Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
2411
rok szkolny
2005/2006

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Program autorski terapii dla dziecka 6-letniego o jednorocznym oddziaływaniu, z zaburzoną małą motoryką

Jednym z najważniejszych celów przedszkola jest doprowadzenie dziecka do jak najpełniejszego rozwoju i osiągnięcia dojrzałości szkolnej.

Do najczęściej spotykanych opóźnień i braków rozwojowych należy obniżony poziom sprawności manualnej czyli zaburzenia w zakresie małej motoryki.

Mała motoryka - odnosi się głównie do czynności związanych z użyciem palców i dłoni. Czynności te pobudzane są głównie poprzez naśladownictwo. Na rozwój małej motoryki składają się następujące umiejętności;

  • Kontrolowane ruchy rąk i palców
  • Chwytanie przedmiotów jedną ręką bez pomocy
  • Manipulowanie przedmiotami w celu wykonania zadania
  • Skoordynowane użycie obu rąk

    W rozwoju człowieka pojawia się moment, kiedy potrafi zrobić na czymś określony znak. Mazanie po papierze w formie zabawy ma za zadanie wykształcić w pełni umiejętność chwytania palcem wskazującym i kciukiem. Z bazgrania, malowania palcem dziecko przechodzi do użycia kredki, ołówka a później mazaka. W ten sposób uczy się trzymania pióra.

    Zajęcia terapeutyczne prowadzone przez nauczyciela mogą wpłynąć na znaczną poprawę sprawności dziecka i zapewnić mu lepszy start w szkole. Dzieci, które mają zaburzoną małą motorykę rysują bardzo mało i niechętnie. Z czasem nabierają przekonania, że nie potrafią rysować i rezygnują z prób przezwyciężania trudności.

    Pracę z dzieckiem o słabej sprawności manualnej najlepiej jest zacząć od zajęć manualnych takich jak lepienie z plasteliny czy malowanie. Bardzo ważne jest aby pierwsze prace były dość łatwe do wykonania i dawały możliwość uzyskania ciekawych efektów plastycznych.

    Usprawniając rękę dziecka musimy stopniowo przechodzić od zadań łatwych, prostych do coraz trudniejszych, wymagających wykonania coraz drobniejszych, precyzyjniejszych ruchów.

    Ważne jest również przekonanie rodziców dzieci o obniżonej sprawności manualnej do współpracy z nauczycielem. Należy wdrożyć ich do kontrolowania prac manualnych swoich pociech oraz do przestrzegania wcześniej ustalonych reguł.

    Takie postępowanie może uchronić dziecko przed niepowodzeniami w nauce w klasie I oraz niechęci do szkoły.

    (...)


    REKLAMA

    Publikacja archiwalna do pobrania z serwera FTP.

    Aby pobrać daną publikację wpisz jej numer:
    i naciśnij > > >

    UWAGA:
    Numer ukazuje się w lewym górnym rogu okna danej publikacji.

    mgr Ewa Żerko


  • Zaświadczenie online



    numer online: 62 gości

    reklama