Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
1939
rok szkolny
2005/2006

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Obraz młodego pokolenia w wybranych tekstach hip-hopowych (na podstawie utworów grup "Ostr" i "Kaliber44")

...człowiek powinien pracować nad sobą,
a treścią hip-hopu jest wymiana myśli...
(DJ TOmekk)

Granice mojego języka są granicami mojego świata.
(L. Wittgenstein)

Dlaczego taki temat ?

Celem poniższego artykułu jest rozważenie, jak wygląda obraz młodego pokolenia w tekstach grup hip-hopowych, czyli w muzyce coraz chętniej słuchanej przez młodzież, przez nią i właśnie dla niej tworzonej. Interesujące wydają się również określone funkcje języka dominujące w tych utworach, bo z nich wyłania się nastawienie emocjonalne do otaczającej rzeczywistości. Czytanie i słuchanie tekstów hip-hopowych uzmysławia zależność używanego języka od kultury i warunków życia (kształtują one język, by mógł on determinować sposób ujmowania świata). Język tej grupy (hip-hop, którego "elementami składowymi" są rap, break dance i graffiti) zdecydowanie wyróżnia pewne obiekty (np: miasto postrzegane jako teren ścierania się grup różnych interesów) i wiąże z nimi zespół cech, wyobrażeń i przekonań (np: ziomale są odbierani pozytywnie, bo to przedstawiciele "swoich", natomiast lepaki to "frajerzy", czyli przedstawiciele grup nieakceptowanych). Ma on też określone cechy gramatyczne (np: pojawiają się błędy w zakresie fleksji, ale pełna poprawność wykluczałaby "soczystość", autentyczność i spontaniczność tego języka; w zakresie słowotwórstwa i frazeologii widać dużą kreatywność, np: rozbicie utartych związków i neologizmy oraz zapożyczenia adaptowane do polszczyzny z angielskiego). Ponadto warto zwrócić uwagę na sensy metaforyczne i symboliczne oraz bogaty zestaw porównań (wymyślanych na bieżąco, np: pokazywać prawdę jak Figura pierś), gdyż to one świadczą o oryginalności i pewnej hermetyczności tego języka. W końcu nie każdy umie tak szybko i zaskakująco rymować ! Podobne analizy języka młodego pokolenia i słuchanych przez nich tekstów mają sens, bo przyczyniają się do wzajemnego zbliżenia społeczności używających innych kodów w obrębie tego samego języka.

(...)


REKLAMA

Publikacja archiwalna do pobrania z serwera FTP.

Aby pobrać daną publikację wpisz jej numer:
i naciśnij > > >

UWAGA:
Numer ukazuje się w lewym górnym rogu okna danej publikacji.

Anna Kondracka-Zielińska
I Liceum Ogólnokształcące
im. M. Skłodowskiej-Curie w Szczecinie


Zaświadczenie online



numer online: 159 gości

reklama