Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
2062
rok szkolny
2005/2006

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Pojęcie szczęścia na motywach wybranych myśli filozofii antyku

"Głos ciała [brzmi]: nie być głodnym, nie pragnąć, nie marznąć.
Ktoś, kto to wszystko ma i ma nadzieję, że mieć będzie,
i z Zeusem może się bić o szczęście".
Epikur, Gnomologium Vaticanum, 33

Szczęście jest pojęciem, które każdy z nas traktuje w różny sposób. Zwykle trudno jest je nawet dokładnie zdefiniować, gdyż każdemu z nas kojarzy się z czymś innym. Często dążąc do własnego szczęścia, stajemy się przyczyną nieszczęścia innych.

Współczesne koncepcje życia szczęśliwego opierają się bardziej na wyższych ideałach bądź nieosiągalnych pułapach. Uważa się, że szczęście osiąga się w sposób równy miłości przez co samo szczęście utożsamiane jest z uczuciem. Mogłoby się zdawać, że szczęście, samo przez się, "po prostu jest", w każdym z nas. Podstawą do takiego mniemania mogą być doznania własne, innych bądź też lektura.


REKLAMA

By jednak zrozumieć istotę szczęścia należy cofnąć się do samego początku - pradziejów, Starożytności. To ona dała początek temu co znamy we współczesnym świecie. Starożytni filozofowie, użyjmy terminu "mędrcy", gdyż filozofia była odrębną, nauką, swoistym novum, z czasem dopiero rozpoznanym i wyodrębnionym jako nauka, nie utożsamiali bowiem pojęcia "szczęście" z uczuciem. Dla nich był to swego rodzaju "wyższy przymiot", do osiągnięcia którego dążyli i na którym opierali swe nauki. Uważali, że szczęście (wyższy przymiot), jest możliwe do osiągnięcia, przy pomocy innych środków, takich, jakim wierni byli zwolennicy innych nurtów filozoficznych. Tak więc samo szczęście nie istniało, ale można było je osiągnąć. Osiągnięcie go natomiast było spełnieniem życia ludzkiego.

Koncepcje życia szczęśliwego były stałe. Narastający i nurtujący problem w postaci pytania "czym jest szczęście?", doprowadził do wyodrębnienia się "pro et contra". I chociaż wydawać by się mogło, że najlepszą metodą przedstawienia istoty tej pracy jest ich wyszczególnienie, lepszym wydaje się jednak porównanie nurtów i idei przyświecających najznamienitszym propagatorom życia szczęśliwego.

(...)


REKLAMA

Publikacja archiwalna do pobrania z serwera FTP.

Aby pobrać daną publikację wpisz jej numer:
i naciśnij > > >

UWAGA:
Numer ukazuje się w lewym górnym rogu okna danej publikacji.

Małgorzata Łukasiak
Publiczna Szkoła Podstawowa w Budziszewicach


Zaświadczenie online



numer online: 69 gości

reklama