Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
2769
rok szkolny
2005/2006

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Bajkoterapia w Domu Dziecka

Pomysł skonstruowania programu relaksacyjno- terapeutycznego adresowanego do dzieci przebywających w Domu Dziecka zrodził się w wyniku mojej długoletniej pracy w tej placówce (15 lat), wieloletniego doświadczenia na stanowisku wychowawcy i wieloletniej obserwacji zachowań dzieci, ich potrzeb, nastrojów, lęków, bagażu doświadczeń życiowych z jakim do nas przybywają.

Kompensacja doznanych przez wychowanków krzywd i urazów psychicznych wymaga długotrwałej pracy terapeutyczno-wychowawczej i zapewnienie im pozytywnych doświadczeń, wzorców zachowań, alternatyw na każdy problem i każdą sytuację trudną.

Dzieci przebywające w placówce, takiej jak nasza są z reguły słabiej rozwinięte w stosunku do rówieśników zarówno pod względem intelektualnym, fizycznym, jak i społecznym. Ponadto przejawiają zaburzenia natury emocjonalnej oraz zaburzenia zachowania. Najczęściej są to: nadpobudliwość psychoruchowa, objawy nerwicowe typu lęki, trudności z zasypianiem, moczenie się nocne, choroba sieroca. Jeszcze jednym czynnikiem odróżniającym dzieci w domach dziecka od przeciętnej populacji szkolnej jest konieczność dostosowywania się do ograniczeń placówki- wychowanek ma tutaj o wiele mniejsze szanse na odnalezienie siebie jako odrębnej jednostki, bowiem funkcjonuje w większości działań jako grupa.

Program kieruję do dzieci w różnym wieku, znajdujących się w grupie wychowawczej. Staram się w ten sposób pokazać dzieciom, że mimo przebywania na co dzień razem wielu rzeczy tak naprawdę nie wiedzą o sobie, o swoich kolegach, koleżankach, rodzeństwie. Chciałabym działając terapeutycznie spowodować zmniejszenie wewnętrznego napięcia u dzieci, odblokować je, spowodować, że staną się bardziej pogodne, weselsze, otwarte na świat i na to, co je otacza w życiu codziennym.

Program kieruję również do wychowawców placówek opiekuńczo-wychowawczych, aby uzmysłowić im indywidualizm każdego dziecka, aby umieli otworzyć się na potrzeby tego dziecka, aby udało im się zniwelować jego wewnętrzne napięcie i problemy w sposób innowacyjny, mniej konwencjonalny, który da radość i przyjemność nie tylko wychowankom, ale także i im samym.

Ważne jest, aby prowadząc takie zajęcia nie osądzać dzieci, nie podpowiadać im własnych myśli, nie dawać wzorców własnych zachowań. Należy traktować i przyjmować dzieci takimi, jakimi są.

Zajęcia prowadzone są na zasadzie treningu interpersonalnego wspieranego terapią rysunkiem i terapią bajką.

(...)


REKLAMA

Publikacja archiwalna do pobrania z serwera FTP.

Aby pobrać daną publikację wpisz jej numer:
i naciśnij > > >

UWAGA:
Numer ukazuje się w lewym górnym rogu okna danej publikacji.

mgr Małgorzata Dobroć
Dom Dziecka w Stargardzie Szczecińskim


Zaświadczenie online



numer online: 139 gości

reklama