Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
280
rok szkolny
2002/2003

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Rola konkursów czytelniczych w pracy biblioteki szkolnej

Z bólem serca trzeba stwierdzić, że pozycja książki we współczesnym świecie z roku na rok maleje. Dla wielu uczniów książka nie stanowi szczególnej wartości. Mnogości błędów ortograficznych, stylistycznych sugerują, że kontakt młodzieży ze słowem drukowanym jest sporadyczny. Duży wpływa na stosunek do książki i stan czytelnictwa ma model spędzania wolnego czasu zdominowany przez obcowanie z multimediami. Literatura w obliczu rozwoju środków masowego przekazu ma mniejsze możliwości oddziaływania. Tym bardziej staje się konieczne, aby młody człowiek miał pewne predyspozycje skłaniające go do czytania i powodujące, że mimo braku atrakcyjnej oferty spędzania wolnego czasu, sięgnie po książkę, bo czuje taką wewnętrzna potrzebę.

Z moich doświadczeń pedagogicznych wynika, że dzieci bardzo lubią konkursy czytelnicze i związaną z nimi rywalizacje, a przede wszystkim pociąga je nadzieja na otrzymanie nagrody , bo konkurs bez nagrody choćby symbolicznej przestaje mieć wartość. Sprawa nagród to sprawa dyskusyjna. Niektórzy twierdzą, że nagradzanie uczy dzieci interesowności, patrzenia na wspólną rozrywkę i pracę nie pod kątem trwałych korzyści umysłowych, lecz konkretnej opłacalności. Najistotniejszą nagrodą jest pochwała, uznanie wyrażone wobec innych uczniów, na uroczystym zebraniu podsumowującym wyniki konkursu. Prócz tego uczestnicy mogą otrzymać symboliczne nagrody rzeczowe, książki z dedykacją stanowiące trwałą pamiątkę sukcesu i zarazem bodźiec do dalszego czytania.


REKLAMA

Konkursy mogą być organizowane jako forma niezależna, albo, co lepiej się sprawdza, być jednym z elementów długofalowej akcji, większej imprezy, której towarzyszy wystawa lub spotkanie z autorem . Zawsze jasno określić cel konkursu, jego temat, ustalić wiek uczestników. Można przygotować edycje konkursu dla dzieci młodszych. Np. 6- 10-letnich, i dla starszych 11-12-letnich na ten sam temat, ale oczywiście o zupełnie innej skali trudności.

Inny podwójny konkurs to rysowanie ilustracji do dowolnej książki, a następnie odgadywanie przez pozostałe dzieci, z jaką książką wiąże się dany rysunek. Wygrywa ten kto potrafi odgadnąć najwięcej rysunków.

Konkursowi muszą towarzyszyć szczegółowe zasady, sformułowane jasno i przejrzyście, zrozumiałe dla dzieci łącznie z zasadami punktowania i nagradzania. Ważne jest podanie , kto będzie oceniał przebieg konkursu, termin, w jakim ma się odbyć, miejsce i czas zakończenia.


REKLAMA

Publikacja archiwalna do pobrania z serwera FTP.

Aby pobrać daną publikację wpisz jej numer:
i naciśnij > > >

UWAGA:
Numer ukazuje się w lewym górnym rogu okna danej publikacji.

Ewa Cetnarowska
Szkoła Podstawowa w Wysowej


Zaświadczenie online



numer online: 149 gości

reklama