Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
180
rok szkolny
2002/2003

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Scenariusz zajęć zintegrowanych dla III klasy specjalnej - "Ptaki odlatujące jesienią"

Scenariusz zajęć dla kl. III szkoły podstawowej specjalnej.

Ośrodek tygodniowy: Jesień w lesie i w parku.

Ośrodek dzienny: Ptaki odlatujące jesienią.

Cel główny: Zapoznanie uczniów z nazwami ptaków odlatujących do ciepłych krajów.

Cele operacyjne:
- uczeń rozpoznaje ptaki odlatujące i pozostające na zimę w Polsce
- uczeń nazywa ptaki odlatujące i pozostające
- potrafi odczytać nazwy ptaków i poprawnie je zapisać
- kształci umiejętność wykonywania działań arytmetycznych ( dodawania i odejmowania) w zakresie 20 bez przekroczenia progu dziesiątkowego
- uczeń rozwija zdolności manualne: kolorowanie i wydzierania.

Środki dydaktyczne:
- ilustracje przedstawiające poszczególne ptaki
- obrazek dziewczynki - wykorzystany do określenia pogody
- etykiety z nazwami ptaków
- karty pracy z działaniami arytmetycznymi
- kolorowanka - papuga
- podręczniki dla III kl. szkoły podst. Specjalnej

Metody pracy:
- metoda ośrodków pracy
- słowne: rozmowa, objaśnienia, instrukcja
- oglądowe: pokaz

Przebieg zajęć:

1. ZAJĘCIA WSTĘPNE:
- Powitanie
- Sprawdzenie listy obecności
- Ustalenie daty( dzień i miesiąc)
- Sprawdzenie pracy domowej
- Obserwacja pogody ( dzieci otrzymują kartki, na których przedstawione są kontury dziewczynki, po omówieniu pogody, dzieci dorysowują dziewczynce potrzebne jej do wyjścia z domu przedmioty np.: parasol, kurtka, buty, itd.)

II. PRACA POZNAWCZA

1. Wprowadzenie w temat: zagadki

(wyjaśnienie dzieciom, że po rozwiązaniu zagadek dowiedzą się, o czym będą dzisiejsze zajęcia).

- Pod dachem ma gniazdo z gliny, na niebie kręci kółka.
Jej przysmak to są muchy,
Cóż to za zwierzę .................... (jaskółka)

- Ma długi czerwony dziób,
Na jednej nodze stoi
Swe gniazdo na dachu splótł
I każda żaba się go boi?................... (bocian)

- Rano nas budzi swym głosem jak dzwonek,
Ten mały, szary ptak to ....................... (skowronek)

2. Rozmowa z dziećmi o innych ptakach, zaprezentowanie uczniom ilustracji wybranych ptaków. Nazywanie ptaków, odczytanie nazw na etykietach, dopasowanie etykiety do konkretnego ptaka.

3. Rozmowa na temat przygotowań zwierząt do zimy (na podst. tekstu str. 58), skupienie się na ptakach. (segregowanie ptaków na zimujące i odlatujące)

4. Podanie tematu lekcji oraz jego zapis na tablicy i w zeszytach

5. Rozdanie dzieciom kart pracy. Zadaniem ucznia jest wycięcie ptaków i ułożenie ich pod ilustracjami i napisami : zima, lato. Po sprawdzeniu i omówieniu wklejenie.

6. Ćwiczenia w pisaniu (ćwicz. 1 i 2 str. 32) - uzupełnianie zdań z luką.

7. Zadania arytmetyczne- uczniowie otrzymują karty pracy z ukrytym ptakiem, rozwiązując zadania, kolorują poszczególne pola

III. EKSPRESJA.

Wykonanie wydzieranki (dzieci otrzymują na kartkach formatu A4 kontury ptaka, ich zadaniem jest wyklejenie konturów kawałeczkami kolorowego papieru).
Ocena i wybór najlepszej pracy.

IV. ZAJĘCIA KOŃCOWE.

Podsumowanie zajęć, powtórzenie najważniejszych informacji, ocena aktywności uczniów na lekcjach, podanie pracy domowej, pożegnanie.

(...)

Praca w pełnej wersji wraz z załącznikami dostępna na naszej płycie CD

mgr Małgorzata Smul
Zespół Szkół Specjalnych Nr 1 Gdańsk-Wrzeszcz


Zaświadczenie online



numer online: 68 gości

reklama