Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
2994
rok szkolny
2005/2006

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Metoda Dobrego Startu

Jest to metoda stymulacyjno-korekcyjna przeznaczona dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. Jej podstawowym założeniem jest usprawnianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej, która wpływa w sposób istotny na osiąganie dojrzałości szkolnej. Metoda ta może być wykorzystywana w celu wyrównywania zaburzeń parcjalnych u dzieci w wieku szkolnym.

Modyfikacje MDS (Metody Dobrego Startu) nawzajem się uzupełniają, stanowiąc kolejne etapy pracy stymulacyjno-terapeutycznej, początkowo na materiale nieliterowym, a następnie na materiale obejmującym litery drukowane i pisane.

Struktura zajęć MDS jest następująca:

1. Zajęcia wprowadzające.
2. Zajęcia właściwe:

  • ćwiczenia ruchowe;
  • ćwiczenia ruchowo-słuchowe;
  • ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe.
    3. Zajęcia końcowe.

    Podczas zajęć wprowadzających dzieci koncentrują uwagę na rozpoczynających się ćwiczeniach, usprawniają niektóre funkcje psychomotoryczne, głównie motorykę, językowe oraz orientację w schemacie ciała i przestrzeni.

    Podstawowa część zajęć to zajęcia właściwe. Zawierają trzy rodzaje ćwiczeń. Ćwiczenia ruchowe usprawniają motorykę dużą i małą, aktywizując analizator kinnestetyczno-ruchowy. Ćwiczenia ruchowo-słuchowe mają aspekt ruchowy i dźwiękowy (piosenka). W ćwiczenia te zaangażowane są dwa analizatory: kinestetyczno-ruchowy i słuchowy. Ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe mają aspekt ruchowy, dźwiękowy (piosenka) i wizualny (figura geometryczna, litera). Angażują trzy analizatory: kinestetyczno-ruchowy, słuchowy i wzrokowy.

    Na zakończenie przeprowadzamy krótkie ćwiczenia relaksacyjne. Stosujemy zajęcia wyciszające, takie jak delikatny masaż, ćwiczenia logopedyczne-oddechowe i usprawniające artykulatory.

    Do zajęć grupowych wchodzą dzieci i dorośli: nauczycielka (terapeutka) oraz osoby wspierające, np. rodzice, studenci.

    Zajęcia grupowe najczęściej prowadzą dwie osoby: zawsze ta sama nauczycielka (terapeutka) i osoba towarzysząca, która może się zmieniać.

    Zajęcia z dzieckiem przedszkolnym, prowadzone Metodą Dobrego Startu odbywają się w formie zespołowej. Ćwiczenia te mogą być prowadzone z całą lub połową grupy. Wybór wzorów, odrzucenie niektórych z nich (zbyt trudne), szybkość ich opracowania uzależniamy od poziomu rozwoju psychomotorycznego dzieci objętych ćwiczeniami. Warunkiem skuteczności stosowania tej metody jest dokładne wykonanie ćwiczeń. W pracy z dziećmi "ryzyka dysleksji" modyfikacja MDS "Od piosenki do literki - część l" może służyć utrwaleniu wybranych liter, np. tych które są często mylone ze względu na podobieństwo kształtu: b, d, p lub rzadko występujących, np. f, ł.


    Krystyna Telus
    Przedszkole Nr 6 w Opocznie


  • Zaświadczenie online



    numer online: 58 gości

    reklama