Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne
Jak wpłynąć na odbiorcę, by robił, co mu każemy i jeszcze był przekonany o swojej racji ? - rozważania o perswazji w języku.
Propozycja scenariusza lekcji języka polskiego w szkole średniej.
Chyba najgorszy w szkole jest okres tzw. bezpodręcznikowy, gdy już trzeba przeprowadzać lekcje, a uczniowie z różnych powodów nie mają jeszcze podręczników. Dlatego - aby już realizować materiał, a do tego pokazać uczniom, co może się dziać na naszych lekcjach - staram się na tyle uatrakcyjnić materiał (czytaj: powiązać go ze współczesnością i zagadnieniami językowymi), aby bawiąc się, uczniowie mogli się też czegoś nauczyć. Na ogół zaczynam od pojęcia języka, komunikacji językowej, funkcji języka i aktów mowy. Dosyć ciekawym i aktualnym zagadnieniem jest jak wywierać wpływ na naszych odbiorców, a młodzi ludzie stykają się z tym nie tylko w reklamach, ale również w przemówieniach (kampanie wyborcze, kazania, wykłady).
Poniżej prezentuję przykładowy scenariusz do lekcji o perswazji. Ta propozycja ma chociażby taką zaletę, że można ją przeprowadzić w "odcinkach", tzn. najpierw (początek roku szkolnego) część poświęconą perswazji w tekstach współczesnych, a np. w drugim semestrze część poświęconą perswazji w tekstach renesansu (Skarga, Modrzewski). Można też zrealizować ją od razu w całości, gdy ktoś woli układ materiału problemowy i nie podąża na lekcjach według chronologii epok.
W swej pracy często korzystam z dodatkowych materiałów, bo prawdopodobnie nie ma jednego doskonałego podręcznika, który zadowoliłby każdego nauczyciela.
(...)
REKLAMA
Publikacja archiwalna do pobrania z serwera FTP.
UWAGA:
Numer ukazuje się w lewym górnym rogu okna danej publikacji.
|
Anna Kondracka-Zielińska
I Liceum Ogólnokształcące
im. M. Skłodowskiej-Curie w Szczecinie