Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
241
rok szkolny
2002/2003

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Czy warto wykorzystywać video na lekcjach języków obcych ?

Korzystanie z magnetowidu w klasie jest atrakcyjnym źródłem prezentowania aktualnych wiadomości, filmów dokumentalnych, przygodowych jak i komedii. Nagrania video mogą wnieść niezwykłe urozmaicenie, nadać kolorytu lekcjom. Jednakże należy mieć na uwadze, co chcemy osiągnąć używając tej techniki, czyli jaki jest cel naszych zajęć (np.: czy jest to prezentowanie treści na dany temat, czy też technik komunikacji językowej). Video może być wykorzystywane do każdej z tych dziedzin, ale musimy pamiętać by nie realizować wszystkich celów jednocześnie. Jeżeli na przykład chcemy przybliżyć naszym uczniom temat sportu to fragment filmu, ukazujący jedną dziedzinę sportu popularnego w jakimś kraju może być wspaniałą okazją do zaprezentowania tego tematu a także może być podstawą do rozbudowania i poszerzenia słownictwa z tej dziedziny. Natomiast gdy chcemy popracować z uczniami nad dialogami, to wywiad z jakimś słynnym sportowcem byłby najlepszy. W takiej sytuacji można się skupić na umiejętności prowadzenia rozmowy, doboru i zadawania pytań, co uczniom zawsze sprawia kłopoty.


REKLAMA

Najważniejszą rzeczą w przygotowaniu lekcji z video (i nie tylko) jest jasne postawienie sobie celu lekcji, czyli określenie co uczeń ma wynieść z tej lekcji - i to powinno determinować wybór fragmentu filmu. W każdym przypadku fragment przedstawionego materiału nie może być za długi (ok. 10 min). Ponadto przed pokazem powinniśmy zastosować tzw. "warm-up" - by oglądający mógł wejść w temat (przypomnieć sobie słownictwo, którym umie się już posłużyć). Im niższy poziom znajomości języka reprezentują uczniowie tym wprowadzenie powinno być lepsze. Jednym z doskonałym sposobów wprowadzenia jest pokazanie filmu bez ścieżki dźwiękowej, co umożliwia uczniom przewidywanie a w konsekwencji znacznie ułatwia zrozumienie programu. Bardzo ważne jest byśmy przed projekcją bardzo dokładnie określili, czego od naszych widzów oczekujemy (czy całościowego, ogólnego zrozumienia, czy też zależy nam na wychwyceniu przez nich konkretnych szczegółów). Obecnie jest wiele programów łatwo dostępnych dla młodzieży w języku obcym (np.: MTV, Discovery, CNN).

Wydaje mi się celowe przeprowadzenie kilku zajęć pod tym kątem aby zachęcić swoich uczniów do systematycznego oglądania. Uczniowie którzy są jeszcze na dość niskim poziomie języka tym bardziej wymagają przygotowania do oglądania takiego programu. Bardzo dobrym pomysłem, (który wykorzystuję w swojej pracy) jest przyniesienie artykułów z gazet, w których jest poruszana ta sama tematyka co w filmie. Temat powinien być tak dobrany by młodzież była nim zainteresowana i aby był, choć częściowo znany im w ich języku ojczystym. Zwrócenia młodzieży uwagi na słowa - klucze, wyrażenia w tekście bardzo pomaga w zrozumieniu filmu, a szczególnie tym, którzy są, tzw. wzrokowcami. Oglądanie filmów jest o wiele pełniejsze i łatwiejsze niż słuchanie taśm audio, - dzięki wykorzystaniu zmysłu wzroku. Film jest doskonałym środkiem pozwalającym na przygotowanie uczniów do późniejszego zrozumienia nagrań bez efektów wizualnych, nawet na trudniejszym poziomie i jest świetnym sposobem na urozmaicenie lekcji podręcznikowych.

Grażyna Skałka
Zespół Szkół Chemicznych w Krakowie


Zaświadczenie online



numer online: 92 gości

reklama