Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne
Analiza i opis przypadku dydaktyczno-wychowawczego "Polubić matematykę"
Identyfikacja problemu
Od początku mojej pracy zawodowej zaobserwowałam ogólną niechęć uczniów do matematyki. Większość uważała, że matematyka jest trudna, więc
i tak się jej nie nauczą. W tym przekonaniu utwierdzali ich jeszcze starsi koledzy, a często nawet rodzice. Wielu uczniów miało poważne braki
w opanowaniu materiału programowego z klas młodszych. Tylko nieliczni aktywnie uczestniczyli w lekcji i byli zainteresowani aktualnie realizowanym tematem. Byli to uczniowie najlepsi, osiągający dobre i bardzo dobre wyniki
w nauce ze wszystkich przedmiotów nauczania.
Geneza i dynamika zjawiska
Obserwowałam systematycznie uczniów na zajęciach lekcyjnych, często
z nimi rozmawiałam na temat trudności w uczeniu się matematyki, przeprowadziłam szereg rozmów indywidualnych z rodzicami, wysłuchiwałam opinii innych nauczycieli, nawiązałam kontakt z nauczycielami matematyki
z innych szkół.
Analiza poczynionych przeze mnie obserwacji oraz wniosków z przeprowadzonych rozmów pozwoliła mi określić następujące przyczyny zjawiska:
1. Trudny i obszerny program nauczania matematyki w szkole podstawowej.
2. Brak czasu na wykonanie odpowiedniej ilości ćwiczeń utrwalających.
3. Słabo opanowana w klasach młodszych sprawność rachunkowa.
4. Trudności w zrozumieniu przeczytanego tekstu.
5. Negatywne nastawienie do przedmiotu, często podtrzymywane jeszcze przez starszych kolegów i rodziców.
6. Brak wiary we własne możliwości.
(...)
REKLAMA
Publikacja archiwalna do pobrania z serwera FTP.
UWAGA:
Numer ukazuje się w lewym górnym rogu okna danej publikacji.
|
Małgorzata Galanciak
ZSO Stara Wojska