Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
2743
rok szkolny
2005/2006

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Opis i analiza pracy z uczniem z podejrzeniem o zespół Aspergera

Identyfikacja problemu

Zespół Aspergera jest to zaburzenie rozwoju mieszczące się w spektrum autyzmu. Charakteryzuje się upośledzeniem komunikacji dwustronnej, komunikacji słownej i pozasłownej, niechęcią do zaakceptowania zmian, brakiem giętkości myślenia oraz bardzo szczególnymi zainteresowaniami. Mocną stroną osób z zespołem Aspergera jest zapamiętywanie faktów, dat, postaci.

Michał rozpoczął naukę w klasie pierwszej we wrześniu 2003r. Po uroczystej akademii rozpoczynającej nowy rok szkolny zgłosili się do mnie rodzice chłopca z opinią Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Dowiedziałam się, że opanował wiadomości i umiejętności dydaktyczne z zakresu klasy "0" na dobrym poziomie i może rozpocząć naukę w klasie pierwszej. Od pierwszego dnia pobytu Michała w szkole zwróciło moją uwagę dziwne jak na siedmiolatka zachowanie chłopca. Miał duże problemy w nawiązywaniu kontaktów z dziećmi, zachowywał się z rezerwą w stosunku do innych osób. Unikał kontaktu fizycznego i wzrokowego. Kiedy ktoś go dotykał, reagował agresją, kopał i uderzał pięściami, nawet nauczycieli. Nie chciał brać udziału w zespołowych grach i zabawach. Podczas zajęć w szkole Michał często uśmiechał się lub chichotał bez uzasadnionego powodu, kilka a nawet kilkanaście razy powtarzał wybrany wyraz lub zdanie, jego gesty i mimika często były nieadekwatne do danej sytuacji. Na początku roku szkolnego w czasie lekcji wchodził pod stolik i nie chciał spod niego wychodzić, nie reagował na polecenia nauczycieli. Nie potrafił usiedzieć na krześle często na nim stawał, kładł się lub siadał na stoliku. Nie chciał wykonywać prac plastycznych i technicznych. Często nie udzielał odpowiedzi, kiwał tylko głową na "tak" lub na "nie". Zdarzało się, że w czasie zajęć wstawał i dłońmi głaskał ścianę lub chodził po ustalonym przez siebie okręgu, często machał rękami lub palcami, lubił się kręcić wokół własnej osi, manipulować różnymi przedmiotami, wprawiać je w ruch wirowy. Swoje niezadowolenie okazywał krzykiem, wyciem. Miał problemy z samodzielnym ubieraniem się, zwłaszcza z wiązaniem butów. Już w przedszkolu zachowywał się w ten sposób. Udało mi się namówić rodziców na wizytę u psychologa. Po badaniach lekarz wystawił zaświadczenie o podejrzeniu o zespół Aspergera.

(...)


REKLAMA

Publikacja archiwalna do pobrania z serwera FTP.

Aby pobrać daną publikację wpisz jej numer:
i naciśnij > > >

UWAGA:
Numer ukazuje się w lewym górnym rogu okna danej publikacji.

mgr Anna Mirlak


Zaświadczenie online Certyfikat publikacji



numer online: 107 gości

reklama

Księgarnia HELION poleca: