Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
2798
rok szkolny
2005/2006

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Zestaw ćwiczeń logopedycznych wykorzystywanych podczas wprowadzenia głosek w klasie I

Poniższa publikacja opracowana jest na bazie realizowanego w klasie I Szkoły Podstawowej podręcznika Stanisławy Łusiak i Heleny Petkiewicz "Wesoła szkoła".

Autorka proponuje zestaw wybranych ćwiczeń logopedycznych (z opracowanej całości), które przeprowadziła w klasie I w trakcie zajęć edukacji polonistycznej podczas wprowadzenia głosek na bazie wyrazu podstawowego.

Na początku roku szkolnego autorka przebadała wymowę uczniów w klasie I. Badania wykazały, że największy % wad wymowy u uczniów stanowi seplenienie. Następną najczęściej występującą wadą jest reranie. U dwojga uczniów stwierdzono bezdziwięczność. Poza tym sporo uczniów mówi niewyraźnie. Nie słychać dokładnie końcówek wyrazów. Niektórzy uczniowie nie potrafią wypowiedzieć nawet krótszych zdań bez brania dodatkowych wdechów powietrza.

Proponowane ćwiczenia dotyczą głosek: s, c, z, dz oraz sz, cz, ż, dż, z którymi uczniowie klas młodszych mają najwięcej problemów w wymowie.

Autorka uznała, że wprowadzenie dodatkowych ćwiczeń na zajęciach szkolnych usprawni u uczniów aparat oddechowy, język i wargi. Uczniowie będą wiedzieli jak prawidłowo ułożyć narządy mowy przy wymowie danej głoski. Poprzez zaś ćwiczenia artykulacyjne uczniowie utrwalą poprawną wymowę głosek.

Uczniowie na zajęciach korzystali z lusterek w trakcie wykonywania ćwiczeń narządów mowy (ćwiczenia oddechowe, języka, warg). Następnie autorka (logopeda i zarazem nauczycielka kształcenia zintegrowanego w tejże klasie) wyjaśniła uczniom ułożenie narządów mowy podczas artykulacji danej głoski, a uczniowie dokonywali korekty przed lusterkiem. Potem uczniowie przechodzili do ćwiczeń artykulacyjnych danej głoski (ćwiczenia głoski w izolacji, sylabach, zadaniach wierszyku opartym tematycznie na wyrazie podstawowym).

Efektem przeprowadzonych dodatkowo ćwiczeń logopedycznych u uczniów w trakcie zajęć szkolnych w klasie I było:
- wydłużenie fazy wydechowej (uczniowie wypowiadali dłuższe ciągi wyrazowe bez dodatkowych wdechów powietrza),
- usprawnienie pracy języka i warg,
- wypracowanie zręcznych i celowych ruchów narządów mowy,
- utrwalenie prawidłowej wymowy danej głoski,
- wypowiadanie poprawniej wyrazów z danymi głoskami,
- popełnianie mniej błędów w pisowni (uczniowie słuchowo rozróżniali głoski, głównie głoski opozycyjne),
- wyraźniejsze odczytywanie tekstów i wierszy.


REKLAMA

Publikacja archiwalna do pobrania z serwera FTP.

Aby pobrać daną publikację wpisz jej numer:
i naciśnij > > >

UWAGA:
Numer ukazuje się w lewym górnym rogu okna danej publikacji.

mgr Arleta Kubacka-Gill


Zaświadczenie online



numer online: 55 gości

reklama