Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
2985
rok szkolny
2005/2006

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

"Miodowa zabawa w ulu" dobrym sposobem na przyswojenie wiedzy z zakresu edukacji przyrodniczo-ekologicznej

Edukacja przyrodniczo-ekologiczna w przedszkolu stwarza dzieciom możność wielostronnego kształcenia, w którym przyswajaniu treści towarzyszy przeżywanie, odkrywanie, a następnie działanie na rzecz przyrody i środowiska stworzonego przez człowieka tylko wtedy, gdy człowiek posiądzie bagaż konkretnych przeżyć i doświadczeń. W ten oto sposób dzieci z Filii Przedszkola nr17 w Żorach przyswoiły sobie wiedzę na temat znaczenia pszczoły w środowisku przyrodniczym oraz w życiu człowieka. Dzieci bacznie obserwowały wybrane środowiska przyrodnicze takie jak: sad, ogród, łąka. Rozpoznawały i nazywały wybrane gatunki drzew w sadzie w okresie kwitnienia oraz kwiatów na łące i w ogrodzie. Dokonywały obserwacji zachowań pszczół na łonie przyrody. Gromadziły w kąciku przyrody wiadomości dotyczące życia i zachowań pszczół z gazet, leksykonów, encyklopedii. Przyswajały sobie wiedzę poprzez cykl zajęć z różnorodnych edukacji dotyczących tej tematyki. Uwieńczeniem tego była "Miodowa zabawa w ulu" czyli w przedszkolu. Sale przedszkolne na ten dzień zostały udekorowane wytworami dziecięcymi (kwiaty, pszczółki, ule itd.). Do przygotowania zabawy włączyli się też rodzice. Przygotowali dla dzieci poczęstunek i przepiękne stroje. W tym to dniu dzieci z obydwu grup przyszły w przebraniach pszczółek. Po przywitaniu przez nauczycielkę dzieci - "pszczółki" podzielone zostały na dwie grupy czyli dwa ule. W każdym "ulu" dzieci miały przygotować tron dla królowej. Nakryły krzesło miodowym kawałkiem materiału po czym przyklejały kwiaty wycięte z papieru samoprzylepnego. Następnie dzieci z każdego ula wybrały królową, która zasiadła na tronie. Dla odróżnienia od wszystkich pszczółek każda królowa założyła na głowę koronę. Następnie dzieci przy muzyce wykonały "taniec pszczółek" wokół tronu królewny do muzyki M. Rimskiego - Korsakowa pt. "Lot trzmiela". Kolejnym zadaniem "pszczółek" było zapylenie kwiatów. Na sygnał królowej dzieci z obydwu uli wylatują i skaczą z kwiatka na kwiatek (rozłożone duże obręcze) przy muzyce, kiedy muzyka milknie dzieci wracają do ula. W czasie skakania "z kwiatka na kwiatek" każdemu dziecku nauczycielka niespodziewanie przykleiła papierowy płatek kwiatka. Dalej na kolejny sygnał królowych dzieci - "pszczółki" przy muzyce wybiegają z "ula" z małymi pojemniczkami i zbierają pyłek (konfetti) w kolorze zgodnymz przyklejonym do ręki płatkiem kwiatka. Kiedy muzyka umilkła pszczółki wróciły do uli. Zadaniem królowej było sprawdzenie czy pyłek został dobrze zebrany, czyli czy był w kolorze odpowiadającym płatkowi na ręce dziecka. W dalszym ciągu zabawy dzieci układały "plastry z wosku" wykonane z brystolu. W rytmie akompaniamentu dzieci "pszczoły" fruwały pomiędzy rozłożonymi obręczami . Na hasło: "układamy plastry" - "pszczoły" podbiegają do swoich obręczy zgodnie z kolorem i układały plastry w taki sposób, żeby poszczególne części pasowały do siebie. Po zakończeniu grupa "pszczół" ustawiła się wokół obręczy i machała skrzydłami "susząc nektar". Następnie wszystkie dzieci wykonały taniec integracyjny "Pszczółka" do melodii Stepping easy (zb. Klanza) naśladując takie czynności jak:
- poruszanie skrzydełkami
- wyciąganie prawej i lewej nogi z miodu,
- czyszczenie prawej i lewej łapki,
- czyszczenie głowy prawą i lewą ręką
- wycieranie korpusu dłońmi wzdłuż linii ciała w dół.

ilustracja

Kiedy wszystkie pszczółki się "oczyściły", usiadły obok swoich tronów , a królowe wybrały spośród nich po dwie "pszczoły matki", które miały nakarmić wszystkie "pszczółki" (maczały w miodzie chrupki kukurydziane i każdego częstowały). Po nakarmieniu wszystkich "pszczółek" w ulach zapanowała cisza, a prowadząca przeczytała opowiadanie A.Bohdaja pt. "Malowany ul". Po wysłuchaniu opowiadania dzieci "pszczółki" za zadanie miały wykonać za pomocą pasteli i resztek tapety piękny dywan dla królowej używając tylko kolorów łąki. Za wykonaną pracę królowa nagrodziła swoje "pszczółki" małymi miodowymi miśkami. W przerwie miodowej zabawy odbyła się degustacja chleba z masłem i miodem. Myślę, że dzień ten długo będą pamiętać przedszkolacy, a utrwalone i przyswojone w ten sposób wiadomości o życiu i znaczeniu w przyrodzie pszczół na zawsze pozostaną w ich pamięci.


Barbara Pawlas
Przedszkole nr 17 w Żorach


Zaświadczenie online



numer online: 118 gości

reklama