Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne
Literacka aktywność dzieci w wieku wczesnoszkolnym
Opracowanie teoretyczne poparte przykładami z praktyki szkolnej.
Aktywność literacka dzieci nie stanowi odrębnej działalności. Jest ona wynikiem twórczej postawy człowieka. Wg Lowenfelda postawę twórczą człowieka określają następujące cechy:
wrażliwość na problemy, tzw. dyspozycja wrażeniowa. Jest to wrażliwość na przeżycia pozwalająca dostrzegać rzeczy niezwykłe, odkrywać subtelności;
otwartość myśli. Oznacza ona gotowość do kojarzenia wielu możliwych idei z jednym przedmiotem;
oryginalność. Przejawia się w wytwarzaniu pomysłów rozwiązania problemu;
mobilność, czyli możliwość szybkiego przystosowania się do nowych sytuacji, reagowanie na zmiany;
analiza połączona ze zdolnością do abstrakcji. Człowiek, poprzez dostrzeganie szczegółów, drobnych różnic odkrywa oryginalność;
synteza. Polega na gromadzeniu wielu szczegółów, by uczynić z nich nową całość.
Kształtując, rozwijając te cechy wyzwalamy twórczą aktywność dziecka. To z kolei jest niezbędne do jego ogólnego rozwoju. Twórczość sprawia, że dziecko jest szczęśliwe, radosne, bogaci swą osobowość, ma świadomość własnego istnienia.
(...)
REKLAMA
Publikacja archiwalna do pobrania z serwera FTP.
UWAGA:
Numer ukazuje się w lewym górnym rogu okna danej publikacji.
|
Miłosława Krowicka
Szkoła Podstawowa nr 34 w Rybniku