzeliśmy panoramę dawnej fabryki Ludwika Geyera z parku im. Władysława Reymonta. Dzieci zauważyły, że różni się ona kolorem od mijanych tego typu obiektów.

    Zlokalizowały "Białą Fabrykę" w swoich przewodnikach.

    W Centralnym Muzeum Włókiennictwa zapoznały się ze sposobem powstawania tkaniny. Pomogły im w tym zgromadzone rekwizyty takie jak gałązka bawełny, łodygi lnu, zgrzebna wełna i wykonane z nich fragmenty tkanin.

    Potem obejrzały stare krosna i maszyny do produkcji tkanin.

    Na zakończenie wycieczki dzieci otrzymały przygotowane przeze mnie teczki.

    Wycieczka była bardzo udana i spełniła moje oczekiwania i zamierzenia. Dostarczane dzieciom z pozoru dość trudne informacje, przekazane zostały w bardzo przystępny sposób, a zgromadzone rekwizyty uatrakcyjniły wycieczkę.

    Dzieci wróciły bardzo zadowolone, a słowom zachwytu i podziękowań nie było końca. Przyswoiły one bardzo dużo informacji, które przekazały innym dzieciom i rodzicom w formie wypowiedzi słownej i plastycznej.

    Aby otrzymać od dzieci informację zwrotną przeprowadziłam z nimi wywiad wykorzystując metodę niedokończonych zdań, przygotowałam ankiety dla rodziców dotyczące wycieczki, zorganizowałam wystawę prac plastycznych oraz spisałam luźne wypowiedzi dzieci i rodziców, dzielących się ze mną swoimi wrażeniami.

    Mam nadzieję że ucząc dzieci tradycji i kultury regionu, w którym żyją, wywieram pośrednio wpływ na ich rodziców, zmieniając ich sposób patrzenia na otaczający świat.

    Jolanta Osińska
    Przedszkole Miejskie nr 156 w Łodzi


  • Zaświadczenie online



    numer online: 63 gości

    reklama