Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
2128
rok szkolny
2005/2006

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Pozytywne i negatywne strony korzystania z komputera przez dzieci w wieku przedszkolnym

Na podstawie obszernej literatury przedmiotu z której skorzystałam, chciałam otrzymać odpowiedzi na następujące pytania:

1. "Jakie korzyści dla dzieci niesie korzystanie z komputera?",
2. "Jakie zagrożenia niesie nieumiejętne korzystanie z komputera?"


REKLAMA

Nie ma wątpliwości, że komputer jest nowoczesnym narzędziem edukacyjnym o szerokich możliwościach zastosowań. Jednak to od nas, rodziców i nauczycieli zależy w jaki sposób dziecko z niego skorzysta. Przy odpowiednim doborze gier i programów edukacyjnych wypływa szansa korzystnego rozwoju osobowości przedszkolaków. Cóż takiego tkwi w grach komputerowych, że można siedzieć przed monitorem długie godziny, zapominając nie tylko o obowiązkach, ale także spaniu i jedzeniu? W czym przyjemność, jaką odczuwa gracz? Wypada się nad tym poważnie zastanowić.

Pierwsza rzecz, którą można na ten temat powiedzieć, to proste stwierdzenie, że gra dostarcza rozrywki, spełnia funkcję ludyczną, zabawową. Ale dlaczego gra komputerowa dostarcza lepszej rozrywki niż kino, czy telewizja? Otóż posiada jedną, niespotykaną w innych mediach cechę - interaktywność. Interaktywność to sprawa najważniejsza. Gracz nie jest biernym odbiorcą, ale aktywnym uczestnikiem zabawy. Oto gracz może aktywnie brać udział w zabawie, bez koniecznej potrzeby angażowania innych osób. To on sam może wpływać na przebieg akcji w grach, ma swobodę w doborze sposobu działania w osiąganiu wyznaczonego celu. Dziecko samo uczy się podejmowania decyzji, samodzielności, radzenia sobie w nowych sytuacjach. Dziecko pracujące z komputerem nie zawsze zrobi wszystko dobrze, a gra komputerowa zapewnia komfortowe poczucie bezpieczeństwa. Przegrana niczym nie grozi. Dziecko uczy się znajdywać błędy i je poprawiać. Zawsze można powrócić do zapisanego stanu gry, a w najgorszym razie zacząć od nowa. Większość gier umożliwia dowolny wybór poziomu trudności, dostosowanie do własnego tempa, daje więc możliwość regulacji poziomu pobudzenia. Wygrane wzmacniają poczucie własnej wartości. Wszystko to powoduje wzrost poczucia sukcesu, sprawczości i kontroli. Gra komputerowa jest czymś, co można niemal w nieskończoność zgłębiać, uzyskując coraz to lepsze wyniki, dążąc do absolutnego mistrzostwa. Gry komputerowe umożliwiają pogrążenie się w zabawie na długie godziny, zapewniają dużo emocjonujących przeżyć, zastępując jednocześnie towarzystwo innych osób.

Dzieci w wieku 5-ciu i 6-ciu lat uwielbiają zabawy tematyczne, co wiąże się z wchodzeniem w określoną rolę. W grach dzieci utożsamiają się z wyimaginowanym bohaterem, decydują o jego postępowaniu, wpływać mogą na wyimaginowaną rzeczywistość, co sprzyja poszerzaniu wyobraźni.

(...)


REKLAMA

Publikacja archiwalna do pobrania z serwera FTP.

Aby pobrać daną publikację wpisz jej numer:
i naciśnij > > >

UWAGA:
Numer ukazuje się w lewym górnym rogu okna danej publikacji.

Ewelina Gębka


Zaświadczenie online



numer online: 175 gości

reklama