Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
175
rok szkolny
2002/2003

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Kiedy gwiazdka jest już blisko...

W jednym z numerów "Matematyki w Szkole" przeczytałam, że na zaangażowanie uczniów w to, co dzieje się na lekcjach matematyki, największy chyba wpływ ma atrakcyjność zadań. W pełni zgadzam się z tą opinią. W poniższym scenariuszu chciałabym zaproponować wykorzystanie jednego z najpiękniejszych okresów w ciągu roku, czasu Świąt Bożego Narodzenia jako tematu przewodniego na lekcji matematyki.

Scenariusz lekcji matematyki dla klasy I gimnazjum

Temat: "Kiedy gwiazdka jest już blisko..."

Cele:
Głównym celem lekcji jest przede wszystkim kształtowanie umiejętności pracy w zespole, a co za tym idzie, skuteczne porozumiewanie się, analizowanie faktów, negocjowanie, planowanie działań czy wypowiadanie się na forum klasy.

Cele operacyjne:
Uczeń:

  • wykonuje obliczenia w różnych sytuacjach praktycznych,
  • dostrzega kształty figur geometrycznych i nazywa te figury,
  • posługuje się własnościami figur,
  • odczytuje informacje przedstawione w formie tekstu i rysunku.

    Przebieg lekcji:
    1. Czynności organizacyjne:

  • Losowe wybranie pięciu grup poprzez losowanie karteczek związanych z nazwą danej grupy. /patrz załącznik nr 1/
    2. Krótka pogadanka na temat zbliżających się świąt, tradycji świątecznych, potraw wigilijnych, osoby św. Mikołaja.
    3. Przydział pierwszego zadania poszczególnym grupom
  • Zadanie jest jednakowe dla wszystkich grup. /załącznik nr 2/
  • Treść zadania i jego rozwiązanie omawia jedna osoba z klasy.
    4. Przydział drugiego zadania
  • Zadanie jest inne dla każdej grupy /załącznik nr 3/
  • Liczba będąca rozwiązaniem zadania z każdej grupy znajduje się na planszy.
    Pod liczbą ukryte jest jedno ze słów cytatu, który znajduje się w temacie lekcji. Uczeń omawiający zadanie odwraca kartkę z liczbą będącą rozwiązaniem odsłaniając jedno ze słów cytatu (plansza posiada nacięcia, w które wsunięto karteczki z liczbami).
  • Po odsłonięciu cytatu podajemy temat lekcji: "Kiedy gwiazdka jest już blisko ..." - opisujemy i rozpoznajemy figury.
    5. Odczytanie przez jednego z uczniów wiersza, którego fragment jest w temacie lekcji. /załącznik nr 4/
    6. Przydział trzeciego zadania.
  • Uczniowie otrzymują instrukcję oraz materiały (zielony brystol, kolorowe papiery, rurki do napojów, plastelinę, spinacze, jajka po kinder - niespodziance, taśmę), materiały mogą być dowolne. Ważne jest jedynie to, aby każda z grup dostała jednakowe materiały.
  • Przed prezentacją należy zwrócić uwagę na porządek i czystość, jakie należy zostawić. W trakcie prezentacji nie może być bałaganu na stole.
    7. Refleksja
  • Warto porozmawiać na temat pracy w poszczególnych zespołach, na temat przebiegu lekcji.
    8. Praca domowa
  • Wykonaj składaną kartę świąteczną z motywem choinki. Karta ma być wykonana ze sztywnego papieru , a motyw choinki wyklejony z papieru kolorowego.

    W trakcie mojej lekcji uczniowie byli bardzo zaangażowani. Tematyka zadań była im bliska, a samo wykonanie modelu choinki sprawiało po prostu przyjemność. Modele były bardzo różnorodne. Pracy towarzyszyło zaangażowanie, ale również zwyczajna radość. Widać było wyraźnie podział ról w grupach między chłopcami, a dziewczynkami.

    Po mojej lekcji uczniowie mieli wykonać kartę świąteczną na lekcję języka polskiego, na której redagowali życzenia. Lekcja języka polskiego wiązała się tematycznie z lekcją matematyki. Oczywiście nie musi tak być, można poprowadzić tę lekcję, nie wiążąc jej z innymi. Takie zajęcia mogą być prowadzone również w nawiązaniu do innych uroczystości i świąt, /np. Wielkanoc/.

    /załącznik nr 1/

    Kartki z nazwami grup, które rozstawiamy na stołach:

    I - Tradycje świąteczne
    II - Święty Mikołaj
    III - Potrawy wigilijne
    IV - Ozdoby choinkowe
    V - Osoby związane z narodzeniem Jezusa Chrystusa

    Karteczki, które losują uczniowie:

  • Ubieranie choinki.
  • Zasiadanie do stołu z pierwszą gwiazdką.
  • Dzielenie się opłatkiem.
  • Śpiewanie kolęd.
  • Pochodzi a Laponii.
  • Przynosi prezenty.
  • Jeździ saniami zaprzężonymi w renifery.
  • Jego dniem jest 6 grudnia.
  • Kapusta z grzybami.
  • Kutia
  • Pierogi z grzybami
  • Barszcz czerwony z uszkami
  • Bombka
  • Lampka
  • Kokarda
  • Łańcuch
  • Pasterze
  • Józef i Maryja
  • Kacper, Melchior
  • Baltazar

    /załącznik 2/

    Mieszkanie państwa Wiśniewskich przedstawia się tak, jak na rysunku. Na podstawie opisu przydzielcie domownikom odpowiednie pomieszczenia.

    Do wszystkich pomieszczeń w mieszkaniu państwa Wiśniewskich wchodzi się z korytarza.
    Adam i najmłodszy Bartek zajmują jeden pokój, który ma kształt prostokąta. Pokój chłopców znajduje się naprzeciw pokoju rodziców. Pokój rodziców całą jedną ścianą przylega do kuchni, która ma dość nietypowy kształt. Jest trapezem prostokątnym. Najmniejszym pomieszczeniem w mieszkaniu jest pomieszczenie WC. Łazienka znajduje się między pomieszczeniem WC a kuchnią. Najstarszą pociechą państwa Wiśniewskich jest Karolina, która jako jedyna dziewczynka zajmuje osobny pokój.

    /załącznik 3/

    Grupa I
    Jest grudzień. Państwo Wiśniewscy przygotowują się do Świąt Bożego Narodzenia. Każdy z pięcioosobowej rodziny ma swoje obowiązki i zadania. Pomóżcie w tym gorącym okresie uporać się im z tymi zadaniami. Ile państwo Wiśniewscy zapłacą za wykładzinę na korytarz, jeśli metr kwadratowy tej wykładziny kosztuje 26 zł?

    Grupa II
    Jest grudzień. Państwo Wiśniewscy przygotowują się do Świąt Bożego Narodzenia. Każdy z pięcioosobowej rodziny ma swoje obowiązki i zadania. Pomóżcie w tym gorącym okresie uporać się im z tymi zadaniami.
    Pan Wiśniewski postanowił przed świętami położyć w pokoju swoim i żony panele podłogowe. Ile metrów kwadratowych powinien kupić?

    Grupa III
    Jest grudzień. Państwo Wiśniewscy przygotowują się do Świąt Bożego Narodzenia. Każdy z pięcioosobowej rodziny ma swoje obowiązki i zadania. Pomóżcie w tym gorącym okresie uporać się im z tymi zadaniami.
    Karolina ma w swoim pokoju dwa okna o wymiarach 1,8m x 1,2m, które przed świętami ma zamiar umyć. Jaką powierzchnię mają razem te okna?

    Grupa IV
    Jest grudzień. Państwo Wiśniewscy przygotowują się do Świąt Bożego Narodzenia. Każdy z pięcioosobowej rodziny ma swoje obowiązki i zadania. Pomóżcie w tym gorącym okresie uporać się im z tymi zadaniami.
    Pani Wiśniewska wybrała się po prezenty. W jednym ze sklepów zobaczyła takie ogłoszenie:

    Postanowiła kupić Karolinie bluzkę za 72 zł, Adamowi komplet płyt kompaktowych w cenie 85 zł za komplet, zaś najmłodszemu Bartkowi klocki LEGO za 128 zł. Mężowi kupiła dwie koszule po 64 zł za sztukę. Ile pani Wiśniewska zapłaciła za prezenty?

    Grupa V
    Jest grudzień. Państwo Wiśniewscy przygotowują się do Świąt Bożego Narodzenia. Każdy z pięcioosobowej rodziny ma swoje obowiązki i zadania. Pomóżcie w tym gorącym okresie uporać się im z tymi zadaniami.
    Ania robiąc porządki w kuchni znalazła bardzo nietypową blachę do pieczenia ciasta. Blacha ta miała kształt sześcioramiennej gwiazdy, przedstawionej na rysunku. Postanowiła upiec w niej ciasto. Jaką powierzchnię będzie miało to ciasto.

    Wskazówka: Podziel figurę na 6 rombów.

    /załącznik nr 4/

    Kiedy gwiazdka jest już blisko,
    To się zwykle tak przydarza,
    Że wiem o tym bez pytania
    I bez kalendarza.

    Bo przedziwne rzeczy wtedy
    Widać wokół bezustannie:
    Ryby zamiast pływać w stawie
    Pluskają się w wannie.

    Gwiazdki, zamiast świecić w niebie,
    W płatkach śniegu w krąg migocą,
    Jodły, zamiast rosnąć w lesie
    W mieście się zjawiają nocą.

    Więc, gdy widzę ryby w wannie,
    Gwiazdki w śniegu, jodły w mieście
    To już wiem, że lada chwila
    Święta zaczną się nareszcie.

    /załącznik 5/

    Instrukcja dla grupy.
    1. Z dostępnych materiałów zbudujcie choinkę.
    2. Nie musicie użyć wszystkich materiałów.
    3. Figury, jakich możecie używać to trójkąty i czworokąty.
    4. Choinka ma być jak największa.
    5. Choinka ma być stabilna, nie może się przewracać.
    6. Na czubku choinki ma być gwiazda.
    7. Czas wykonania - 20 minut.
    8. Czas prezentacji - 3 minuty.
    9. Prezentacja ma uwzględniać informacje takie jak:

  • Rodzaj materiałów, jakich użyto do budowy poszczególnych elementów modelu choinki,
  • Nazwy i własności figur, z których zbudowano poszczególne elementy modelu.
  • Sposób budowy gwiazdy.

    Maria Zaleska
    Publiczne Gimnazjum w Trąbkach


  • Zaświadczenie online



    numer online: 163 gości

    reklama