Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne
Fuga fortepianowa w twórczości kompozytorów XX wieku
Głównym celem niniejszej pracy jest próba pokazania stanu w jakim znajduje się fuga przeszło 250 lat po śmierci cyzelującego jej formę mistrza - J. S. Bacha, a także próba wychwycenia jak największej ilości różnic w podejściu kompozytorów do techniki fugowanej i formy fugi.
Wiek XX jest okresem, w którym ścierają się różne, często przeciwstawne prądy stylistyczne. Dla nas najważniejsze będą nurty obfitujące w różnego rodzaju "fugi", to jest szeroko pojęty postromantyzm, krąg myślenia dwunastodźwiękowego i neoklasycyzm.
W ten sposób nakreślić można klarowny na pierwszy rzut oka podział niemal 70 utworów, do których udało nam się dotrzeć i zająć ich analizą, jednak we wszystkich grupach istnieją utwory mające cechy utworów "granicznych".
Do pracy włączone zostały tylko utwory, w których termin "fuga" nadany został przez kompozytora jako nazwa części lub segmentu utworu; nie będziemy się zajmować innymi częściami utworów cyklicznych i fugami będącymi ćwiczeniami kontrapunktycznymi.
(...)
REKLAMA
Publikacja archiwalna do pobrania z serwera FTP.
UWAGA:
Numer ukazuje się w lewym górnym rogu okna danej publikacji.
|
Jakub Kowalewski
Akademia Muzyczna
im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi