Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
1790
rok szkolny
2005/2006

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Test wiadomości i umiejętności z zakresu kultury i literatury średniowiecza, Biblii oraz nauki o języku
(klasa pierwsza liceum ogólnokształcącego, tryb dzienny trzyletni, pięć godzin tygodniowo)

Każdy praktykujący polonista ma świadomość doniosłej roli, jaką spełnia ewaluacja w procesie nauczania. To modne od pewnego czasu słowo nie tylko uzmysławia, jak wiele nasi uczniowie wiedzą, ale i co potrafią. Ewaluacja pozwala też przetestować uczniów na różnych poziomach nauczania w obrębie jednej i kilku szkół.

Przygotowywani na kursie ewaluacji nauczyciele uczą się, jak tworzyć narzędzia pomocne do mierzenia postępów uczniowskich oraz jakości pracy swojej i szkoły, w której pracują.

Test prezentowany poniżej powstał właśnie na zajęciach ewaluacji. Przeprowadziłam go następnie w dwóch liceach ogólnokształcących, co umożliwiło porównanie poziomów opanowania umiejętności i przyswojenia wiadomości. Moim celem przy konstruowaniu tego testu była ucieczka od encyklopedycznego werbalizmu. Uczeń ma przede wszystkim rozumieć pojęcia, kojarzyć je z faktami oraz czytać literaturę. Ta wiedza, a nie zapamiętane wiadomości, często w codziennym życiu niepotrzebne do niczego (chyba tylko jako hasła do krzyżówek), ma umożliwić poruszanie się w świecie znaków kultury. Przy pomocy tego testu chciałam sprawdzić, na ile uczeń już umie myśleć, a na ile będzie się musiał tego nauczyć.

Poniższy test można wykorzystać do powtórek w klasach maturalnych. W jego przygotowaniu pomocne były nie tylko teksty średniowieczne, ale także współczesne, elementy wiedzy o sztuce (gotyk, romanizm), filozofii i nauki o języku. Wszystko to po to, by uatrakcyjnić nauczanie o dawnych epokach i zwrócić uwagę na wielopłaszczyznowość tej wiedzy.

Test jest średnio trudny - pod warunkiem, że młodzież została wcześniej nauczona, jak czytać i pisać testy. Nawet jeśli w tym teście nie wszyscy zdobędą najwyższe wyniki, w następnych - podobnych - mogą poradzić sobie lepiej, wyciągając wnioski ze swoich porażek.

Życzę sukcesów i przyjemności w rozwiązywaniu mojego testu !!!

(...)


REKLAMA

Publikacja archiwalna do pobrania z serwera FTP.

Aby pobrać daną publikację wpisz jej numer:
i naciśnij > > >

UWAGA:
Numer ukazuje się w lewym górnym rogu okna danej publikacji.

Anna Kondracka-Zielińska
I Liceum Ogólnokształcące
im. M. Skłodowskiej-Curie w Szczecinie


Zaświadczenie online



numer online: 70 gości

reklama